Greenpeace-aktivisták hatalmas „Tiszta levegőt!”–feliratot függesztettek ki a budapesti Szabadság-szoborra. Békés és látványos akciójukkal azt üzenik: tarthatatlan, hogy évente mintegy 13 000 magyar hal meg a légszennyezés miatt.
A budapestiek a légszennyezettséget tartják a legfontosabb környezetvédelmi problémának Budapesten – derül ki a Greenpeace Magyarország megbízásából készült budapesti reprezentatív közvélemény-kutatásból.
A tisztább levegő érdekében a megkérdezettek kétharmada kitiltaná a régi dízeljárműveket Budapestről. A Greenpeace Magyarország követeli a városvezetőktől: fokozatosan tiltsák ki Budapestről a dízel- és más szennyező járműveket és támogassák a fenntartható közlekedési módok mihamarabbi elterjedését.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Kapcsolódó cikk: Kitiltanák a dízelautókat Budapestről, Tarlós István elárulta a dátumot
A légszennyezettség a közel két milliós fővárosban érinti a magyar lakosságot a legnagyobb arányban. A levegőben található parányi részecskék (PM10, PM2,5) növelik a szívroham, a trombózis és a tüdőrák kockázatát.
PM10-ből egy évben maximum 35 nap lehet túllépni a határértéket (uniós előírás). Ehhez képest 2018-ban PM10-ből minden 4. nap határérték feletti szennyezettséget mértek a budapesti Széna téri mérőállomáson.
Kapcsolódó cikkek:
- Tarlós István kitette a Red Bull Air Race versenyt a fővárosból
- Tarlós: Lesz e-jegyrendszer, Ferihegynél pedig Vecsés felé járjanak a repülők
- Egy Duna alatti alagútról is beszélt Tarlós István főpolgármester
A helyzet nem javult 2019-ben sem: február 24-ig Csepelen már 20 nap, a budapesti Széna téren 23 nap mértek határérték-túllépést, Miskolcon pedig már most februárban elértük az éves határérték-túllépési limitet.
Ugyancsak aggasztó a helyzet a nitrogén-oxidok esetében, amelyek légzőszervi károsodásokat, valamint szív- és érrendszeri megbetegedéseket okozhatnak. Míg nitrogén-dioxidból évente 18-nál többször nem léphető túl az órás határérték, a budapesti Teleki téren 2018-ban 230 alkalommal léptük túl a magyar határértéket. 2019-ben február 24-ig bezárólag a budapesti Kosztolányi Dezső téren 23, a Teleki téren 21 alkalommal léptük túl az órás határértéket.
Kapcsolódó cikk: Piros riasztás! Veszélyes volt a levegő minősége Budapesten és két agglomerációs településen
A Greenpeace Magyarország a lakosság egészségének védelmében a fővárosi vezetésnek címzett petíciót indít. A kezdeményezés célja, hogy a főváros 2026. szeptember 1-ig fokozatosan tiltsa ki a dízelautókat és más szennyező járműveket Budapestről, valamint vonja ki a dízelüzemű BKV-buszokat, és fokozottan segítse a fenntartható közlekedés terjedését, fejlődését a fővárosban.
Sürgős cselekvésre van szükség, ugyanis a trendek riasztóak: 2005-ről 2017-re megduplázódott az egészségünkre legkárosabb dízeljárművek száma és aránya Magyarországon, továbbá az autók átlagéletkora is megugrott.
„A légszennyező anyagok többféle forrásból származnak, ám a szennyező járművek korlátozásával gyorsan és hatékonyan lehetne fellépni a tisztább levegőért. Így megakadályozható lenne, hogy a Nyugat-Európa sok országából kitiltásra kerülő használt dízelautók elárasszák Magyarországot” – tette hozzá a Greenpeace vegyianyag-szakértője.
A környezetvédő szervezet bízik abban, hogy a fővárosi vezetés példával tud elöl járni más települések számára, és egyúttal bátorít arra minden településvezetőt, hogy lakosságuk védelme érdekében tegyenek helyben hatékony lépéseket a közlekedésből és fűtésből származó légszennyezettség csökkentése érdekében – álla Greenpeace.org oldalon megjelent közleményben.
Rákkeltő mérgek folynak a Dunába a főváros feletti szakaszon, a vízművek is résen van
Fotók: MTI/Mohai Balázs