Lapinformációk szerint a Nyugati Pályaudvar tervezésére elnyert 1,1 milliárd forintos uniós támogatás sokszorosát veszítheti el a magyar állam az elakadt HÉV-projekten. Jelenleg úgy tűnik, nem lesz semmi a korábban beharangozott nagyívű fejlesztésekből.

289 milliárd forint értékű projekt

Az EU-s Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz felhasználásáról szóló magyar tervben 289 milliárd forint értékben, száz százalékos támogatású projektként szerepel az 56 kilométer hosszú budapesti és környéki HÉV vasútvonal korszerűsítése és kapacitásbővítése. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

2026 augusztusa a záró dátum

Fontos információ, hogy az alap forrásai csak olyan projektekre használhatók fel, amelyek 2026 augusztusáig befejeződnek.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

„Jelentős kihívás”

A Népszava úgy tudja, hogy már a helyreállítási tervben is „jelentős kihívásnak” tartották a közlekedési beruházások befejezését az uniós rendeletben előírt határidőre, ennek ellenére gyakorlatilag leállt a projekt.

Lázár a vidéket fejlesztené

Az új kormány felállása után a beruházások felügyelete Lázár Jánoshoz került, aki világossá tette, hogy az állami és uniós forrásokat vidéki projektekre költené.

Nem történik semmi

A szentendrei, a ráckevei, a gödöllői és a csepeli HÉV-vonalak fejlesztése ugyan kiemelt állami beruházás lett tavaly augusztusban, egy kormányhatározat is megjelent arról, hogy 830 millió forintot fordítanak a vágányok átépítésre. Ennek ellenére lényegében nem történik semmi. Az előzetes tervben már nevesítették a fővárosi projektet, így a pénz másra nem költhető.

Időigényes a járműbeszerzés

A járműbeszerzés különösen időigényes, hiszen egyedi tervezésű – elővárosi vasúti szerelvényként és metróként is üzemeltethető – kocsikat kell keríteni, amelyek beférnének a majdani Kálvin tér alatti alagútba.

Elnyúlik a gyártási idő

Korábban Vitézy Dávid, a fővárosi HÉV-fejlesztést elindító – azóta Lázár által felszámolt – Budapest Fejlesztési Központ (BFK) volt igazgatója a Népszavának azt mondta, hogy az autóiparban észlelhető ellátási problémák a vasúti járműgyártóknál is jelentkeznek, így a gyártási idő 5-6 évre nyúlt.

Nincs új pályázati kiírás

Ehhez képest 2021 tavaszán – állítólag orosz nyomásra – eredménytelennek nyilvánították a MÁV által kiírt HÉV-járműtendert és azóta se hirdettek újat. Ha az idén ki is írnák és eredményesen le is zárnák a pályázatot, az új szerelvények akkor se érnének ide 2028 előtt.

Rosszul járnak az agglomerációban élők

A BudaPestkörnyéke.hu írt arról, hogy összeegyeztethetetlen a közlekedésért felelős miniszter korábbi kijelentéseivel, ami a Nyugati pályaudvarral történik. A főpolgármester kabinetfőnöke, Balogh Samu szerint „ezzel rosszul járnak nemcsak a budapestiek, hanem azok az agglomerációban élő emberek, akik nap mint nap ingáznak a Nyugati pályaudvarra.” A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: illusztráció