20 perc alatt kiérhetünk Ferihegyre, a föld alá kerül a Déli pályaudvar, új alagút épül a Duna alatt, egységes jegyrendszer lesz és rengeteg P+R parkoló épül. Ma bemutatták a 20 év alatt 2 ezer milliárd forintos, javarészt uniós forrásból megvalósuló Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát. A stratégiáról készült magyarázó videót a cikkünk alján nézheted meg.

Óránként négy vonat

Fürjes Balázs, Budapest és az agglomerációs fejlesztéséért felelős államtitkár közlése szerint a véglegesítés előtt álló vasútfejlesztési stratégia konkrét célja között szerepel, hogy minden elővárosi állomásról óránként legalább négy vonat induljon Budapestre, amelyekkel legalább három metróvonal elérhető közvetlenül, és mindezt egyetlen bérlettel vagy jeggyel lehessen igénybe venni. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Déli Körvasút

A koncepció legfontosabb elemei a Déli Körvasút és átmenő vasúti rendszer megvalósítása, a meglévő vasúti infrastruktúra felújítása és fejlesztése, hiányzó megállók és átszállókapcsolatok megépítése, valamint a járműpark fejlesztése – közölte az államtitkár a Portfolio.hu rendezte tanácskozáson.

Rossz Budapest környékén a közösségi közlekedés

“Az emberek ma nem választják a közösségi közlekedést, mert az egyszerűen rossz Budapest környékén, és emiatt bedugul a város. Egy olyan megoldást, kiutat szeretnénk, ami időmegtakarítást biztosít, tisztábbá teszi a budapesti levegőt, csökkenti a belvárosi autóforgalmat és segíti a klímacélokat – mondta Fürjes Balázs.

Évente egy kisváros lakossága

A Budapest körüli településekre évente egy kisvárosnyi népesség költözik és a folyamat úgy tűnik, nem fog egyhamar visszafordulni. 2040-ig az agglomerációban 13 százalékos népességnövekedés várható, de Budapest népessége is közel 3 százalékkal nőhet. Közúti kapacitások bővítésére azonban nincs több hely.

Rövidebb idő alatt lehet majd bejutni a fővárosba

Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója arról beszélt, hogy a kapacitásnövelő intézkedések hatására az ingázás ideje rendkívüli mértékben lerövidül, átlagosan napi 15 perc időmegtakarítás utasonként, de van, ahonnan akár 30-50 perccel rövidülne a menetidő. Ennek azonban együtt kell járnia egy szigorú szabályozással, hogy az agglomerációban új fejlesztési területeket például csak ott lehessen kijelölni, ahol a vasút közel van.

Új alapok

Emellett P+R parkolók, kerékpártárolók kialakítására van szükség az agglomerációban, hogy ezeket az állomásépületeket könnyen meg lehessen közelíteni. A vasút működését új alapokra kell helyezni, digitalizálás és központi irányítás alá vonni a főváros és környékének teljes vasúti közlekedését. Budapest 23 vasútállomása jelenleg 660 hektár területet foglal el, amiből 200 hektár kihasználatlan – mondta Vitézy Dávid.

2 ezer milliárd forint

A 2027-ig tartó uniós ciklusban 1000 milliárd forintnyi forrás már rendelkezésre áll a 20 éves, 2000 milliárd fointos összköltségű vasútfejlesztés első részéhez, amely magába foglalja a vasútvonalak felújítását, a Déli Körvasút program elkészítését, a HÉV-vonal felújítását, valamint a járműcseréket – tette hozzá Fürjes Balázs államtitkár.

Duplájára nő az utasforgalom

Ha ez a vasúti stratégia megvalósul, akkor az utasszám megnégyszereződhet a városon belüli közlekedésben. A teljes elővárosi és budapesti térségen belül pedig duplájára nőhet, vagyis 1 millió ember használná a mostani 500 ezer ember helyett a közösségi közlekedést.

115 ezerrel kevesebb autó

Ez azt is jelenti, hogy 115 ezer személygépkocsi tűnhet el az utakról a városhatáron belül, továbbá napi 15 perc időmegtakarítást eredményezne az utasoknak, és a rozsdaövezeti vasúti területek 200 hektáron szabadulnak majd fel, ahová parkokat, és lakófejelsztéseket tervezhetnek.

20 perc alatt eljuthatunk Ferihegyre

Fontos eleme a programnak, hogy 20 perc alatt megközelíthető legyen a reptér a belvárosból, illetve, hogy 16 új megálló is épül a vonalak könnyebb elérhetősége miatt.

Új alagút a Duna alatt

A vasútfejlesztés egyik kritikus eleme a Déli Körvasút és átmenő vasúti rendszer kiépítése, melyből az utóbbi a Nyugati és a Déli pályaudvar közötti 4,5 kilométeres alagút kiépítését is magába foglalja. A Déli pályaudvar teljesen a föld alá kerülhet, és ezáltal az elvágóhatás megszűnhet Bel-Budán. A fejpályaudvar átalakítása egyben azt is jelenti, hogy a felszabaduló terület a későbbiekben lakóingatlan-fejlesztésre, valamint parkok, zöldfelületek kialakítására is lehetőséget ad. Ha kíváncsi vagy minden részletre, akkor kattints ide! A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát bemutató videót itt tudod megnézni

MTI/BPK/Portfolió – Kiemelt kép forrása: MTI/Máthé Zoltán