Az európai fővárosokhoz hasonló, korszerű és a jövőbe mutató agglomerációs közlekedés valósulhat meg akkor, ha a Budapesti Fejlesztési Központ úgynevezett Körvasút tervére lesz pénz és valósággá válik. A főváros és a kormány közös városfejlesztési fórumán, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának csütörtöki ülésén mutatta be Vitézy Dávid a Déli Körvasút projektet, melyről egy jól követhető magyarázó videó is készült, ezt a cikkünk alján lehet elindítani.

Budapesten és az agglomerációban csaknem 3 millió ember él, a magyar lakosság egyharmada. A közlekedési nehézségek nem csak megkeserítik az agglomerációban és a fővárosban élők életét, de komoly légszennyezést is okoz.

Budapest agglomerációjában pillanatnyilag nagyon kevés helyen versenyképes a vasúti közlekedés az autózással. Az ország motorjaként működő Budapest és környéke úgy nem tud topon maradni, ha belefullad a dugókba, vagy óriási dugódíjakkal próbálják kiszorítani az autókat és a bennük ülő GDP-t termelő dolgozókat a fővárosból.

A Déli Körvasút egyik állomásának látványterve

A Budapesti Fejlesztési Központ csütörtök délután bemutatott terve arról szól, hogyan lehet korszerűsíteni Budapestet. Miként lehet London, Párizs vagy Berlin infrastruktúrájához közelíteni a magyar fővárost. A 21. század innovatív megoldásokat követel, ez a projekt ebbe az irányba mutat. Nézzük a részleteket.

Vitézy Dávid a közösségi oldalán összefoglalta a fejlesztés lényegét. Mint írja: „A célunk, hogy több elővárosi vonat tudjon bejönni az agglomerációból Budapestre, a vasút pedig az új megállók és új kapcsolatok révén nagyobb szerepet vállalhasson, versenyképessé válhasson Budapest közlekedésében.

Ekkora vasútfejlesztés Budapest belső területén több, mint 100 éve nem történt és ez hosszú évtizedek óta az első olyan vasúti beruházás, amely Budapesten belül új megállókkal és sűrűbb vonatokkal az ingázók mellett a városban közlekedők hasznát is szolgálja.” – írja a közlekedési szakember.

A Déli Körvasút zajvédő falának terve

Körvasút

A fejlesztési központ igazgatója arról is ír, hogy a Körvasúton 10-15 percenként járnak majd a vonatok, összekötve az érdi, budaörsi és környező budai agglomerációt, Budafok-Nagytétényt, Kelenföldet, az újbudai egyetemvárost, a Soroksári út térségét és a Déli Városkaput, valamint a Népliget térségét Kőbánya-Kispesttel, a reptérrel és a pesti agglomerációval. A projekt révén a vasút sokkal versenyképesebbé válhat, így pedig Budapest jelentős közúti forgalomtól és ennek révén légszennyezéstől mentesülhet – írta Vitézy.

Mikor lesz erre pénz és mikor lesz kész?

„A Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Karácsony Gergely főpolgármester által vezetett tanács egyetértésre jutott abban, hogy a vasútfejlesztés közlekedési, klímavédelmi, környezeti hasznai miatt érdemes a támogatásra és megvalósításra” – írja az igazgató a posztjában.

Ezen kívül még megannyi dologban egyetértően egymásra mosolygott ebben az ügyben a főváros és a kormány, a kérdés azonban az, hogy mikor lesz erre pénz és mikorra épülhet meg.

Fürjes Balázs, Budapest és az agglomerációért felelős államtitkár egy minapi nyilatkozata szerint ez és a ferihegyi repülőtérre vezető vasútvonal az elsők között szerepel a kormány EU-s forrásokból megvalósítandó listáján.

Mivel Brüsszelben még nem fogadták el a következő költségvetési ciklus számait, ezért azt sem lehet pillanatnyilag tudni, hogy mikor és mennyi forrás nyílik meg erre a fejlesztésre. Biztosan nem lesz olcsó, hiszen Mészáros Lőrincék most építenek Kőbányán 3 km vasútat majdnem 9 milliárdból.

Vitézy Dávid nemrég azt nyilatkozta, hogy 10 éven belül utazhatunk az 5-ös metróval. Ebből arra következtetünk, hogy 10 éven belül a Déli Körvasút sem fog elkészülni. Egy ilyen beruházás persze időigényes, az azonban kicsit elszomorító, hogy az alábbi videón látható tervek csak fél emberöltő múlva valósulhatnak meg. Ha pozitívan közelítjük meg a projektet, akkor örüljünk annak, hogy legalább van terv, mert eddig az sem volt. Most viszont Vitézyék az 5-ös metró koncepciójával és ezzel, pár nap alatt két nagyszabású fejlesztési tervet tettek le az asztalra. Ez mindenképpen előremutató.

A költségekről egyelőre nem érdemes beszélni, hiszen a Biodóm és a Duna Aréna példáján is láttuk, hogy teljesen más lesz a végeredmény, mint amit az elején bemondanak. Cserébe viszont vonatozhatunk autó helyett és talán tényleg élhetőbb lesz mindenki számára majd egyszer Budapest.

Kiemelt kép: Részlet a fenti videóból