A Fővárosi Törvényszék kedden ismét megsemmisítette a több száz milliárdos értékű Déli Körvasút projekt környezetvédelmi engedélyét. A VEKE szerint ez „újabb hatalmas civil győzelem az önhitt Vitézy felett”.

Hiányoznak a vizsgálatok

A bíróság az új környezetvédelmi eljárásban megállapította, hogy a korábbi eljárásban kifogásolt hat tématerület közül két pontban semmiféle vizsgálatot nem tett az alperes beruházó. Így Magyarország egyik legfontosabb vasúti fejlesztésének – ami, ha megvalósulna, naponta kétmillió utas ingázását könnyítené meg – létrejötte ezzel a döntéssel bizonytalanná vált. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Nincs veszve a projekt

Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár, a Déli Körvasút egyik korábbi koncepcionális tervezője az Indexnek úgy kommentálta az ítéletet, hogy az inkább formális jogi kifogásokon alapul, következésképp a projekt a maga komplexitásában azért nincs még veszve. Reményét fejezte ki, hogy a Lázár János által vezetett Építési és Közlekedési Minisztérium mihamarabb korrigálja a jogtechnikai aggályokat, és az új engedélykérelmet, amilyen hamar lehet, beadja – írja az Index.

HOPPÁ! A forgalmas napokon már 300 ezren olvastok minket! Ezzel Magyarország Top 15 hírportálja közé került a BudaPestkörnyéke.hu! Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint az Origo, Index, Telex, Hvg, Blikk, 24.hu vagy az RTL KLUB és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most Te is minket olvasol! Részletek itt.

Lázár Jánoson múlik minden

Ezt árnyalja, hogy a minisztérium a Világgazdaságnak a múlt héten jelezte: a környezetvédelmi engedély nélkül maradt Ferencváros és Kelenföld közötti bővítés híján feleslegessé válna a teljes Déli Körvasút-beruházás. A tárca illetékes vezetői azt mondták, hogy amennyiben a projekt szempontjából nem születik kedvező ítélet – ami most bekövetkezett –, akkor tarthatatlan lesz a 2027-re kitűzött megvalósítás.

Itt fejlesztenének helyette

Sőt, az is elképzelhető így, hogy a második ütem elmaradása esetén a hasonló költségvetésű Debrecen–Nyíregyháza-fejlesztés valósulna meg. Azaz egy olyan vasúti fejlesztés valósulna meg, ami nem könnyítené semmilyen szinten sem az agglomerációban élők életét – írta a VG.hu.

Nincsenek engedélyek

A VEKE így írt a bíróság ítéletétől: „Arra számítottak, hogy a bíróságra nyomást tudnak gyakorolni. A MÁV, jó kiskutya módjára már a mai naptól vágányzárakat rendelt el, hogy a kivitelező V-híd azonnal nekieshessen a fáknak. Munkavégzés így nem lehetséges, és az összes egyéb (pl. vasúthatósági, építési stb.) engedély is kuka.”

Rosszul járnak az utasok

„A lemondott vonatok már visszakerülni nem tudnak, így az utasok szívják meg, tökéletesen bemutatva a való helyzetet, hogy a kormányzat és a MÁV számára a kivitelező (és a nekik már tavaly februárban kifizetett 101 milliárdos előleg) sokkal fontosabb, mint az utasok. Még pontosabban: az utasok (és az adófizetők) egyáltalán nem számítanak” – írta a VEKE a Facebookon.

Így nézne ki a projekt:

Ők indítottak pert

Ahogy mi is írtunk róla, még múlt év végén indult el az a per, amelyet a fővárosi, az újbudai és a ferencvárosi önkormányzat civil szervezetekkel közösen kezdeményezett azért, hogy a bíróság megsemmisítse a Déli Körvasút-beruházás környezetvédelmi engedélyét. Úgy vélik, hogy az nem felel meg a korábbi jogerős döntés által előírt követelményeknek.

Ez a bajuk a vasúttal

A felperesek arra hivatkozva akarják megakadályozni a kivitelezést, hogy főváros lakott területe „nem terhelhető tranzit vasúti teherforgalommal, ezért azt ki kell tiltani és alternatív útvonalat kell biztosítani”. Ennek kapcsán azt szorgalmazták Lázár János építési és közlekedési miniszternél, hogy a kormány vállaljon kötelezettséget a V0-s vasútvonal megvalósítására, vagyis, hogy lényegében ne a Déli Körvasutat építse meg, hanem a vasúti körgyűrűt.

Már volt ilyen per

Az ügy már másodszorra került az igazságszolgáltatás elé. Először még tavaly a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért egyesület perelt a Hamzsabégi út mentén lakók érdekeire hivatkozva. Akkor a Fővárosi Törvényszék új eljárásra kötelezte a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t és a Budapest Fejlesztési Központot. Csakhogy 2022 novemberében a Pest Megyei Kormányhivatal újra megadta a környezetvédelmi engedélyt a Kelenföld és a Ferencváros állomás közötti fejlesztésre. Ezt semmisítette meg most a bíróság. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Körvasút látványterv