„Könnyen előfordulhat, hogy a milliárdokért épített és nemrég átadott Dél összekötő vasúti Duna-híd a rövidlátó álkörnyezetvédelem elég drága szobra és szimbóluma lesz” – írja friss posztjában Vitézy Dávid, a Déli körvasút szorgalmazója. Az Újbudai Önkormányzat bíróságon támadta meg az építkezést, most pedig a Fővárosi Önkormányzat is csatlakozott a perhez, pedig Vitézy szerint korábban Karácsony Gergely támogatta a budapesti vasútfejlesztéseket.

Elindult valami, de már fúrják

Már majdnem elkezdődött valami Budapesten és környékén. Az elmúlt években tényleg úgy tűnt, hogy a politikusok megértették: költeni kell a fővárosi közlekedésre. Voltak tervek, lehetett látni az alagút végét. A budapesti közlekedésfejlesztés egyik fontos eleme a Déli körvasút megépítése lenne. Vitézy Dávid korábbi államtitkár, fővárosi közlekedésfejlesztésért felelős vezető nagyon szerette volna ezt a projektet, mert szerinte alapvetően megoldotta volna a fővárosi vasúti közlekedés jelenlegi nehézségeit. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Újbuda és a főváros vezetése megtámadta az építkezést

A Déli körvasúttal lényegében több vonat, kevesebb késéssel járna, új állomások, parkok, új zajvédőfalak épülnének. Most úgy tűnik ennek is lőttek, de ezt nem a kormány részéről Lázár János miniszter húzta ki, hanem az ellenzék torpedózza. A DK vezetésű Újbudai Önkormányzat bíróságon támadta meg az építkezést, most pedig már az a Fővárosi Önkormányzat is fúrja a Déli körvasutat.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Súlyos környezetkárosítás

Az újbudai polgármester, a DK-s László Imre így írt erről a közösségi oldalán: „A Déli körvasút megépítése miatt súlyos környezetkárosításra készül az Építési és Közlekedési Minisztérium, amely beavatkozás visszafordíthatatlan károkat okozna és rontaná a környéken élők életminőségét. A bíróság a beadványunkat befogadva azonnali jogvédelmet rendelt el, így a sétány fáit jelenleg nem fenyegeti a kiirtás veszélye.” – írja a polgármester.

Súlyos várospolitikai hiba

Vitézy Dávid, korábbi közlekedésért felelős államtitkár nem sokkal a cikkünk megjelenése előtt jelentette meg friss bejegyzését a témában, így fogalmazott: „Olvasom Újbuda polgármesterének friss posztját, ahol büszkén ad hírt róla, hogy a Fővárosi Önkormányzat is csatlakozott a Déli körvasút építésének meghiúsítására indult perbe. Budapest vezetőinek nyilvános kommunikációjában egy szó sem jelent meg erről eddig. Ha ez igaz, akkor ez egy súlyos, a fától az erdőt nem látó várospolitikai hiba.”

Engedtek a helyi vasútellenzőknek

Vitézy szerint, ha Újbuda korábbi álláspontját felülírva engedett is a helyi vasútellenzőknek, a Fővárosnak tudnia kell: a vasútfejlesztés környezetvédelem, a vasútfejlesztés megakadályozása pedig az ellenkezője. „Miközben elvileg ugye klímavészhelyzet van 2019 ősze óta Budapesten a Közgyűlés döntése szerint.”

Sokan járnának jól a Déli körvasúttal

A korábbi államtitkár szerint a Déli körvasút fejlesztése egyszerre európai, országos és regionális, budapesti és városkörnyéki érdek. Az új vágányok és állomások megépítése nélkül nem bővíthető az elővárosi vasúti kapacitás Biatorbágy, Budaörs, Százhalombatta, Székesfehérvár, Tárnok, Érd, Hatvan, Gödöllő, Pécel, Maglód, Gyömrő és más, egyre növekvő agglomerációs térségek felől – és a fejpályaudvarok telítettsége miatt nem használható ki a már felújított pályák bővített kapacitása sem Hatvan vagy Székesfehérvár felől.

Budapestnek is jó lenne

Az egykori Budapesti Fejlesztési Központ korábbi vezetője szerint nem csak agglomerációs érdek a Déli körvasút. „Budapesten belül sem tudnak ezek az elővárosi vonatok így nagyobb szerepet vállalni Rákosmente, Kőbánya vagy Budafok felől a külső kerületek közlekedéséből. Arról nem is beszélve, hogy ha egyszer végre eléri a budapesti repülőteret a vasút, akkor a tervek szerint onnan is közvetlen vonatok járhatnának Budára itt. A távolsági közlekedésben pedig a Déli körvasút teszi lehetővé a Bécstől Budapesten át Erdélybe tartó nemzetközi vasúti közlekedés fejlesztését ugyanúgy, ahogy a Balaton vagy Győr felől a fővároson át Debrecen vagy Szeged felé a kapcsolatok bővítését.”

Zajvédő falak közt mennének a vonatok

„A budapesti körvasút fejlesztése azt tenné lehetővé, hogy a tehervonatok ne éjjel, a zajvédő falak nélküli pályán zavarják a lakókat, hanem nagyrészt nappal tudjanak haladni a csúcsidőn kívül, s akkor is korszerű zajvédő falak közt, így tehát a vasút mellett élő újbudaiak is jól járnak.” – állítja Vitézy. 

Korábban Karácsony Gergely is támogatta a vasútfejlesztést

A közlekedési szakember leszögezi: „Bízom benne, hogy ha igaz, a fővárosi városvezetés hajlandó felülvizsgálni a láthatóan saját csatornáin eddig inkább elhallgatott döntést és nem áll be a vasútfejlesztést megakadályozni igyekvők táborába – már csak arra is tekintettel, hogy a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa 2020. február 27-én tartott ülésén épp Karácsony Gergely támogatásával mondta ki, hogy a vasútfejlesztés közlekedési, klímavédelmi, környezeti szempontok miatt érdemes a támogatásra és a megvalósításra.”

Rövidlátó álkörnyezetvédelem

Vitézy szerint azóta nem változott semmi, sem a vasútfejlesztés oka, értelme, hasznai, sem a műszaki tartalma, sem az építkezés miatt sajnálatosan kivágandó és természetesen egytől egyig pótlandó fák száma. Egy dolog változott csak: a kiemelt képünkön látható harmadik vasúti híd is elkészült a Duna fölött. A rövidlátó álkörnyezetvédelem elég drága szobra és szimbóluma lesz, ha végül folytatás nélkül kihasználatlanul fog ott állni a Duna fölött.” – írja a közlekedési szakember.

Csendesebb éjszakák

Az újbudai polgármester Déli körvasút leállítását támogató posztja alatt több újbudai lakó is az mellett érvel, hogy szükség lenne erre a fejlesztésre. Egy hölgy így ír erről: Remélem elveszítik a pert és megvalósul a projekt! Én itt lakóként nagyon szeretném! Csendesebb éjszakák, rendezett park, vasúti megálló, amivel sokkal könnyebben sokkal több helyre eljutnék.

Ordas nagy ostobaság

Egy másik hozzászóló ezt írja az újbudai polgármester írása alatt: „Ordas nagy ostobaság a Déli-körvasút beruházást a kerületi önkormányzat nevében gáncsolni ahelyett, hogy szorosan együttműködve a beruházóval a kerület vezetése azon dolgozna, hogy minél többet pozitív hozadékot hozzon ki a projektből. Rombolni mindig könnyebb, mint építeni.”

Mi is ez a Déli körvasút?

A fejlesztésének célja, hogy több elővárosi vonat közlekedjen az agglomeráció és Budapest között, a vasút pedig az új megállók és kapcsolatok révén versenyképessé válhasson, és nagyobb szerephez jusson Budapest közlekedésében. Ilyen nagyságú és jelentőségű vasútfejlesztés Budapest belső területén több mint 100 éve nem történt. Hosszú évtizedek óta ez az első olyan vasúti beruházás, amely Budapesten belül új megállókkal és sűrűbb vonatkövetéssel az ingázók mellett a városban közlekedők hasznát is szolgálja. A fejlesztés eredményeként a szakaszon az elővárosi vonatok 8-10 percenként járhatnak majd, összekötve az érdi, a budaörsi és a környező budai agglomerációt, Kelenföldet, az újbudai egyetemvárost, a Soroksári út térségét és a Népligetet Kőbánya-Kispesttel, a reptérrel és a pesti agglomerációval. A projekt révén Budapest jelentős közúti forgalomtól és ennek révén légszennyezéstől mentesülhet. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Déli összekötő vasúti Duna-híd, a Déli körvasút fontos, már megépült és átadott eleme – Fotó: Facebook/Vitézy Dávid