Egy civilszervezet, illetve egy magánszemély pert indított a Pest Megyei Kormányhivatal ellen abból a célból, hogy semmisítsék meg a Déli Körvasút fejlesztésének környezetvédelmi engedélyét. A bíróság ítéletében a civileknek adott igazat, a környezetvédelmi engedélyezési eljárást újból le kell folytatni. A NIF Zrt. és a Budapest Fejlesztési Központ közleménye szerint mint a beruházói konzorcium tagjai a bíróság döntésének eleget téve minden tekintetben közreműködnek az újrainduló eljárásban.

Elkaszálták a körvasút engedélyét

A Fővárosi Törvényszék másodfokú ítélete is elkaszálta a Déli Körvasút már kiadott környezetvédelmi engedélyt. A bírói indoklás szerint a kormányhivatal által kiadott engedély nem foglalkozott se talajvízzel, se zajterheléssel, se madárvédelemmel, de még a beruházás alternatíváival sem. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

15 ezer ember élete a tét

A bíróság a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért, illetve az LMP önkormányzati képviselőjének, Kreitler-Sas Máténak adott igazat. Szerintük közel 15 ezer ember életkörnyezetét tenné tönkre a tervezett Déli Körvasúton áthaladó teherforgalom, ráadásul több száz fa kerülne kivágásra.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

4 vágányt akarnak építeni

A Budapesti Fejlesztési Központ és Vitézy Dávid álláspontja az, hogy a jelenlegi 2 vágány helyett legyen 3-4 vágány, tehát mehessen át ezen a túlterhelt vonalon még több vonat. Ezáltal több zónázó szerelvényt lehetne beküldeni, a jobb elővárosi vonatközlekedés meg persze kevesebb autóst vonzana a fővárosba.

Vasúti körgyűrű, V0-s kellene

A környékbeliek és a 338 milliárd forintos beruházást ellenzők szerint azonban az is elég lenne, ha az ország legleterheltebb vasúti Duna-hídját kiváltanák délebbre egy új híddal és a kapcsolódó, Budapestet délről elkerülő vasúti gyűrűvel, ez lenne a V0-s. Így nem kéne ennyit költeni erre Déli Körvasútra, a környékbelieknek nem kéne a hatalmas építkezés porát-zaját elviselni hosszú ideig, és nem kéne rengeteg fát kivágni – írja a 24.hu.

Óriási vasúti teherforgalomtól tartanak

A civilek szerint a beruházás miatt Újbuda szívébe terelődne annak a teherforgalomnak a jelentős része, mely nem is Budapestre szállítaná a megrendelt termékeket, hanem tovább Nyugat Európába. Az ilyen jellegű vasútvonalaknak nem a lakóövezet zöld területének kellős közepén lenne a helye.

Határérték duplája

A lakókat védő, a vasútvonal mellé tervezett fallal csak részben lehetne csökkenteni a zajterhelést. A civilek szerint az egészségügyi határérték kétszeresét kellene elviselni a már megszületett vizsgálatok alapján – írják a Jovotv.hu oldalon.

Lenullázódna az ingatlanok értéke

A civileket képviselő jogász, Fülöp Sándor szerint a Déli Körvasút mentén sok lakásnak az értéke gyakorlatilag lenullázódna, így nem csak egészségügyi, de jelentős anyagi kár is éri az ott élőket. A jogász állítja az alternatívák vizsgálata is elmaradt, ráadásul teljesen hiányoznak a rezgéssel kapcsolatos mérések, amit jogellenesnek tartanak. 

Nyomás lehetett rajtuk

Arra a kérdésre, hogy a sok hiányosság ellenére az Érdi Járási Hivatal miért adta ki anno az engedélyt a beruházásra, Kreitler-Sas Máté, az LMP 11. kerületi önkormányzati képviselője így tippelt: „biztos volt rajtuk nyomás, hiszen ez egy kiemelt beruházás lett”. Mindenesetre sikernek tartja az ítéletet, hisz időt nyertek a civilek, ráadásul az állam ellen sikerült pert nyerni. 

Újrainduló eljárás

A Déli Körvasút ítéletre csütörtök délután Vitézy Dávidék is reagáltak. Mint fogalmaztak, a NIF Zrt. és a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) , mint a beruházói konzorcium tagjai a bíróság döntésének eleget téve minden tekintetben közreműködnek az újrainduló eljárásban.

Több haszna, mint hátránya van

„Biztosak vagyunk benne, hogy a megismételt eljárásban sikerül bizonyítani, hogy a fejlesztés haszna környezet- és klímavédelmi szempontból összességében lényegesen nagyobb, mint amennyi a negatív hatása, hisz a vasúti közlekedésből származó környezeti terhelés mérséklésére és kompenzálására megfelelő intézkedések történnek, akár az építkezés idejét, akár a beruházás végleges elkészültét követő időszakot tekintjük.” – írják a közleményükben. 

Többen üljenek vonatra

Hozzáteszik: „A Déli Körvasút fejlesztésének alapvető célja, hogy lényegesen sűrűbben járhassanak az elővárosi és a távolsági személyszállító vonatok ezen a szakaszon Buda és Pest, a budai és a pesti agglomeráció, illetve az itt épülő három új vasútállomás között, hogy az elővárosi ingázók és a Budapesten belül utazók egy része a közúti közlekedés, az egyéni autózás helyett a vasutat választhassa. A fejlesztés tehát klíma- és környezetbarát, hisz a villamosított elővárosi vonatokkal utazók kevesebb mint egyötöd szén-dioxid-kibocsátással jutnak el céljukhoz a személygépkocsi használatához képest.”

Csend a teherforgalomról

A Déli Körvasút ellenzői leginkább a drasztikusan megnövekvő teherforgalomtól félnek, erről nem írtak a NIF és a BFK közleményében. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: illusztráció – Forrás: MTI/Máthé Zoltán