Egy kis élet érkezése könnyen lehet óriási meglepetés és óriási megkönnyebbülés, ha már terveztük egy ideje a családalapítást, de nem sikerült azonnal. Bármelyikről is legyen szó, a kismamák többségének általában szüksége van néhány napra, hogy el merjék hinni az eredményt és elújságolják a nagy hírt a rokonoknak, barátoknak is. Fontos azonban, hogy már ebben a kezdeti szakaszban gondoskodjunk saját és kisbabánk egészségéről is. Ehhez adunk néhány hasznos tanácsot a továbbiakban.

Miért fontos már a legelejétől a fokozott odafigyelés?

A terhesség első három hónapja alatt a legsérülékenyebbek a magzatok, illetve ekkor is fejlődnek a legnagyobb ütemben. Emiatt már a pozitív teszt pillanatától érdemes fokozottan ügyelni a biztonságukra és egészségükre. Természetesen szervezetünk is megteszi a maga óvintézkedéseit, ami elsősorban a hormonháztartás felborulásával jár.

Ebben az időszakban fejlődik az apró petesejt egy nagyjából 10 centiméteres magzattá, aminek van feje, szeme, orra, füle, illetve szíve és veséi. Óriási ütemű fejlődésről van tehát szó, ami bizony kimerítheti az anyuka szervezetét is, ezért ajánlott már a terhesség első napjától kismama vitamin szedése mellett dönteni, ami tartalmazza az összes szükséges ásványi anyagot és vitamint.

5+1 szokás, amivel a saját és magzatod egészségéért tehetsz

1.    Figyelj fokozottan a higiéniára!

Vannak bizonyos kórokozók, amik különösen veszélyesek lehetnek a várandós kismamákra. Éppen ezért érdemes nagyobb figyelmet fordítani a kézmosásra, az otthoni és intim higiéniára egyaránt. Ezenkívül kerüljük a nem megfelelően hőkezelt vagy nyers ételeket, amelyek gyomorpanaszokat okozhatnak.

2.    Támogasd szervezeted kismama vitaminnal!

Érdemes már a terhesség tervezésekor, de legalább a terhesség beigazolódásakor elkezdeni egy kismama vitamin szedését. Ezek tartalmazzák azokat a szükséges tápanyagokat, vitaminokat és ásványi anyagokat, amelyekből a terhesség alatt többet használ szervezetünk. Hiányuk pedig nemcsak testi tünetekhez, hanem akár fejlődési rendellenességekhez is vezethet.

3.    Válaszd az egészséges életmódot!

A terhesség alatt sem ehetünk kettő helyett, de legalábbis nem mindegy, hogy mit. Az egészséges táplálkozással nemcsak a fölösleges túlsúlyt kerülhetjük el, hanem szervezetünk vitamin igényének pótlásához is hozzájárulhatunk. Rendszeres, hosszú sétákkal, kismama jógával és visszafogott sportolással pedig karban tarthatjuk vérkeringésünket is.

Mivel a kismamák hajlamosabbak a trombózisra – hacsak az orvos mást nem mond -, fokozottan oda kell figyelniük a megfelelő mértékű mozgásra. Mielőtt sportolni kezdesz, érdemes konzultálnod a szülész orvosoddal is, mivel a túl nagy rázkódással vagy az esés veszélyével járó sportokat jobb kerülni a várandósság alatt.

4.    Kerüld a stresszt!

A stressz fokozott terhelést jelent a szervezet számára, ami a terhesség idején különösen veszélyes lehet. Nem csak a szívet terheli meg, de még a hormonháztartásra is hatással van, extrém esetekben pedig akár vetélést is okozhat. Várandósságunk alatt így igyekezzünk kerülni a stresszes helyzeteket és találjunk egy biztonságos módot a felesleges feszültség levezetésére saját és kisbabánk egészsége érdekében.

5.    Vegyél részt rendszeres orvosi vizsgálatokon!

Az esedékes ultrahang és vérvizsgálatok feltárhatnak olyan tényezőket, amikre érdemes alaposan odafigyelni. Ilyen például a baba fejlődésének üteme, az egészséges szívhang kérdése, a veszélyeztetett terhesség ténye, de a vitaminhiány is. Ha az esetleges problémákra időben fény derül, megtehetjük a szükséges óvintézkedéseket és lépéseket annak érdekében, hogy egy egészséges kisembert hozzunk a világra.

+1. Élj biztonságos szexuális életet!

A második trimeszterben jellemzően megnő a kismamák libidója. A reggeli rosszullétek ekkorra jellemzően elmúlnak, és a pocak sem akadályozza a feleket a mozgásban. Hacsak az orvos másként nem rendeli, a szexuális élet nem tilos a terhesség alatt, de fokozott óvatosságot igényel. Esetenként más pozitúrákra lehet szükség, vagy épp változtatni kell az előjáték módján, időtartamán, mivel ekkor változhat a nő érzékenysége. Így ami korábban kényelmes volt vagy örömet okozott, az akár kellemetlen is lehet.

Mit nem szabad tenni a várandósság alatt?

Ne dohányozz!

A dohányzás azon túl, hogy komoly nikotinfüggőséget okoz, számos káros hatással van a szervezetünkre. Csökkenti a tüdőkapacitást, növeli a rákos megbetegedések kockázatát, például a tüdő- vagy gégerákét, továbbá roncsolja a fogakat, ezáltal rossz hatással lehet az emésztésre is. Terhesség alatt mindezek kihathatnak gyermekünkre is, hiszen a magzat a köldökzsinóron keresztül jut hozzá minden szükséges tápanyaghoz, dohányzás esetén pedig káros anyagokat is kap is a szervezetünkből.

Kutatások igazolják, hogy a dohányzó nők gyermekei átlagosan 200 grammal kisebb súllyal jönnek világra, mint a nem dohányzó anyáké. Körükben így magasabb a csecsemőkori megbetegedések és fertőzések esélye is, mivel nehezebben tudják megtartani saját testhőjüket.

Ne hajszold túl magad!

A legtöbb kismama általában a terhesség 7-8. hónapjáig dolgozik, fontos azonban odafigyelni, hogy ne hajszold túl magad ez idő alatt! A szervezeted már így is fokozott terhelésnek van kitéve, hiszen biztosítja egy kis élőlény növekedését és fejlődését, miközben igyekszik fenntartani saját maga megszokott működését is. A kismamák a terhesség első három hónapjában így gyakran panaszkodnak kimerültségre, és napközben is képesek lennének órákat aludni.

Figyelj oda szervezeted igényeire és kerüld a túlzott munkavégzést! Akár mentálisan, akár fizikailag megerőltető munkát végeznél, érdemes ilyenkor kicsit visszavenni a tempóból.

Ne igyál alkoholt!

Bizonyított tény, hogy már nagyon kis mennyiségű tömény alkohol is károsíthatja a magzatot. A legtöbb kismama ezért egyáltalán nem fogyaszt szeszesitalt a várandósság ideje alatt.

Ne fogyassz koffeint!

Ez talán nehezebb feladat, mint letenni a cigit vagy lemondani az alkoholról, de a koffeint is jobb hanyagolni a terhesség alatt. Túlzott fogyasztása egyrészt megerőltető lehet a szív számára és vérnyomás problémákat okozhat, másrészt a magzat is mozgékonyabbá válhat tőle. Itt pedig nem a szokásos apró rúgásokról van szó, hanem intenzív mozgásról, amely komoly panaszokat okozhatnak a kismamáknak.

Kerüld a hajfestést!

Ez a kérdés eléggé megosztja a nőgyógyászokat is. Ellenzői a festékben található vegyi anyagok felszívódásától tartanak, ami a fejbőrön keresztül, illetve belélegezve okozhat komplikációkat. Azonban még nem készült róla átfogó tanulmány, hogy valóban káros-e a babára nézve. Nem érdemes azonban kockáztatni, így ha nem muszáj, inkább kerüljük a hajfestést.

Ha semmiképp nem tudsz lemondani róla, előtte mindenképp kérd ki szülész orvosod véleményét is a kérdésben. Ha pedig lehet, válassz természetes anyagból készült festéket.

Ne vidd túlzásba az edzést!

Habár a mozgás különösen jót tesz a terhesség alatt, az intenzív edzés veszélyes is lehet. Ahogy korábban a sportoknál írtunk róla, a rázkódással és az esés veszélyével járó mozgásformák növelhetik a vetélés kockázatát, ezért jobb kerülni őket. Az intenzív edzés ráadásul fokozott terhelést jelent a szívünk számára is, valamint veszélyes izomgörcsöket is okozhat.

Vigyázz a gyógyszerekkel és gyógynövényekkel!

Bizonyos gyógyszerek szedése egyáltalán nem javasolt a várandósság ideje alatt. Mielőtt bármit bevennél, olvasd el A-tól Z-ig a betegtájékoztatót és győződj meg róla, hogy nem tartalmaz figyelmeztetést kismamák számára! A gyógynövények és a belőlük készült teák szintén veszélyesek lehetnek, mivel váratlan reakciókat válthatnak ki a szervezetből és ájulást, hányingert vagy izomgörcsöket is okozhatnak.

TIPP: Gyógyszerek, gyógyteák és egyéb készítmények alkalmazása előtt fontos, hogy kérd ki orvos véleményét is, hogy biztosan ne vegyél be olyasmit, ami veszélyes lehet rád vagy a babádra nézve.

Kitől érdemes tanácsot kérni?

Ne félj segítséget kérni, ha bizonytalan vagy! Az egészséges, vitaminokban gazdag étrend kialakításában például sokat segíthet egy dietetikus. Mivel a terhesség ideje alatt természetes a súlynövekedés, nem szabad komoly diétába kezdeni, de ez nem jelenti azt, hogy nem figyelhetsz oda arra, mit és mennyit eszel. A megfelelő mennyiségű kalóriák kiszámolása és speciális igényeid figyelembe vétele segítségével egy változatos és tápláló étrendet kaphatsz végül kézhez.

Érdemes kapcsolatba lépni egy védőnővel, valamint a háziorvossal is, ha várandósak vagyunk. A legkönnyebben ugyanis ők segíthetnek általános kérdéseink megválaszolásában és panaszaink kezelésében. Minden másról pedig kérdezzük bátran a nőgyógyászunkat!

Az első várandósság egy csodálatos, ugyanakkor ijesztő folyamat lehet, hiszen nem vagyunk biztosak benne, természetes-e, ahogy a testünk épp működik. Ha bizonytalan vagy, ne félj kérdezni akár ismerősöktől, akár orvosaidtól, akiknek szintén az a célja, hogy gond nélküli legyen a terhességed. Saját és babád egészségét pedig egészséges életmóddal, kismama vitaminnal és a stresszes helyzetek kerülésével támogathatod.

Ez a cikk szponzorált tartalom. Kattintson ide, ha Ön is kipróbálná ezt a népszerű hirdetési formát. A hivatalos mérések szerint a BudaPestkörnyéke.hu hírportált a forgalmas napokon 340.000 ember olvassa!