2021-ben sem állt meg a budapesti biciklis forgalom növekedése. Míg a BKK öt, nyilvános adatokat szolgáltató kerékpáros forgalomszámlálója 2020-ban 2.771.710. elhaladást mért, 2021-ben már 2.844.699-en zártak. Ez 2.63%-os pluszt jelent, és a teljes városra érvényesíthető tendenciát jelez. A bringások körében a legnépszerűbb továbbra is a Bem rakpart. Közben a Kerékpárosklub szerint a DK kifarolhatott a zöld közlekedés mögül, mert leálltak a belvárosi bringás fejlesztések.

Nőtt a kerékpáros forgalom

A 2019-2020 közti 15%-os növekedést ugyan nem közelítette meg, mégis tovább nőtt a biciklis forgalom 2021-ben a BKK öt, nyilvános adatot szolgáltató mérőeszköze szerint. A 2.844.699-as szám a valóságban nagyobb lehet, mivel a több meghibásodás, és a nagyobb csoportok esetén hiányos mérés inkább a tendenciára segít következtetni. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Egyre többen bringáznak Budapesten

A növekedés azt mutatja, hogy a budapestiek továbbra is szívesen ülnek kerékpárra, amivel a nem biciklizőknek is élhetőbb várost teremtenek. A kerékpározás iránti nyitottság kiaknázására viszont további jelentős fejlesztések szükségesek. Összességében elmondhatjuk, hogy a legnépszerűbb hónap június volt, amikor az évezred legtöbb kerékpározóját mérték Budapesten.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Kifarolhatott a DK

A Kerékpárosklub szerint miközben a kormány ingyenes parkolással növelte a belvárosi autóforgalmat, a belvárosban még az egyszerűen megvalósítható kerékpársáv-fejlesztéseket sem folytatták, ahogy további forgalomcsillapító intézkedések sem történtek. Ennek hátterében az látszott, hogy a fővárosi koalíció legnagyobb pártja, a DK kifarolhatott a zöld közlekedés mögül, a kerékpársávok megszüntetésével kampányolt az ellenzéki előválasztás során – írják a Kerékpáros Klub oldalán.

Télen is sokan bicikliztek

A biciklis forgalom még novemberben és decemberben is nőtt, ami azt mutatja, hogy egyre többen ismerik fel, hogy télen is a legmegbízhatóbb és legszabadabb közlekedési eszköz a kerékpár. Mindez annak ellenére történt, hogy 2021 novemberében és decemberében alacsonyabb átlaghőmérsékletet mértek 2020 azonos időszakánál.

A legnépszerűbb útvonalak

A mért útvonalak közül továbbra is a budai rakpart kerékpárútja a legnépszerűbb, ahol nyáron már egybefüggő kerékpáros dugókat lehetett látni. Az ottani helyzet jól példázza azt, hogy a régen tervezett és nem bővített infrastruktúra sem a mai igényeket, sem a várt növekedést nem szolgálja már ki. A Margit hídi kereszteződésen 2021 nyarán már csak több lámpaváltás alatt lehetett átjutni.

Bem rakpart a legforgalmasabb

A Bem rakparton 6%-kal nőtt a mért kerékpáros forgalom, a 2021-es 1.080.175. elhaladásból 2021-ben 1.145.165. lett. A számok nagysága és a kerékpározók egymáshoz közeli elhaladása miatt feltételezhető, hogy az itteni mérőeszközök már nem képesek mindenkit egyesével megszámolni, több kerékpárt számolhatnak egynek.

A pesti oldalon is egyre több a bringás

A Múzeum körúton a metrópótlás ellenére – vagy pont azért – újra nőtt a biciklis forgalom, és 2017 után először meghaladta az egyirányban mért félmillió elhaladást. A hétvégi kerékpározók és a futárok kizárólagosságáról szóló tévhiteknek ellent mond, hogy a Hungária körúton is több elhaladást mértek: itt 340.744.-ről 341.481.-re nőtt a szám.

Stabilizálódott a 2020-as kiugrás

2020 kiugró 15%-os növekedése a főútvonalakon kialakított, régóta várt kerékpáros hálózat kialakítása, a koronavírus miatti félelem és a lezárások alatt beszűkült szabadidős és nyaralási lehetőségek miatt történhetett, illetve a Csepeli HÉV lezárása is megdobta a Weiss Manfréd út kerékpáros forgalmát. Sokan azt állították, hogy egynyári növekedés után visszaáll a „régi rend”, de nem ez történt. 2020 és 2021 fordulóján is kitartott a növekedési ütem, majd 2021-ben stabilizálódott, és kicsivel tovább nőtt a biciklis forgalom.

Új bringautak

2022-ben várhatóan több kerületben (pl. Kőbányán és Pesterzsébeten) indulnak el a VEKOP projekt több utcát érintő fejlesztései, és a Petőfi híd budai hídfőjétől a Fehérvári útig is létesülhet kerékpársáv a felújítás során. Részben a Kerékpárosklub sikeres részvételi költségvetési kampányának köszönhetően jelentősebb kerékpártároló-építés is várható idén. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: illusztráció – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu