Sokan támadják a nagykörúti bringasávokat. Egyesek azt hangoztatják, hogy úgy gáz az egész, ahogy van, mások politikát csinálnak belőle, többen pedig azt a zöld Budapestet látják benne, ahol Amszterdamhoz hasonlóan több a bringás a cityben, mint az autós. Karácsony Gergely bejelentette, hogy ő is tudja, hogy nem ideális a jelenlegi helyzet, de legalább elkezdődött valami, hamarosan pedig nagy lépésre készülnek: az egész Nagykörút átalakításáról kérdezik meg a pestieket.

A nagykörúti bringasávok miatt rendkívül nagy figyelemre van szükség az autósok, biciklisek és a gyalogosok részéről. Az autósoknak el kell felejteniük a megszokásból vezetést, a Nagykörútról történő jobbra kanyarodás a bringasávok miatt roppant balesetveszélyes, nagy figyelmet igényel, hiszen bármelyik pillanatban az autó takarásában lehet egy biciklis.

Az kompromisszumos biciklisávok a bringásoknak sem ideálisak, hiszen sok helyen a körúti üzletekhez érkezett áruszállítók a bringasávon parkolnak, így a kerékpárosoknak az autók közé kell menniük. Mivel a biciklisáv fizikálisan nincs elválasztva sem az autósoktól, sem a gyalogosoktól idő kérdése az első nagyobb baleset.

A gyalogosoknak is furcsa, hiszen eddig nem volt itt bringasáv, ráadásul a villamosmegállóknál felvezették a biciklisávot a járdára. A figyelmetlen gyalogosok egész biztosan idegeskedni fognak a rájuk csengető bringások miatt.

Széles ugyan a körút, de a jelenlegi formájában nincs mindenkinek hely, átalakításra lesz szükség. Erről posztolt nemrég a főpolgármester.

Mint írja: „A változáshoz leginkább bátorság kell. Nem csak ahhoz, hogy legyűrjük a megszokottat, hanem ahhoz is, hogy képesek maradjunk meghallani a kritikát, a jogos felvetéseket. Évtizedes tabut döntöttünk le, amikor helyet teremtettünk a kerékpáros közlekedésnek a budapesti Nagykörúton” – írja a főpolgármester, majd így folytatja:

„A Nagykörút közlekedéséről sok egyeztetés nyomán, közel 50 ezer véleménynyilvánító budapesti álláspontját figyelembe véve döntöttünk. Szeptemberben folyamatosan zajlanak az átalakítások annak érdekében, hogy ahol a forgalmi adatok indokolják, ott visszaépüljön a közúti kapacitás, de maradjon tér a kerékpáros és a gyalogos közlekedésre.

Az eddigi lépéseket a számok igazolják: a komolyabb torlódások javát a csomópontok és a Blaha Lujza tértől délre eső szakasz közúti kiszélesítése megszüntette. A Nagykörutat adottságai miatt precíz mérnöki tervezést igényel, hogy a különböző közlekedési formákat választók elférjenek egymás mellett.

A jó kompromisszum ott jelent nagyobb kihívást, ahol villamosmegállók vannak az útpályán. Így a mintegy 6500 méteres nagykörúti biciklisáv mindössze 5 százalékán, 350 méteren kénytelenek vagyunk felvezetni a kerékpárutat a járdára” – fogalmazott Karácsony Gergely.

A főpolgármester szerint ez a megoldás nem ideális, ugyanakkor nem is egyedi a városban. Igényli a gyalogosok és az örvendetesen növekvő számú bringás együttműködését.

Mint fogalmazott, a sáv láthatósága és védettsége egyaránt javulni fog a kerékpárosok és a gyalogosok érdekében. Hamarosan pedig elkezdődik a teljes Nagykörút jövőjéről szóló még szélesebb körű társadalmi párbeszéd annak érdekében, hogy a Nagykörút újra élhető és élettel teli része legyen a városnak, Pest új főutcája – írta a főpolgármester.

A jelenlegi helyzet tehát átmeneti, de a balesetmentes közlekedés még évekig biztosan óriási figyelmet igényel a közlekedés összes résztvevőjétől: bringásoktól, autósoktól és gyalogosoktól egyaránt.

Képek forrása: Facebook/Karácsony Gergely