Holoda Attila azon az állásponton van, hogy eddig vélhetően a politikai haszon miatt hagyta meg a kormány az ársapkát. Azonban a közhangulat már fordult, s sokan kifizetnék a teljes árat, csak legyen üzemanyag.

Segítene a helyzeten a limit eltörlése

Nem véletlen, hogy már a Mol is többször elmondta, és ismét megerősítette, hogy az ársapka kivezetése segítene az ellátási problémákon. Fontos tudni ehhez, hogy jelenleg a Mol egyedül kénytelen ellátni a benzinkutakat, holott a hatósági árak bevezetése előtt csupán a 70 százalékukat szolgálta ki – jelentette ki a korábbi energetikáért felelős helyettes államtitkár. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Lépnie kell a kormánynak

Holoda Attila az mfor.hu kérdésére igennel felelt, hogy a kormány rákényszerül-e a hatósági ár kivezetésére. Mint mondta, a Molon kívül jelenleg nincsenek olyan nagykereskedők, akik külföldről hoznak be üzemanyagot, hiszen a hatásági ár miatt jobban megéri nekik a környező országokban értékesíteni, míg itthon a 480 forintos árral veszteséget termelnének.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Komolyabb zavarok lehetnek, ha minden marad

Ugyanakkor a finomítók karbantartásával kapcsolatos problémák miatt a Mol sem tud teljes kapacitással besegíteni a korábban más nagykereskedőkkel szerződött benzinkutak ellátásába. Sőt, az utóbbi időszakban gyakorlatilag egyáltalán nem szállít nekik. Mindez egyértelműen az ársapka negatív következménye, ha pedig azt a kormány nem vezeti ki, akkor a jelenleginél is komolyabb zavarok lehetnek – magyarázta.

Egyre nehezebb a megoldás

A szakember kifejtettem a Mol más nagykereskedőkkel szemben nem tud elmenekülni, de mára egyre nehezebben tudja kezelni a kialakult helyzetet. Komoly gondot jelent számára például, hogy a finomítók karbantartása, amelyet tavaszról nyár végére halasztottak, olyan plusz problémákat okozott, amelyek a tavaszi karbantartás esetén nem jelentkeztek volna, a halasztás miatt azonban előjöttek.

Az ársapka növelte a fogyasztást

Mint mondta, az elmúlt években átlagosan 5 millió liter üzemanyag fogyott naponta Magyarországon, az utóbbi időben azonban az ársapka hatása miatt 8 millió is gazdára talál, míg tavasszal, amikor az emberek megrohamozták a kutakat, akkor ez közel 15 millió literre ment fel.

Az embargó is problémát okozhat

Szintén igennel felelt arra a kérdésre, okozhat-e további ellátási problémát az orosz olajra kivetett európai embargó. Ehhez tudni kell, hogy a Mol az üzemanyag-ellátást két finomító, a százhalombattai és a pozsonyi összehangolt működésével állítja elő. Ez például azt jelenti, hogy míg a pozsonyi finomító több benzint, addig a százhalombattai több dízelt termel. A problémát pedig az fogja jelenteni, hogy az olajtermékekre vonatkozó embargó életbelépését követően az orosz alapanyagból finomított termékekkel tilos lesz az országok közötti kereskedelem -magyarázta.

Szociális alapon kellene működtetni

Kijelentette, nem tudni, fennmarad-e az ársapka, holott mind a Független Benzinkutak Szövetsége, mind a Mol tett javaslatot a kivezetésre. „Amennyiben a támogatás fennmarad, annak véleményem szerint mindenképpen célzottan, például szociális alapon kellene működnie, de semmiképpen sem a kiskereskedelmi áron keresztül” – vélekedett.

Ma már nem működik

Holoda Attila hangsúlyozta, nem közvetlenül a kiskereskedelmi árakat kellene lenyomni, hanem kompenzációt kellene biztosítani, célzottan. Van erre rengeteg módszer, a magyar kormány azonban eddig kizárólag a kiskereskedelmi árak korlátozásában gondolkodott az ársapkával, mára pedig látszik, hogy ez nem működik.

Melyik a fontosabb, az ár, vagy hogy legyen?

Meggyőződése szerint ma már sokan vannak úgy, hogy az ellátás fontosabb mint az ár, hiába olcsó valami, ha nem lehet kapni. Éppen ezért többen azon az állásponton vannak, inkább fizetnének piaci árat, autóznának kevesebbet, csak legyen elérhető számukra a közlekedés lehetősége. Ezt adná az üzemanyag-ellátás biztonsága, és ez az, ami most sérült. 

Ma már inkább bosszankodásra ad okot

Azt hangoztatta, eddig a politikai haszon miatt nem lépett a kormány, de ez ma már a visszájára fordult, ugyanis sokkal inkább a „bosszankodás” időszakában vagyunk. Hozzátette, vannak olyan kisebb települések, ahol egyetlen benzinkút volt a környéken, de mivel nem szállít nekik a Mol, ezért átmenetileg be kellett zárniuk.

Elautózzák a nyereséget

A környéken élőknek ezért be kell mennie a közeli városba tankolni, ami esetenként akár 40 kilométer plusz utat is jelent. Így, amit a 480 forintos árral nyernek, azt el is veszítik azáltal, hogy többet kell hozzá autózniuk. Ezt így már nem érdemes fenntartani – vélekedik Holoda Attila.  A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

(Kiemelt kép: MTI/Mohai Balázs.)