Egyre nagyobb trendnek számít Magyarországon is a fenntarthatóság és a környezettudatosság. A legtöbb vendéglátóhelyen már találkozhatunk a papírszívószálakkal és egyéb műanyagmentes megoldásokkal is, amelyekre egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek. Németországban azonban egy 90 ezer fős város, Tübingen egy nagyobb motivációval igyekszik kiirtani az egyszer használatos élelmiszer- és italcsomagolásokat.

A németországi kezdeményezés

2022 januárjában indult el a Baden-Württemberg tartománybeli város legújabb szabályozása, miszerint megadóztatják azokat az elvitelre kiszállító vállalatokat, melyek egyszer használatos csomagolásokat használnak – számol be a Humusz. Az ilyen étel- és italcsomagolások 50 centes adót kaptak, míg az evőeszközök után 20 cent veszteség érheti a cégeket. Azt, hogy ezt maga a vállalat fizeti ki, vagy valamilyen módszerrel beleépítik az árakba a vásárlók nagy bánatára, azt már az adott cég dönti el.

A szóban forgó vállalatok természetesen nem fogadták örömmel a legújabb adórendszert, hisz ki örülne egy újabb kiadásnak, azonban a város önkormányzata minden szükséges tájékoztatást megtett, hogy az ügy pozitív oldalát bemutassa. Emellett különböző segítségeket és alternatívákat is felajánlottak, aminek köszönhetően a cégek hozzáállása is időről időre pozitív irányba fordult.

A város első számú indoka

Tübingenben, ahogy sok másik országban is, az utcán sétálva sok esetben találkozhatunk földön hagyott, eldobált szemetekkel, amik között számos ételcsomagolás és egyszer használatos élelmiszeripari kellékek is megtalálhatóak. A németországi város esetében ezek a szemeteknek a 70%-át teszik ki, valamint nem mehetünk el szó nélkül az utca takarítása mellett sem, amely évente közel 700 ezer euróba kerül Tübingennek.  Az adó célja, hogy ezek a szemetek nagy mértékben visszaszoruljanak, így egy tisztább város mellett még az önkormányzatnak sem kell ekkora összegeket kifizetnie.

Tübingen összefogása

A városnak nagy érdekében áll a szemetelés visszaszorítása, így támogatási programot vezetett be, mely a vállalkozásokat segíti annak érdekében, hogy minél több újrahasznosítható termékre tegyenek szert, valamint a csomagolóanyagok tisztítását is elősegítik. Ezen kívül olyan kapcsolatokat igyekeznek kiépíteni, amelynek köszönhetően a szóban forgó vállalkozások olyan más cégekkel találkozhatnak, akiknek már sikerült áttérniük a fentarthatóbb életmódra.

Természetesen még így is akadnak olyan vállalkozások, amelyek nincsenek kibékülve ezzel a rendszerrel, így az adó bevezetése után két hónappal a tübingeni McDonald’s franchise tulajdonosa a bírósághoz fordult, majd pert nyertek, és a regionális bíróság érvénytelennek nyilvánította az adót. Az önkormányzat viszont nem hagytam annyiban az ügyet és fellebbezett, ennek végeredményéről azonban nincsenek még információk.

A kezdeményezés célja

Tübingen egy olyan kezdeményezést indított, amely nagyban csökkentheti a hulladékot, így nem kizárt, hogy a jövőben több város is csatlakozik majd a kísérlethez – ha érdekel a tübingeni kezdeményezés teljes története, ide kattintva elolvashatod.

Természetesen ehhez eredmények is kellenek, hogy kellő motivációval és példával szolgáljanak szerte a világon, hogy együtt, globálisan állítsuk meg a környezetszennyezést.

Ez a cikk szponzorált tartalom. Kattintson ide, ha Ön is kipróbálná ezt a népszerű hirdetési formát. A hivatalos, auditált mérések szerint a Like Company hírportáljait a forgalmas napokon 600 ezer ember olvassa.