A budakalászi 2011 Egyesület a múlt pénteken demonstrációt szervezett amiatt, mert a környék települései fuldokolnak az autóforgalomtól és a megoldást az M0-ás autóút északi szakaszának megépítésében látják. A Levegő Munkacsoport szerint az építendő szakasz csak újabb forgalmat vonzana, és a térség élhetőségében fontos szerepet játszó természeti környezet is nagymértékben sérülne.

Környezeti ártalmak

A 2019 óta a települést irányító budakalászi helyi civil egyesület eddig is többször egyeztetett a környező települések önkormányzataival és a kormánnyal, ám érdemi előrelépés nem történt. A Levegő Munkacsoport viszont arra hívja fel a figyelmet, hogy az M0-ás továbbépítése még inkább fokozná a környezeti ártalmakat. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Már 2009-ben megmondták

Ezt hangsúlyozta már 2009-ben az érintett térség 14 civil szervezete közös állásfoglalásában, egyúttal rámutatva, hogy lehetséges a probléma gyors megoldása. „Új utak építésével még sehol a világon nem sikerült megoldani a közlekedési problémákat és csökkenteni a környezetszennyezést, legfeljebb áthelyezték más területekre a gondokat. Az ugyanis már régen bebizonyosodott, hogy az új utak újabb forgalmat gerjesztenek” – fogalmaztak.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Dugódíjat kér a Levegő Munkacsoport

„A megoldás fontos eleme a dugódíj bevezetése, illetve a parkolási díjak jelentős emelése, a díjfizetési terület kiterjesztése egész Budapestre. Ezzel egyidejűleg javítani kell tömegközlekedést. Az autóbuszos szolgáltatás sűrítését igen gyorsan meg lehet oldani, ahogy ezt bemutatja a 2006-ban a Levegő Munkacsoport kezdeményezésére készült tanulmány. Ösztönözni kell továbbá a telekocsizást, hiszen, ha például két olyan személy utazik együtt, akik addig külön-külön autóztak, akkor máris eltűnt egy személygépkocsi a forgalomból” – részletezte Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.

A kompromisszum reménye

Az elsődleges cél világos: a budakalászi lakosoknak mentesülniük kell az átmenő forgalom okozta szennyezéstől. A Levegő Munkacsoport elnöke, Lukács András úgy gondolja: ezt a környezet további sérülése nélkül kell megvalósítani.

Innen jön a friss levegő

„Az M0-s autóút északi szakaszának megépítése jelentős természeti területeket tenne tönkre, pedig most, a klímakatasztrófa küszöbén már minden négyzetméter zöldterületet meg kellene óvnunk. Továbbá Budapest leginkább észak-nyugati irányból kapja a friss levegőt, melynek minőségén már eddig is sokat rontott a Budai-hegység és a pilisi térség beépítése, ezt nem szabad tovább fokozni” – tette hozzá.

Nem kellenek a környezetpusztító óriásberuházások

A civil szervezet sürgeti, hogy az újabb és újabb környezetpusztító óriásberuházások helyett a kormány olyan célokra költse az adófizetők pénzét, ami javítja a térségben élők életminőségét.

„Már az előkészítés fázisában elbukott”  

„Csalódottan vettük tudomásul, hogy már az előkészítés fázisában elbukott Budakalász és a régió egyik legfontosabb beruházása. A kormány döntése, illetve nem döntése következményeként évtizedes távlatban sem épülhet meg az M0 folytatása. A Megyeri hídról érkező és oda tartó brutális átmenő forgalom továbbra is Budakalász és a környék településeinek erre teljesen alkalmatlan utcáin dübörög majd. Az itt lakóknak pedig továbbra is el kell viselniük az ezzel járó zajt, az egészségi és közlekedésbiztonsági kockázatokat” – írta Budakalász hivatalos honlapja, miután lejárt az a határidő, ami a decemberben, a kiviteli tervek elkészítésére megkötött megállapodásban szerepelt. Eszerint: amennyiben a kormány június 14-ig nem ad pénzt a tervezői munkára, illetve nem módosítják a határidőt, úgy újabb hosszú éveket csúszik a beruházás.

„Nem kérünk lehetetlent”

„Nem kérünk lehetetlent. Nincs szükség tíz, vagy százmilliárdokra, csak annyira, amennyit a nyolcnapos augusztusi Budapesti Atlétikai Világbajnokság népszerűsítésére tervez elkölteni a kormány. A Budakalászon és a Pilis-Dunakanyar településein élő 100 ezer ember biztonsága, egészsége és a naponta erre közlekedők tízezrei is érdemelnek annyit, hogy ne veszítsük el a reményt, hogy egyszer megépül az M0 10-es útig tartó szakasza” – írták a kalásziak.

Budakalász harcolni fog

„Nem maradt más, mint jelezzük: Budakalász továbbra is minden fórumon és minden eszközzel harcolni fog a régóta ígért fejlesztésekért. Mindenki számíthat építő közreműködésünkre, aki komolyan gondolja, hogy nem lehet tovább halogatni városunk és a régió évtizedeken át alábecsült közlekedési problémáinak megoldását” – tették hozzá. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: a budakalásziak tovább harcolnak az M0 autóútért. Fotó: husztizenegy.hu