Péntek reggel a Rákóczi híd pillérének ütközött egy két focipálya hosszúságú uszályt vontató hajó a Dunán, több uszály elszabadult. Ezen a szakaszon korábban is történt már ilyen baleset, 2006 húsvét hétfőjén a hídnak csapódott egy uszály, ami akkor elsüllyedt. A hajó legénységének egyik tagja akkor részeg volt.

Balesetet szenvedett hajó

A Fővárosi Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője, Kisdi Máté azt mondta, hogy a péntek reggel balesetet szenvedett hajó nem sérült meg komolyabban és a hídpillérben sem okozott nagyobb kárt. Az uszály rakománya között nem volt veszélyes anyag. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el!

A hídnak nem lett baja

Osztrák zászló volt a hajón

A BudaPestkörnyéke.hu hírportál tudósítója úgy tudja, hogy a hajó osztrák zászló alatt közlekedett. 186 méter hosszú és 22 méter széles, vagyis a hossza két focipálya nagyságú.

Élesebb kanyar a Dunán

Úgy tudjuk azért nehezebb szakasz a Rákóczi híd és a Petőfi híd közötti szakasz, mert a folyó itt élesebben kanyarodik.

Több uszály elszabadult

A hajó előtt – nem megerősített információk szerint – 3×2 bárka is volt. Az ütközés hatására a két jobb oldali leszakadt, ezeket a Csepel-szigetnél fogták el. A fotókon azért látszik az uszályok egyik végén hajó, mert a hajó másik oldalán haladó uszályok leszakadtak, így az eredetileg az uszályok közt haladó hajó most egyszerű tolóhajónak látszik.

Keresztbe fordult a folyón az uszály

15 éve elsúllyedt egy uszály

Nem ez az első hajóbeleset a Rákóczi, korábbi nevén a Lágymányosi hídnál. 2006. április 17-én húsvét hétfőn elsüllyedt itt egy uszály. Az akkori baleset jegyzőkönyve szerint azon a reggelen, napos, szép időben indult el Constantai úti célja felé egy uszály.

Magas vízállás

Az újpesti kikötőből kihajózott a négy egységből álló uszállyal. A hajón 6 fő személyzet tartózkodott. Aznap a Duna vízállása igen magas volt, az előző héten tetőzött árvíz éppen csak levonulóban volt. A bárkák vasúti beton keresztaljjal voltak megrakva.

Rossz manőver

A parancsnok elmondása szerint 8 óra 50 perckor, a Lágymányosi hídhoz érve, azt a szokásos módon hajózta meg „úgy hogy a Bakáts téri templom a farában, elejét a hídnyílás jobb oldalának egynegyedére tartottam”, amikor azt észlelte, hogy a völgymeneti hídlábbal való ütközés elkerülésére a kormánnyal már nem tudja tovább fordítani a karavánt, ezért a főmotort túlerőre állította, de ekkor már ez a manőver sem segített.

Felszakadt a hajó

A bal szélső bárka, kb. 10 méterre a farától a hídlábnak csapódott, és azon végigcsúszott. Az ütközéskor felszakadt a hajón lévő jobb oldali kötélvezető csiga, valamint elszakadt a bárkákat a hajóhoz csatoló 2 gyeplőkötél is.

Mentőszivattyú

A parancsnok igyekezett a megmaradt gyeplőkötelekkel a hajókaravánt irányítani, és szólt a személyzet tagjainak, hogy menjenek át a bárkákra a mentőszivattyúval és vizsgálják meg, milyen sérülés keletkezett az ütközés következtében, és amennyiben lékesedést észlelnek, kezdjék meg a szivattyúzást.

Súllyed a bárka

Rögtön ezután, tapasztalva, hogy a baloldali bárka nagyon gyorsan süllyed, és veszélyezteti a többi bárkát és a hajót is, utasítást adott a személyzetnek, hogy engedjék el a süllyedő bárka köteleit, magára hagyva azt, és próbálják a több egységet összerendezni és összecsatolni a hajóval.

Gyorsan eltűnt a Dunában

A magára hagyott bárka orrával hegymenetbe fordult, majd igen rövid időn belül a hajózó út szélén, a Duna a bal part élétől kb. 130 méterre elsüllyedt. Közben a hajó és a személyzet a szétszakadt egységeket szedte össze, csatolta újra egymás mellé, majd hegymenetbe fordulva a Csepeli kikötőnél horgonyra álltak.

Mindenkit megszondáztattak

Ez a manőver még folyamatban volt a rendőrségi helyszíni szemle megkezdésekor. A szemle során a rendőrség alkoholszondás ellenőrzést végzett, és a személyzet egyik tagjánál alkoholos befolyásoltságot állapítottak meg.

2006.04.17-én elsüllyedt uszály kiemelése 2006 októberében – Forrás: kbsz.hu

Hajózási korlátozás

A szemle befejezése után további intézkedésig a rendőrség bevonta a hajó, a bárkák, és a személyzet okmányait. A hajózási hatóság az ütközés másnapján felmérte az elsüllyedt bárka melletti hajózó utat, radarbójával megjelöltette és a roncs kiemeléséig részleges korlátozást adott ki, akkor 2006-ban. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el!

Képek: A BudaPestkörnyéke.hu helyszíni felvételei – Fotó: Gombkötő Krisztián