Nemsokára óriási változást láthatnak a HÉV-vel közlekedők. 2022-ben kezdődik a H6-os vonal Szigethalom és Ráckeve közötti szakaszának felújítása. 100 km/h-ás sebességgel közlekedő szerelvények robognak majd a Csepel-szigeten, a távlati, nagyon távlati tervek szerint pedig Esztergomtól egészen Ráckevéig, 150 km hosszan utazhatunk átszállás nélkül, úgy, hogy a szerelvények Budapest alatt is elhaladnak. Ha ez megvalósul, ezt hívják majd az M5-ös metrónak.

Alapos felújítás

A Kormány megbízásából a Budapest Fejlesztési Központ, mint előkészítő beruházó kezdte meg a H6-os hév fejlesztésének a tervezését a MÁV HÉV-vel együttműködésben. A felújítás kiterjed a pálya rekonstrukciójára, ezáltal a sebességkorlátozások megszüntetésére, és a sebesség emelésére, a megállóhelyek átépítésére és akadálymentesítésére, az utastájékoztatás megújítására, továbbá P+R és B+R parkolók létesítésére. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Hónapokon belül kész lesznek a tervek

A Szigethalom-Ráckeve szakasz felújításához az engedélyezési tervek az ősz elejére készen lesznek. Most tehát erről a vonalról adtak részletes tájékoztatást, a H6 többi szakaszának társadalmi egyeztetése idén nyár végén, vagy ősszel kezdődik – írja Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója a közösségi odalán.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Elavult és lassú

A H6-os hév sajnos mára elavult, lassú, ritka a követés, sem a járművek, sem pedig a peronok nem akadálymentesek, a H6-os és a H7-es csepeli héveknek nincs metrókapcsolata, és a ráckevei hév ma nem versenyképes az egyéni közlekedéssel szemben.

Napi 27 ezer utas

A H6-os héven naponta még ilyen feltételek mellett is 27 ezren utaznak, a modellezés szerint a felújítást követően 218 százalékkal növekedne az utasszám, tehát a jelenleginek több, mint háromszorosa lenne a forgalom. A tömegközlekedés, ezen belül a kötöttpályás közlekedés fejlesztését az utazók, illetve a lakosság 93 százaléka támogatja, és még az autósok 74 százaléka is azon a véleményen van, hogy fontos lenne a héveket fejleszteni.

Sokan szeretnének korszerű járműveket

Arra tehát jelentős igény mutatkozik, hogy megújítsák a jelenlegi infrastruktúrát, korszerű, alacsony padlós és légkondicionált járműveket helyezzenek forgalomba, a H6-os és H7-es vonalát pedig meghosszabbítsák a Kálvin térig. Ezáltal Ráckevéről, illetve a közbenső állomásokról átszállás nélkül lesz elérhető a belváros, illetve a 4-es, 6-os villamos, a Kálvin térnél pedig a 3-as és a 4-es metró.

Az M5-ös metró első üteme

Ez az új alagút lenne a majdani M5-ös metró első üteme, ugyanakkor 11 kilométer hosszú belvárosi alagút építésével 150 kilométer hosszú, észak-déli irányú átjárható gyorsvasúti hálózat jönne létre, Esztergomtól, Szentendrétől Csepelig és Ráckevéig, illetve Kunszentmiklós-Tassig. A felújítás révén a H6-os vonal alkalmas lesz arra, hogy Budapest és Szigetszentmiklós-Gyártelep között óránként 8 vonat közlekedjen, Tököl és Ráckeve felől pedig csúcsidőben 15 perces követés tervezett.

Megújuló állomások

Szigethalom és Ráckeve között valamennyi állomás megújul, új arculatot kap, Tököltől egészen Ráckevéig szakaszosan dupla vágány épül, ahol a szerelvények óránként száz kilométeres sebességgel közlekedhetnek. Egységes arculatú megállóhelyek, komfortos peronberendezések, peronlefedések, készülnek. A peronok 120 méter hosszúak, akadálymentesek lesznek, mindenhol valós idejű utastájékoztatás létesül, autó parkolókat, kerékpár tárolókat hoznak létre. A kapcsolódó úthálózat, a ráhordó autóbusz-hálózat tervezése mind-mind része a beruházásnak.

Egységes arculat

„Ugyan nem tartozik ehhez a szakaszhoz, de a környék forgalmas állomása Szigetszentmiklós-Gyártelep, ahol új autóbusz-állomás és közúti felüljáró is épül. A kisebb megállókban a peronok és azok tartozékai, bútorai egységesek lesznek, és mindenhol ügyelünk a zöldítésre, az állomások környezetének a rendezésére.” – fogalmazott Vitézy Dávid.

Kényelmetlenségek

A korszerűsítés néhány helyen kisebb kisajátításokkal jár, így például Tökölön, Szigetszentmárton-Szigetújfalu megállónál és Ráckevén, ugyanakkor ez nem azt jelenti, hogy lakóházakat bontanak le, és a telkek is megközelíthetők maradnak. Ráckevén a végállomás utasperonjai körülbelül 400 méterrel délebbre kerülnek, a városközponthoz közelebb. Itt 150 férőhelyes parkoló és új fedett kerékpártárolók épülnek. Ráckeve és Közvágóhíd megálló között jelenleg 70-72 perc a hév menetideje, ami a H6-os felújítása után 48-50 percre csökken.

2022-ben kezdődhet a munka

A Kálvin térig Ráckevéről a tervek szerint 53 perc alatt lehet majd eljutni, ami az átszállás mellőzésével fél órával kevesebb utazás a jelenlegihez képest. A H6 felújítása a tervek szerint 2022 harmadik negyedévében kezdődhet.

Lakossági fórum

A H6-os hévvonal Szigethalom és Ráckeve közötti szakaszának fejlesztéséről tartott bemutatót a Budapesti Fejlesztési Központ. Tervezésről, a felújítás tartalmáról, a vonal meghosszabbításáról, illetve az átépülő megállókról kaphattak részletes tájékoztatást az érdeklődők. Aki lemaradt, itt megnézneti. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: illusztráció – Fotó: BPK