Késések, kimaradó vonatok, elromlott váltó. Az agglomerációban vonattal közlekedők gyakran tapasztalják, hogy gyakran problémás a MÁV menetrendje. A hvg.hu friss elemzéséből kiderül, hogy Magyarország legproblémásabb 10 vasútvonala közül 8 Budapesten és környékén van, ráadásul a problémák nagy része is a főváros környékén keletkezik.
Az ország 79 működő vasútvonala közül 38-on nem volt semmilyen fennakadás az idei első félévben, köztük olyan nagyobb vonalon sem, mint a GYSEV és a MÁV közös Szombathely-Nagykanizsa vonala.
Összesen 433 hibapontot osztottak ki, ebből 199,5-öt három nagy forgalmú, részben budapesti elővárosi vonalon, a miskolc/sátoraaújhelyin, a cegléd/záhonyin, és a pécsin.
A szégyenlista első tíz helyezettje összesen 343 hibapontot kapott, az összes többi vasútvonal együtt 90-et.
Az ország 10 legproblémásabb vasútvonala
- Budapest-Sátoraljaújhely 78
- Budapest-Záhony 64
- Budapest-Pécs 57,5
- Budapest-Lőkösháza 39,5
- Budapest-Szob 24,5
- Budapest-Gyékényes 23
- Budapest-Lajosmizse 17,5
- székesfehérvár-Szombathely 15
- Hatvan-Szolnok 12,5
- Budapest-Rajka/Hegyeshalom 11,5
Így készült a felmérés
A hvg.hu újságírói a Mávinform adatait használták, az információkat pedig az alábbiak szerint pontozták.
2 pontot ér, ha egy óránál nagyobb késések vannak egy hiba miatt, vagy több járat kimarad. Minden további óra 1-1 pont. 1 pontot ér, ha egy óránál rövidebb a késés, fél pont jár, ha csak egy vonatpár marad ki.
A baleset miatti leállásokat nem vették figyelembe, mert ezeket nem a vasúton kell számon kérni. Ugyanígy nem számítanak az olyan leállások sem, amelyeknek az oka valamilyen extrém időjárási esemény, mint például ha fa dől a sínre, vagy a nagymarosi sárlavina. Bevették viszont a számításba a havazás miatti leállást, hiszen az nem számít extrém időjárásnak, ha esik pár centi hó.
A vonalak listáját a MÁV hivatalos besorolásából vették át, vagyis például egy monori meghibásodás a Budapest-Záhony vonalhoz tartozik, nem a Cegléd-Szeged vonalhoz, hiába jár a legtöbb ottani vonat Budapest-Szeged távon. Ha azonban a MÁV több vonalra is kiírja a hibát, akkor mindnél beleszámolták. A kutatás során 2020 első félévét nézték át, hogy aztán az év végén teljes éves listát készíthessenek majd.
Kiemelt kép: Kisiklott vonat Rákosrendezőnél – Fotó: MTI/Mihádák Zoltán