Tovább csúszik a Mol százhalombattai Dunai Finomítójának újraindítása, mert a legutóbbi nyomáspróbán újabb műszaki gond akadt. Komoly fennakadások lehetnek az üzemanyagellátásban.

Másként tervezték

Korábban december másodikára, péntekre tervezték a magyar olajvállalat szakemberei az újraindulást, amely most már biztos, hogy ezen a héten nem történik meg – írja az IndexA BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Újabb javítások

Az elmúlt hetekben gőzerővel dolgoztak a Mol százhalombattai Dunai Finomítójának karbantartásán. A finomító körülbelül 55 százalékon üzemelt sokáig, miután egy tervezett karbantartási folyamat közben olyan meghibásodást észleltek, ami miatt újabb javításokra volt szükség. 

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Kényes karbantartás

A magyar olajvállalat úgy tervezte, hogy december 2-től ismét teljes kapacitással termel majd az üzem, miután addig biztonságosan befejezik az egyik legkényesebb egység karbantartását és ellenőrzését.

Repedést találtak

A portál információi szerint a tegnapi nyomáspróbán újabb repedést találtak a szakemberek a rendszeren, így újabb, minimum három napos csúszás lesz az újraindulásban.

Készlethiány

Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára néhány napja azt nyilatkozta: amíg a 480 forintos ársapka érvényben van, addig együtt kell élni azzal, hogy a nagy benzinkutakon is átmeneti készlethiány lehet, különösen most, hogy a százhalombattai finomító nem működik megfelelően.

Dönteni kell

„A kormányzatnak el kell döntenie, hogy árat szabályozunk vagy üzemanyaggal látjuk el a piacot. Én azt gondolom, hogy a korlátozások ma már nagyobb kárt okoznak, mint amit az árnövekedés okozott a múltban” – fogalmazott Grád Ottó, a MÁSZ főtitkára.

Nem képes ellátni a magyar piacot

A Mol elismerte, hogy a napokban részleges, jellemzően pár óráig fennálló termékhiány a hálózatuk 20 százalékában jelentkezett. A Molnak nemcsak Százhalombatta újraindítása okozza a problémát, hanem a megfelelő mennyiségű import hiánya is. Az már az elmúlt napokban nyilvánvalóvá vált, hogy a csökkentett finomítói termelés nem képes ellátni a magyar piacot, ezért a Mol folyamatosan importál szlovákiai finomítójából olajat, de a logisztikai kapacitásai többet nem bírnak el.

Veszélyes helyzet

Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter csütörtökön azt mondta, hogy a kormány álláspontja egyértelmű, az ársapka akkor fenntartható, ha a Barátság vezetéken zavartalanul folyik az olaj, illetve ha a finomítók az érkező olajat fel tudják dolgozni. A miniszter hozzátette: a kormány mindent megtesz annak érdekében, hogy fenntartsa az ársapkát, de ha az látszik, hogy ez a két tényező veszélyezteti az ellátást, akkor nehéz helyzetbe kerülünk, hiszen jelenleg az ársapka következtében nincs olyan piaci szereplő, aki szívesen hoz üzemanyagot Magyarországra. 

Stratégiai készletek

Egyelőre nem tudni, hogy a finomító holnapi újraindításának elhalasztása miatt mekkora áruhiány alakul ki a következő napokban, és azt se, hogy a Mol mikor tudja majd visszatölteni a korábban lehívott stratégiai készleteket, ami éppen az ilyen helyzetekre van fenntartva. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: A MOL százhalombattai finomítója – Forrás: MTI/Szigetváry Zsolt