Nagyon megugrott a halálos balesetek és az ezekben elhunytak száma is az utakon. A jelenlegi baleseti statisztikák 39-cel több halálos kimenetelű balesetet és 59-cel több elhunytat tartanak számon, mint a tavalyi év azonos időszakában.

Több, mint 10 ezer

95-tel nőtt a személyi sérüléssel végződő balesetek száma: amíg idén január és szeptember között 10 570 esetet regisztráltak, addigi a tavalyi esztendő háromnegyedében 10 475-öt. A rendőrség többször hangoztatta, a tavalyi amolyan bezzeg év volt, amikor olyan kevés baleset történt az ország útjain, mint 1956 óta még soha, főként a pandémiának köszönhetően. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kevesebb baleset

2019-ben 12304 sérüléssel végződött baleset történt, 1734-gyel több, mint az idén. Ha ebből a szempontból nézzük az elborzasztó, több halálos áldozatot követelő balesetek nagy száma ellenére is jobb a helyzet, mondhatni, biztonságosabbak az utak, mint két éve ilyenkor voltak.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Több halálos áldozat

Azonban érdemes a számok mögé nézni és a kevesebb baleset ellenére mégsem mondható ki, hogy javult a helyzet. Idén az év első kilenc hónapjában 333 halálos kimenetelő közúti közlekedési balesetben 385-en vesztették életüket. Ezzel szemben 2020-ban 294 baleset követelt emberéletet, s azokban összesen 326-an vesztették életüket.

Ittas sofőrök

A legtöbb súlyos kimenetelű baleset okozója ittas állapotban volt az elsődleges vizsgálatok szerint,  országos szinten viszont csökkent az ittasan okozott balesetek száma. Az összes sérüléssel végződő eset 8,4%-ában játszott szerepet az alkohol, míg tavaly minden tizedikben.

Legfőbb ok a gyorshajtás

A baleseti okok lényegében ugyanazok, mint már évek óta és az arányuk sem tér el lényegesen a korábbiaktól. A balesetek 31%-át az elsődleges adatok szerint a sebesség helytelen megválasztása okozza, ami magában foglalja az abszolút és a relatív gyorshajtást is.

Elsőbbség meg nem adása

Minden negyedik baleset az elsőbbség meg nem adása miatt történt, az összes eset 17%-a pedig a kanyarodás szabályainak megsértése miatt. A negyedik fő baleseti ok a nem megfelelő követési távolságtartás: az összes baleset 9%-a emiatt történik a rendőrség adatai szerint.

Legtöbb balesetet a személygépkocsik okozzák

A balesetek kétharmadát (66%) a személygépkocsik vezetői okozták. Minden tizedikért a szabálytalan kerékpárosokat terheli a felelősség.

A legkevesebbet a buszsofőrök

Az összes baleset nyolc százalékáért okolhatók a teherautósofőrök, öt százalékáért a motorosok, négy-négy százalékáért a segédmotoros-kerékpárosok és a gyalogosok. A legkevesebb balesetért a buszvezetők okolhatók, száz esetből egyben mutatható ki az ő felelősségük.

Lesznek még ellenőrzések

A rendőrség szükség szerint reagál a közlekedésbiztonság romlására, idén biztosan lesz még két akció. Októberben a tehergépjárműveket és a buszokat ellenőrzik majd fokozottan egy előre tervezett nemzetközi akció keretében, novemberben pedig az ittasan vagy drog hatása alatt vezetők kiszűrését tervezik. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Halálos autóbaleset – Forrás: BPK