„Fuldoklunk a városunkon áthaladó rengeteg autótól. A forgalommal együtt járó zaj- és levegőszennyezés csökkentése érdekében mindent meg kell tenni az M0 és az Északi elkerülő út megépítéséért.” Dr. Göbl Richárd polgármester e gondolatok jegyében foglalta össze Lázár János építési és közlekedési miniszternek a budakalászi érveket.

Fontos kormányzati döntések

A közelmúltban fontos kormányzati döntések születtek Budakalász élhetőségét, az átmenő forgalom csökkentését szolgáló állami közútfejlesztési beruházások elhalasztásáról, illetve a függőben lévő tervezési feladatokról. Az Északi elkerülő út megépítése és az M0 autóút 10-es útig tartó szakaszának továbbépítése régóta kiemelt közérdek. A budakalászi Képviselő-testület egyhangú felhatalmazásával dr. Göbl Richárd felhívta a Kormány felelős döntéshozóit az M0 következő szakaszának megtervezéséhez jelenleg hiányzó forrás biztosítására, illetve a Budakalászt északról elkerülő út kevésbé költségigényes előkészítő munkafázisainak folytatására. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Budakalász, a katalizátor

Budakalász az elmúlt években katalizátora volt a belső útjaink zsúfolt forgalmát és az ezzel járó környezeti károkat csökkentő Északi elkerülő út megépülését célzó szakmai munkának. A térség országgyűlési képviselője, dr, Vitályos Eszter is közbenjárt a régóta várt állami beruházás megvalósításáért, de a kivitelezési tendert a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 2022 júliusában – fedezet híján – eredménytelennek nyilvánította.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Már 1985-ben bekerült a tervekbe

Az elkerülő út Budakalász kihagyásával terelné a pilisi régióból, illetve Pomáz felől Budapest felé és vissza a közúti forgalmat. Az útszakasz már 1985-ben bekerült a rendezési tervekbe. Megépítése a Megyeri híd 1999-ben kiadott környezetvédelmi engedélyében – a híd megépítésével egyidejűleg – hatósági kikötésként szerepelt, ennek ellenére elmaradt.

Kötelezettséget vállat az állam

2008-ban született meg az a megállapodás, amelyben a Magyar Állam kötelezettséget vállalt az elkerülő út megépítésére. Ennek elmaradása miatt Budakalász állami kompenzáció jogosultjává is vált, amelynek teljesítése ugyancsak elmaradt. A kompenzáció érvényesítése érdekében indított peres eljárást 2016 októberében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a NIF Zrt. és Budakalász Város Önkormányzata közötti hármas megállapodás zárta, ennek az elkerülő út megépítése az egyik fontos eleme. A megállapodásban a kormányzati-állami szereplők vállalták, hogy a megépítéséhez szükséges költségvetési források érdekében mindent megtesznek. Az elmúlt 6 évben ez szintén elmaradt.

Óriási az átmenő forgalom

A budakalásziak mellett az egész Pilis-Dunakanyar térség számára jelentős előrelépést hozna a beruházás megvalósítása, hiszen a környező településeken is óriási az átmenő forgalom. Az elkerülő út kiviteli tervei tavaly elkészültek, a megépítésére kiírt tender is eredményesen lezárult, kizárólag a pénzügyi fedezet hiánya akadályozza a munkálatok elkezdését.

„Intézkedjenek a folytatásról!”

„Budakalásznak régóta megalapozott közérdeken nyugvó jogos igénye az elkerülő út megépítése. Ezért felhívjuk a Kormány felelős döntéshozóit, hogy intézkedjenek a kivitelezési előkészületek kevésbé költségigényes munkafázisainak (pl. a nyomvonal miatt érintett területek kisajátítása) folytatásról, hogy a szükséges forrás rendelkezésre állása esetén azonnal indulhasson az útépítés” – áll a Lázár János építési és közlekedési miniszternek küldött levélben.

M0: Budakalász határáig készült el

A gyorsforgalmi út munkálatai 1987-ben kezdődtek. Az M0 első szakasza 1990-ben készült el, majd a következő közel két évtizedben teljes hosszában átadták a déli, a keleti, majd az északi szektor első szakaszát is. 2008-ban Budakalász határáig elkészült az M4-es autóút és az M3-as autópálya közötti, valamint a 2-es főút és a 11-es főút közötti útszakasz, ami magába foglalja a Megyeri hidat is.

Kezelhetetlen forgalmi helyzet

Tizennégy éve Budakalászon végződik az M0 autóút, amely közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi szempontból egyaránt kritikus gépjárműforgalmat terel a város szűk útjaira. A kelet-nyugati és az észak-déli átmenő forgalom Budakalász központjában nap mint nap keresztezi egymást, és akár félórás várakozással járó torlódásokat idéz elő. Egy 2012-es kormányrendelet szerint az M0 gyorsforgalmi út 11-10. számú főutak közötti északi szakasz megépítése nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházás, de érdemi előrelépés az elmúlt tíz évben nem történt.

Örömteli fejlemények, de…

Az M0 autóút folytatása Budakalász és a térség élhetősége szempontjából ugyancsak kulcsfontosságú, ezért volt örömteli, hogy 2022 decemberében a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. lezárta az évek óta húzódó tervezési tendert, eredményt hirdetett és megkötötték a szerződést. A nyertes építészirodákkal kötött megállapodás azonban csak a hazai költségvetési forrás rendelkezésre állása esetén lép hatályba. A feladatokat 49 hónap alatt kell elvégezni. Ha a Kormány 2023 júniusáig nem különíti el a tervek elkészítéséhez szükséges 3.999 milliárd forintot, a decemberben kötött megállapodás megszűnik és minden eddigi erőfeszítés kárba vész – hívta fel a figyelmet cikkében a budakalasz.hu.

 „Nem tudunk eltekinteni a számonkéréstől”

„Szeretnénk jelezni: megértjük a Kormány elmúlt évben kialakult gazdasági-pénzügyi nehézségeit, de az áldatlan közlekedési állapotok miatt nem tudunk és nem is akarunk eltekinteni a korábbi hatósági határozatok és szerződéses kötelezettségek számonkérésétől és betartatásától” – fogalmazott dr. Göbl Richárd polgármester a Lázár Jánosnak írt levélben. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: illusztráció. Forrás: budakalasz.hu, UNITEF83 Zrt.