Budapest az egyetlen város Európában, ahol már most meghaladja a nitrogén-dioxid-szint a korlátozások előtti időszakét. A rossz levegő oka az ingyenes parkolás lehet, amelyet a kormány rendelt el július 1-ig.

A koronavírus-járvány alatt világszerte csökkent a légszennyezettség, hiszen a karantén miatt jelentősen csökkent a gépjárműforgalom, de a tömeg-, a légi- és a vasúti közlekedés is minimalista üzemmódba kapcsolt. Indiában például a Himalája csúcsai, Japánban a Fuji vált ismét láthatóvá több száz kilométerről.  

A Levegő Munkacsoport szerint a magyarországi mérőállomások adatai alapján azt látjuk, hogy a NO2 (nitrogén-dioxid) szint az előző év azonos időszakához képest némileg csökkent a korlátozások alatt, és még június során is néhány százalékkal alacsonyabb volt ez, mint például tavaly – írja az mfor.hu.

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai alapján Budapest az egyetlen város Európában, ahol már most meghaladja a nitrogén-dioxid szint a korlátozások előtti időszakét – írja a Financial Times napokban megjelent cikke.

A járvány magával hozta az alternatív közlekedési módok terjedését: az autók által nem használt utak helyére biciklisávokat festettek, – így tett például Budapest is a körúton -, de egyes nagyvárosok, mint Brüsszel vagy Milánó, felbuzdulva a jelentős pozitív változáson, 35 és 40 kilométernek megfelelő autóutat von ki a forgalomból, és használja fel új kerékpárutak létesítésére, s erre készül London és Párizs is.

A cikk szerint Magyarországon azonban indokolatlanul hosszú ideig, július 1-jéig ingyenesen lehetett parkolni a nagyvárosokban, ami egyértelműen megnövelte az autósforgalmat, ezzel együtt pedig a légszennyezést. Minden bizonnyal ez állhat az EEA megdöbbentő fővárosi adatai mögött.

Még akkor is mi állunk az országok élén, ha a legfrissebb felmérések szerint Európa nagyvárosaiban az autóforgalom újraindulásával ugrásszerűen megnőttek a légszennyezettségi adatok. Bár még mindig alacsonyabbak a tavalyi évhez képest.

Ugyanakkor az látszik körvonalazódni, hogy az emberek tartanak a tömegközlekedéstől, ami az autóforgalom növekedéshez vezet: a londoni metró mostani utasforgalma mindössze 12 százaléka a járvány előttinek.

Tehát a járvány alatt megszerzett tiszta levegő villámgyorsan vissza fog romlani, sőt még rosszabb szinteket érhet el, még akkor is, ha sokan rászoktak a kerékpárra. Ez főleg azért aggasztó, mert a légszennyezettség folyamatosan rombolja az immunrendszert, a koronavírus pedig épp az immunrendszerünkön keletkezett pajzsokon tud behatolni.

A főpolgármester reagált

„Ezért érdemes egyeztetni, megfontolni, mielőtt valaki olyan döntést hoz, ami első látásra népszerűnek tűnik. Évente több ezer budapesti hal meg a rossz levegő miatt, a közlekedés újragondolása szó szerint élet-halál kérdése” – írja Facebook oldalán Karácsony Gergely.

Kiemelt kép: dugó az Erzsébet-hídnál