Tavaly csaknem 7500 nagyvadat ütöttek el gépjárművel Magyarországon, ami 17 százalékkal meghaladja az egy évvel korábban regisztrált adatokat. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége szerint érdemes a megszokottnál is jobban figyelni az utakon: az elmúlt hetekben ismét megnőtt a vadbalesetek száma, ami összefüggésben áll azzal, hogy a párzási időszakban megváltozott az állatok viselkedése.

Sokat mondó adatok

A nagyvadak közül a legtöbb esetben őzzel ütköznek gépjárművek. 2021-ben több mint 5800 ilyen esetet rögzítettek a vadgazdálkodási adattárban. Ezen felül közel 1200 szarvast és 430 vaddisznót ütöttek el a járművek. Apróvaddal további több mint 10 ezer balesetet regisztráltak. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

A számok is egyre vadabbak

A balesetek emelkedő száma csak részben magyarázható azzal, hogy 2020-ban, a Covid-járvány miatt bevezetett lezárások következtében visszaesett az autós forgalom, és az év egy részében kevesebb gépjármű közlekedett az utakon. A járműpark folyamatos bővülése miatt hosszú évek óta megfigyelhető a vadbelesetek egyre nagyobb száma.

HOPPÁ! A forgalmas napokon már 300 ezren olvastok minket! Ezzel Magyarország Top 15 hírportálja közé került a BudaPestkörnyéke.hu! Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint az Origo, Index, Telex, Hvg, Blikk, 24.hu vagy az RTL KLUB és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most Te is minket olvasol! Részletek itt.

Mi a teendő baleset esetén?

Vadbaleset esetén a rendőrség mellett értesíteni kell az illetékes vadásztársaságot is. Ha a vad nem pusztult el a balesetben és elhagyta a helyszínt, akkor készítsünk fényképeket a nyomokról és kérjük ezt az eljáró rendőrtől is.

Ne közelítsünk!

A szakemberek felhívják arra is a figyelmet, hogy a sérült vadat ne közelítsük meg, mert a még életben lévő állat súlyos sérüléseket is okozhat. . Az elpusztult állat tetemének elvitele pedig lopásnak minősül a szövetség közleménye szerint.

Nincs egyértelmű felelős

A vaddal való ütközés olyan közlekedési balesetnek számít, amelynek felelőse gyakran nem állapítható meg egyértelműen. A gépjármű vezetőjének felelősségét legtöbbször akkor állapítják meg, ha a sebességet nem az útviszonyoknak megfelelően választotta meg. Ezt különösen olyan útszakaszokon vizsgálják szigorúan, ahol a vadveszélyre útjelző tábla is figyelmeztet.

Mikor hibás a vadásztársaság?

A vadásztársaságok felelőssége elsősorban akkor állapítható meg, ha elmulasztotta a figyelmeztető táblák kihelyezését, illetve bizonyítható, hogy a vadaknak az adott területen való aktív mozgását valamilyen tevékenységével maga idézte elő. Ilyen lehet például a közelben tartott vadászat.

Milliós nagyságú lehet a kár

Ha nincsen egyértelmű felelőse a vadbalesetnek, az autósnak magának kell viselnie a gépjárműkárokat. Az ilyen károk átlagos értéke eléri már a milliós szintet, kiemelt szerep jut a megfelelő biztosítási fedezetnek. A bekövetkező vadbalesetek kárainak megtérítésében a teljes körű casco, illetve a vadkárra kötött kiegészítő biztosítás segítheti az autósokat

Minden ötödik autóra kötnek csak cascot

Az adatok szerint Magyarországon napjainkban a gépjárműveknek csupán ötöde rendelkezik casco-védelemmel. Az MNB adatai szerint 2022 második negyedévében 1 029 000 gépjárműnek volt ilyen biztosítása, miközben a KSH adatai szerint közúti forgalomban mintegy 5 millió gépjármű vesz részt. Ráadásul a casco-biztosításoknak nagy része csupán részkockázatokra terjed ki, vagyis vadütközés esetén az ilyen biztosítások nem térítenek.

Segíthet a vadsíp

A vadbalesetek kivédésére leggyakrabban vadsípokat vagy vadriasztó-berendezéseket ajánlanak a szakértők. Ezek az eszközök különböző frekvenciájú hangokat adnak ki. A hang hatására a fák és bokrok közt megbúvó vadak megriadnak és megpróbálnak távolabb kerülni a zaj forrásától. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: A vadbaleset minden autós rémálma. Fotó: Turista Magazin.