Egy pofonegyszerű megoldással jelentősen csökkenni fog már szeptembertől a várakozási idő a szentendrei HÉV vonalán. A Tarlós István főpolgármester által vezetett budapesti Közgyűlés elfogadta a főváros 2030-is szóló közlekedési fejlesztéseit összefoglaló Budapesti Mobilitási Tervet, amely az eddigi legátfogóbb fővárosi közlekedési fejlesztési koncepció. A tervben a H5-ös HÉV föld alá süllyesztése mellett az is szerepel, hogy a szentendrei hévet metróvonallá minősítik, így gyakrabban járhatnak majd a szerelvények.

A most elkészült Budapesti Mobilitási Terv (BMT) a közösségi, kerékpáros és gyalogos közlekedés előtérbe helyezését tűzi ki célul. A tervben szereplő fejlesztések jelenleg eltérő kidolgozottsági fázisban vannak. Amennyiben megvalósulnak 2030-ig bezárólag, a jelenleginél élhetőbb és még inkább ember- és környezetbarát város lehet Budapest.

A Budapesti Mobilitási Terv keretén belül a Fővárosi Önkormányzat kezdeményezi a H5-ös HÉV vonal fejlesztését érintő kormányhatározatok módosítását annak érdekében, hogy a vonal Békásmegyer és a belváros közötti szakaszát metróüzemre alakítsák át, tekintettel a H5-ös HÉV fontosságára, utasforgalmának nagyságára – írja az obuda.hu oldal.

Az elgondolást az is indokolja, hogy Óbuda közlekedési problémái a várost kettészelő HÉV négy III. kerületi, szintbeli kereszteződésére vezethetők vissza, amelyek akadályozzák a helyi közúti közlekedést.

A közgyűlés arról is döntött, hogy a H5-ös HÉV vonalat, tekintettel annak fontosságára, utasforgalmának nagyságára, 2019. szeptember elsejétől a Főváros M5-ös metróvonalra minősíti át és felkéri a Budapesti Közlekedési Központot a szükséges módosítások végrehajtására.

A Budapesti Mobilitási Terv további, III. kerületet is érintő konkrét projektjei az 1-es villamos meghosszabbítása a Bécsi úton, a Vörösvári út – Aranyvölgy szakaszon, a külsővégállomásnál P+R parkoló kialakítása.

A fejlesztés következtében az 1-es villamos, valamint a 17, 19, 41-es villamosos közvetlen átszállási kapcsolattal rendelkeznek majd az esztergomi vasútvonallal, a külső végállomásnál intermodális csomópont épül majd, így egy helyen lehet átszállni a vasút, a távolsági buszok és a villamosok között. A Fővárosi Önkormányzat közgyűlése úgy határozott, hogy erre a projektre a 2021-2025 közötti időszakban biztosít forrást.

A Pacsirtamező utcán 1981-ig járt villamos, akkor a vonalat felszámolták, azóta az Óbudai lakótelet, valamint belső-óbudai térséget buszok szolgálják ki mind a mai napig. A Pacsirtamező utcai villamos vonal létesítésével és a budai villamoshálózatba integrálásával az Óbudán élők közlekedési kapcsolatai jelentősen javulhatnak.

Aquincum Duna-híd építése és napirenden van. A projekt a Körvasút-menti körút kiépítésének része, melynek az első, 10-es út – M3 autópálya közötti szakasza szerepel a BMT projekt-elképzelései között.

A Budapesti Mobilitási Terv további elemei közé tartozik a meglévő kerékpárutak az új műszaki előírásoknak megfelelő átépítése, felújítása, valamint a kerékpárút hálózat bővítése, illetve az úthálózat kerékpáros-barát fejlesztése A Budapesti Mobilitási Terv egyik fontos alapelve, hogy minden útfelújításnál javítani kell a kerékpáros közlekedés körülményein.

Kiemelt kép: Szentendrei HÉV – Fotó: BPK