A Budapesten és az agglomerációban élők számára szomorú lista került ma nyilvánosságra. Kiderült, hogy Lázár János miniszter dühösen, egymás után húzta ki a fontos beruházásokat. Az sem számít, hogy a szakértők a folytatást javasolták, hiszen, ha leállítják ezeket, vissza kell fizetni a pénzt az Európai Uniónak, ráadásul ezek a tervek vélhetően hosszú ideig, talán örökre tervek maradnak. Hiába kampányolt Fürjes Balázs és Vitézy Dávid, valamint rengeteg fideszes képviselő ezekkel a fejlesztésekkel, most már egyértelmű: ezekből semmi sem lesz, ráadásul Lázár miniszter néhány korábban bejelentett budapesti beruházás mellé dühösen azt írta: „NEM, SOHA!”

Semmit sem érnek a nagy bejelentések és az ígéretek

Az elmúlt két évben nem csak mi itt a BudaPestkörnyéke.hu hírportálon, hanem a teljes magyar sajtó rendszeresen beszámolt Fürjes Balázs korábbi Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár és Vitézy Dávid, szintén korábbi közlekedési államtitkár napi megmozdulásairól, amelyek rendszerint valamilyen óriási fejlesztés bejelentéséről szóltak. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Lőttek az álmoknak

Vitézy és Fürjes tudták, hogy mire lenne szükség Budapesten, így nagyrészt valóban olyan projekteket indítottak el, amelyek jelentősen átalakították, modernizálták volna a nemzet fővárosát és hozzájárultak volna a Budapesten és környékén élő 2,5 millió ember, a magyar lakosság negyedének a jólétéhez.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

A vidéken élőknek is jó lett volna

A HÉV-ek fejlesztése, az M5-ös metró tervezése, a Duna alatti vasúti alagút és a Nyugati pályaudvar teljes átalakítása, földalatti vágányok kialakítása és még számos fővárosi és agglomerációs közlekedési beruházás nem csak a budapestiek, de minden magyar érdekét szolgálta volna, hiszen a fővárosban és a környékén rendszeresen megfordulnak a vidéken élők is.

Lázár Jánosnak csak egy tollvonás

Lázár János miniszter azt a feladatot kapta, hogy a kormány által a 2022-es választások előtt elköltött rengeteg pénzt, valamint az Európai Unióból nem érkező forrásokat meg kell spórolnia. A hosszú idő után a miniszteri székbe visszakerült Lázár számára ez nem okozott problémát. Kért egy listát és sorra húzta ki a főleg a Budapest és környékén élők számára fontos fejlesztéseket.

NEM, SOHA!

A Telexen jelent meg az a lista, amely Lázár kézzel írott széljegyzeteit tartalmaza. Ebből kiderül, hogy volt olyan fővárosi beruházás, amit nem csak egyszerűen kihúzott, hanem az indulatos „NEM, SOHA” kifejezéssel utasította el. Ilyen volt például a Városmajor teljes átalakítása. A 2022-es választások során ez volt Fürjes Balázs egyik legfontosabb ígérete a körzetében.

Egy firkantással lezárta a gödöllői HÉV fejlesztését is

Nagyon hangsúlyosan szerepel a nem szó a gödöllői HÉV és a 2-es metró összekötésének tervezésénél is, pedig a projekt 15 százalékon áll (ennyit költöttek rá az 5,8 milliárdos összköltségből), a szakértők a folytatást javasolták (forrásvesztés, pénzvisszafizetés, uniós szabálytalansági eljárás kockázata miatt), mégis az van ráfirkantva, hogy „Nem! Lezárni!”.

Lezárni a csepeli és a szentendrei HÉV összekötésének ötletét is

A fővárosból az agglomerációba futó HÉV-ek tehát nem jártak jól a széljegyzetek alapján. „Lezárni!” – írta a miniszter könyörtelenül a csepeli-soroksári és a szentendrei HÉV összekötésének (azaz az 5-ös metró) tervezésére is, pedig a jelenleg 38 százalékon álló projektre már 2,2 milliárdot költöttek, és az azonnali lezárás pénzvisszafizetés és uniós szabálytalansági eljárással járhat.

Nem lesznek P+R parkolók sem

A megyei, agglomerációs P+R parkolók fejlesztésénél ugyanezt rótta a papírra a miniszter, pedig a projekt 60 százalékon áll, és a saját szakértői csapata is a folytatást, befejezést javasolt a támogatás visszafizetésének kockázata miatt.

Lőttek a gellérthegyi és a csepeli parknak

„Lezárni. SOS!” – ez a széljegyzet a gellérthegyi közpark (30 százalékon álló) tervezésénél szerepel, pedig a szakmai javaslat itt is a folytatás lett volna a támogatás visszafizetésének kockázata miatt. A nagy csepeli közpark, Wetland tervezésének is lőttek („Lezárni.”), pedig az előkészítés 20 százalékon áll, és várhatóan a támogatást is vissza kell fizetni. 

Nem lesz Dél-Budai Centrumkórház és Galvani híd sem

A miniszter idő előtt lezárná a kelenföldi új buszpályaudvar, a Galvani híd, az óbudai-szigeti gyalogos-kerékpáros híd, a Salkaházi Sára rakpart – Közraktár utca előkészítését. Úgy tűnik a Dél-Budai Centrumkórház megközelíthetőségének tervezését is lezárják, pedig az Nemzeti Közlekedési Központ szakértői szerint javasolt lenne folytatni, mert a korai lezárás magát a kórházberuházást is veszélyezteti. A válasz ebben az esetben is: „Lezárni! SOS!”

A Budakeszi úti buszsáv megúszta

Jó hír viszont, hogy a Ráckevei-Duna revitalizációja maradhat. Maradhat a budai fonódó villamos tervezése, és a „Megbeszélendő” kategóriában van a listán a Szegedi úti felüljáró és a mexikói parkolóház tervezése, valamint a Dózsa György út kapcsolódó forgalomcsillapítása. Szintén befejezik a budakeszi buszsáv már 90 százalékon álló előkészítését is.

Minisztériumból ellopott papír

A dokumentumot publikáló portál megkereste a minisztert. Lázár János tárcavezető a következőket mondta: „Sajnálom, hogy a Telex, a minisztériumból ellopott dokumentumokkal házalóktól szerzi be az információit, noha én mindig, minden kérdés esetében igyekszem a rendelkezésükre állni.”

Hát tényleg semmit sem ér egy politikus ígérete?

A lista tavaly október végén, november elején készülhetett. Október végén született egy kormányrendelet az év elején alapított NKK (Nemzeti Közlekedési Központ) feladatátadásáról, majd a szervezettől sorban távoztak is a szakemberek az év végéig. Az NKK idén januárban várhatóan végelszámolással teljesen megszűnik. Az érintett projektek többségét még a Fürjes Balázs és Vitézy Dávid vezette Budapest Fejlesztési Központ indította el, de a 2022-es választások után ez a cég már megszűnt. Fürjes ma már Gulyás Gergely alatt a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára lett, Vitézy pedig tavasszal közlekedési államtitkárként folytatta Palkovics László Technológiai és Ipari minisztériumában, majd 2022-ben megalapította az NKK-t. Nem sokáig örülhetett posztjának: a projektek, majd az NKK is hamarosan Lázár Jánoshoz került, Vitézy pedig távozott. Úgy tűnik egy politikus ígérete nem sokat ér ma Magyarországon.  A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: A pesti rakpart – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu