Budapest új főpolgármestere, Karácsony Gergely nem titkolja, hogy csökkenteni akarja az autósforgalmat. Erre több elképzelése is van. A dugódíjról társadalmi vitát akar indítani, sebességkorlátozások lesznek és a rakpartokon is kevesebb autó lesz.

Az új főpolgármester kiemelten kezelné a közelben elérhető szolgáltatások, például boltok, intézmények biztosítását, hogy a külső kerületekben és agglomerációs településeken lakók emiett ne autózzanak be a városba.

Az ügyintézésre érkezők okozta autóforgalom városszerte folyamatos torlódásokat okoz, szennyezi a levegőt és megfojtja a belváros egyébként is sűrűn beépített, zöld nélküli szövetét – állapítja meg az új főpolgármester Budapest mindenkié című programja – írja a Portfolió.hu.

Kevesebb dolog miatt kell majd a belvárosba menni

Az új főpolgármesternek tehát fontos célja, hogy a budapestieknek és az agglomerációban élőknek ne kelljen olyan sokat ingázniuk napról napra, mint jelenleg. A közlekedés és főleg az autósok helyzete kapcsán Karácsony Gergely programja nem fogalmaz meg erőteljes üzeneteket a jövőre nézve – írja a lap.

Azt is világossá kell tenni, hogy bár nincs hely és nincs szükség Budapesten ennyi autóra, szükség van arra, hogy aki ma autót használ, az a jövőben is legalább ilyen vonzó közlekedési lehetőséget kapjon. Ennek érdekében azt tervezik, hogy vonzóbbá teszik a közösségi közlekedést. Az egyik ilyen lépés a közlekedési alapjövedelem bevezetése, amivel minden fővárosi maga döntheti el, hogy a támogatást milyen közlekedési módra használja.

Az új főpolgármester azt hirdeti, hogy támogatja a közösségi autózást, jelenleg három ilyen szolgáltató működik Budapesten: GreenGo, Mol Limo, Drive Now.

Társadalmi vita a dugódíjról

“Stockholm példáját követve az ideiglenes bevezetés után népszavazással döntünk a fennmaradásáról” – mondta Karácsony Gergely. A budapesti utcákon ma az emberek helyett az autók vannak otthon, nincs hely fáknak, parkoknak, szélesjárdáknak, biciklitámaszoknak vagy padoknak – olvasható a programban.

Sebességkorlátozás

Azt ígéri a program, hogy általános forgalomcsillapítást és sebességcsökkentést vezetnek be a főutak kivételével a város lakóterületein. Az is kiolvasható a dokumentumból, hogy egységes parkolási rendszert vezetnének be.

Rakparti útvonalak átalakítása

“A Duna belvárosi szakaszán mindkét irányból városi autópályák választják el a várost és az embereket a folyótól. A Duna Budapest legnagyobb kincse, büszkesége és természetes főutcája. Itt az ideje, hogy visszaadjuk a budapestieknek” – hirdeti a program. Ennek keretében: a pesti alsó rakpartot fokozatosan átadják a sétáló, kerékpározó, rollerező emberek számára, a budai alsó rakparton szükségszerűen megmarad még az autóforgalom, úszóműveken és a hozzájuk vezető, sűrűn elhelyezett zebrákon ott is le lehet majd jutni a víz közelébe.

Kiemelt kép: Karácsony Gergely, illusztráció, BPK montázs