Előzni tilos tábla, de szaggatott vonal a sávok között – mindkettő frissen került ki az átalakuló M2 egyik szakaszára, amely az ország legveszélyesebb útjainak egyike. A Vezess.hu. munkatársa több meglepő megoldást is észrevett a baleseti statisztikák alapján roppant veszélyes M2-esen. Minderről megkérdezték a Magyar Közút Zrt-t is.

Halálos baleset történt az M2-esen, teljes az útzár, Baleset az M2-esen, a fóti kihajtótól az M0-ásig áll a sor, Halálos baleset az M2-esen, azonnal meghalt a sofőr – durva fotók, szomorú újságcímek az elmúlt időszakból arról az útról, amely a statisztikai hivatal szerint hosszú évek óta az egyik legveszélyesebb az országban.

Túlterhelt az út

Az M0 és az északi országhatár között húzódó, nemzetközi kamionforgalmat is bonyolító főút régóta túlterhelt, ezért nagyon helyesen a kormányzat megkezdte a kibővítését, nagyrészt az Európai Unió által adott milliárdokból. Igaz, egyelőre csak a főváros és Vác közötti 19,6 kilométeres szakaszt teszik 2×2 sávos gyorsforgalmi úttá, burkolt leállósávokkal. Új csomópontok és felüljárók is épülnek, valamint Dunakeszi mellett közel 3 kilométeren át zajcsökkentő falat húznak.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Másfél éve 60 km/h a megengedett tempó

A 2017 közepe óta folyó átalakítás során többször megvariálták már a munkálatok miatt csökkentett sebesség mellett engedett forgalmi rendet. Aki rendszeresen használja az utat, látja a kivitelezők biztonságra törekvését, hogy mást ne mondjunk, nagyjából Gödtől Vácig lassan másfél éve 60 km/óra a maximális sebesség, ráadásul a szűkebbre húzott sávok közepén ideiglenes sárga záróvonal tiltja az előzést. Kell a türelem, ami sajnos nincs meg mindenkinek, sorra követik egymást a tragikus balesetek – írja a portál.

Ellenkezőt jelentő táblák

A Vezess.hu megkérdezte a Magyar Közút Zrt.-t, hogy miért az ellenkezőjét jelentő táblákat és felfestést használnak egyszerre kilométereken át az 1+1 sávos, frissen használatba adott szakaszon és mi a magyarázata a 2+1 sávos szakaszon a szintén egymásnak ellentmondó jelzéseknek, és a nagyobb hely ellenére az előzőnél alacsonyabb sebességhatárnak?

Előírások szerint

A Magyar Közút Zrt az alábbiakat válaszolta: „Az M2-es autóút építése, felújítása a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásban, lebonyolításban valósul meg. Az M2-es autóúton végzett munkálatok során az érvényben lévő Útügyi Műszaki Előírás szerint alakították ki a szakemberek a forgalmi rendet.

Építési munkaterület

Az M2-es autóút az M0-s autóúttól a 2104 jelű útig – Gödöllő-Vácrátót lehajtó csomópontig – építési munkaterület, ezért a teljes szakaszon ideiglenes forgalmi rend van érvényben. Az útszakaszon kint lévő KRESZ táblák is ezt jelzik: „Úton folyó munkák”, „Sebességkorlátozás”, „Előzni tilos”, „Útszűkület” – helyenként, „Szembe jövő forgalom” veszélyt jelző, valamint figyelmeztető tábla.

Előzési tilalom

Az útügyi műszaki előírás autóúton a terelés során 60 km/órás sebességkorlátozást és előzési tilalmat, az irányok között pedig függőleges felülettel ellátott jelzőtestek elhelyezését írja elő.

Sebességkoráltozás

A beruházás során a beruházó NIF Zrt. Útügyi Műszaki Előírás pontjai alól felmentést kért és kapott, ezért nem kerültek elhelyezésre a jelzőtestek, illetve a 60 km/órás sebességkorlátozás helyett 80 km/órás sebességkorlátozás van érvényben.

Kapcsolódó cikkek:

A rendőrség is egyetért

Az emelt sebesség az új, jó minőségű burkolat, valamint az utazási szokások, lakossági visszajelzések, igények figyelembevételével, az illetékes Rendőrkapitányság egyetértésével, valamint társaságunk jóváhagyásával történt.

Elmásznak a jelek

A jelzőtestek helyett a sárga burkolati jel alkalmazását az új szakaszon azért nem vezették be a szakemberek, mert a festett sárga burkolati jelet az új aszfaltról csak a burkolat sérülésével lehet eltávolítani, a ragasztott sárga burkolati jel üzemeltetése pedig a téli időjárásban nem megoldható, a ragasztott burkolati jelek „elmásznak”, áthelyeződnek a burkolaton, ami a forgalom szempontjából kockázatos lehet.

Átmeneti időszak

A burkolati jel és a táblák jelzése nem ellentmondó, az „Előzni tilos” KRESZ táblához nem szükséges minden esetben a záróvonal felfestése, a forgalmi rendet a kihelyezett KRESZ táblák határozzák meg, a burkolati jel csak megerősíti azt. Mivel azonban itt egy átmeneti, időszakos és épp ezért ideiglenes forgalmi rendről beszélünk, ebben az esetben elegendő az előzési tilalom táblával történő jelzése.

Nem végleges

Dunakeszi és az M0-s autóút közötti szakaszon még nem a végleges felújítás utáni állapot van: a beton elválasztó elemek és az aszfalt kopóréteg is hiányzik, a sávkiosztás sem a végleges, és a kialakított sávszélességek is szűkítettek, a jelenlegi kiosztás jelentősen eltér a véglegestől.

Eltérő forgalmi rend

A Dunakeszit követő szakaszon már a végleges visszatartó elemek, burkolat és sávkiosztás is elkészült. Ezek a különbségek indokolják az eltérő kialakítást, forgalmi rendet.” – válaszolta a NIF Zrt.

A fentiek alapján érdemes továbbra is nagy figyelemmel, körültekintéssel autózni ezen a veszélyes úton.

Kiemelt kép: M2-es autóút – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu