Egyhangúlag, teljes egyetértésben döntött a Fővárosi Közgyűlés arról a megállapodásról, amely a következő évekre meghatározza az együttműködési kereteket és a műszaki tartalmat a 2-es metró és a gödöllői hév összekötésének fejlesztésére. Az Európai Unió jóvoltából 4,6 milliárd forinthoz jut a Budapesti Fejlesztési Központ és a MÁV-HÉV Zrt. Ebből a pénzből tervezik tovább a gödöllői és a csömöri HÉV fejlesztését. 

Összekapcsolják a metrót és a HÉV-et

A HÉV gödöllői és csömöri vonalán a pálya elhasználódott, a járművek öregek, korszerűtlenek. Ezek fejlesztése, illetve a metróvonallal történő összekapcsolásuk elengedhetetlen. Ha megvalósul egy olyan átjárható rendszer jön létre, amely átszállást és időt takarít meg mind a ma a metrót és a hévet, mind az autót használóknak. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Megegyezés született

Most egy hatoldalú megállapodás született arról, milyen legyen a fejlesztés. A 10., 14., 16., 17. kerületek, a Fővárosi Önkormányzat és a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ megegyeztek a főbb szempontokban.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Vitatkoztak

„A korábbi tervek körül jelentős viták voltak az önkormányzatok között, ezért a munkát azzal kezdtük, hogy egyeztettünk mind az agglomerációs, mind a budapesti önkormányzatokkal. Az immár mind az öt önkormányzat közgyűlése által jóváhagyott szerződés közös alapot teremt és lehetővé teszi, hogy minden kerület és a Főváros által jóváhagyott műszaki tartalom mentén folytatódhasson a beruházás tervezése a BFK irányítása mellett.” – írják Vitézy Dávid a közösségi-oldalán.

Új metróállomás az Örsön

A megállapodás részeként a Hungexpo térségében új metróállomás létesítésére kerül sor, csatlakozva a Nyugati pályaudvar – Kőbánya-Kispest – Ferihegy – Cegléd vasútvonalon tervezett új állomáshoz. A megszűnő metró-végállomás és a jelenlegi HÉV-végállomás kiváltása a tervek szerint a Kerepesi út északkeleti oldala fölött, a Sugár és az Árkád bevásárlóközpontok között megépítendő állomással történne. A tervezett állomás közvetlen közelségében buszmegállók kerülnének kialakításra magas színvonalú gyalogos létesítményekkel.

Nem a föld alatt lesz

Az M2-es metróvonal és a H8-H9 HÉV-vonalak Örs vezér terén történő összekötése vonatkozásában mind a hat fél egyetért abban, hogy az Örsön nem a föld alatt, hanem a felszínen vezetik el a síneket. A Budapesti Fejlesztési Központ vállalja az Örs vezér terén a vasúti pálya megemelésével, a közút felett különszintben vezetett vonal megterveztetését.

Szebb lesz az Örs

Az Örs vezér tere egy része megszépül. Horváth Csaba zuglói polgármester kérésére felmérik az Örs környéki házak állapotát az ott élők érdekeit maximálisan figyelembe veszik.

Villamos az Örsön

Fotó: BudaPestkörnyéke.hu

Zajvédelem

A tervek a HÉV folyamatos magasvezetését tartalmazzák az Örs vezér tere és a Körvasút között. A felszabaduló területek csökkentik a meglévő HÉV-pálya eddig gyakorolt elvágó hatását, a terepszinten megvalósulhat a terület hasznosítása. A tervezés során szükséges a megfelelő korszerű zajvédelem kialakítása, hogy a megemelt HÉV-, illetve metrópálya esetén összességében a jelenlegihez mérhető vagy alacsonyabb zajszintet kibocsátva valósulhasson meg.

Bringásoknak is jó lesz

A 16. kerületi szakaszon, Kovács Péter polgármester javaslatai szerint a megállapodás külön rögzíti, hogy a külső körvasúti megálló (Egyenes utcai lakótelep) és a HÉV kapcsolatát biztosító átszállóhely (HÉV és vasúti megálló) megépítését szükségesnek tartják és támogatják a szerződést aláíró felek. A körvasúti megálló gyalogos és kerékpáros megközelítését biztosítani kell az Egyenes utcai lakótelep felől.

Új P+R parkoló a kistarcsai kórháznál

A metró és a hév összekötésének egyik első számú célja, hogy a külső kerületekből és az agglomerációból közvetlen belvárosi kapcsolatot nyújtó, átszállásmentes kapcsolat jöhessen a jövőben létre. Ennek érdekében a megállapodás tartalmazza, hogy kistarcsai kórház megállóhelynél nagy kapacitású P+R parkoló létesüljön.

Kevesebb autó, jobb levegő

Ha elkészül a fejlesztés, sokak számára a hév helyett közvetlenül a metró válik elérhetővé, így kevesebben fognak autót használni, rövidíthető a ma az Örs vezér terére közlekedő ráhordó buszjáratok útvonala is. Ezáltal közvetlenül is csökkenhetne a közúti forgalom és a légszennyezés. „Becsléseink szerint a budapesti szakaszon az utasforgalom több, mint megduplázható a fejlesztés révén.” – írják Vitézy Dávid közösségi oldalán.

Mérföldkő

A Budapesti Fejlesztési Központ vezetője hozzáteszi: „Fontos mérföldkő tehát ez a megállapodás a beruházás életében, különös tekintettel arra, hogy a korábbi tervezési folyamatot épp az önkormányzatok közötti viták nehezítették és végül a Főváros 2020 eleji forráselvonása miatt feneklett meg végképp. Most újra megnyílt a lehetőség arra, hogy ez a fontos kötöttpályás fejlesztés eljusson odáig, hogy végre építési engedélyekkel bíró tervekkel rendelkezzen, ami nélkül a megépítésére esély sem lenne.”

Az európai adófizetők 4,6 milliárd forinttal támogatják az ügyet

A Fővárosi Önkormányzat által megkezdett, majd 2020 elején abbahagyott projekt állami beruházásként valósul meg, a tervezés folytatását a BFK és a MÁV-HÉV Zrt. konzorciuma irányítja. A továbbtervezésre és a fejlesztés előkészítésére az Európai Unió 4,622 milliárd forint támogatást biztosít. Mivel a brüsszeli pénz a kormányhoz érkezik, az erről szóló támogatási szerződést már nyáron aláírták. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

KieKiemelt kép: Koncepcióterv az Örs vezér téri átkötésről – Forrás: BKK