A Kormányinfón szombaton bejelentett intézkedések megváltoztatják a hazai üzemanyag-ellátást. A Független Benzinkutak Szövetségének elnöke szerint a bejelentés következtében heteken belül üzemanyag-, elsősorban gázolajhiány lehet.

Megoldatlan problémák

Ahogy a Budapestkörnyéke.hu hírportálon beszámoltunk róla, az üzemanyag-ársapka szabályozásának újabb változtatását jelentették be szombaton. Ez azonban még mindig nem ígér megoldást a várható ellátási problémákra, mivel a kormány nem nyúlt a nagykereskedelmi árhoz, aminek emelése szükséges lenne az import ösztönzéséhez. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Import kell

A július 30-án bejelentett üzemanyag-árváltoztatásokkal a kormány és a Mol célja kettő volt: egyrészt az, hogy a cégautók kiszoruljanak a támogatotti körből, másrészt az, hogy a módosítás beindítsa az importot.

Köszönjük, hogy a forgalmas napokon már 300 ezren olvastok minket! Ezzel Magyarország Top 15 hírportálja közé került a BudaPestkörnyéke.hu – részletek itt.

 

Nem módosítottak

A Telex azt írja, hogy egy nagyon fontos jogszabály, a februári 57/2022. számú kormányrendelet érvényben marad. Ez az, ami az üzemanyagok nagykereskedelmi árát szabályozza – tehát azt az árat, amennyiért a benzinkút kapja az üzemanyagot a nagykereskedőktől, pontosabban most csak egytől, a Moltól.

Érdekkülönbségek

Eszerint a rendelet szerint a ESZ-95-ös minőségi fokozatú motorbenzin, illetve a dízelgázolaj legmagasabb, beszállító által alkalmazható bruttó nagykereskedelmi eladási ára maradt 480 forint literenként. Vagyis hiába vannak többen tegnap dél óta a kutaknál olyanok, akik piaci áron veszik a benzint és a dízelt, azoknak a nagykereskedőknek a helyzete, akik többek között importálnák az üzemanyagot, mit sem javult. Márpedig ha nekik továbbra is vastagon veszteségesen, literenként 480 forintért kell értékesíteniük a benzint és a dízelt, akkor miért hoznának be többet az országba?

Piaci és hatósági ár

A mostani szabályozás alapján ugyanis bárki behozhat terméket és a saját kútjain eladhatja részben piaci, részben hatósági áron. Vagyis ha az OMV vagy a Shell úgy ítéli meg, hogy az új helyzetben már érdemes saját kútjaira benzint és dízelt behoznia, akkor ez némi importot támaszthat a saját hálózatokban. De az, hogy a többi kútnak is szállítanának, nem valószínű.

Marad a nyomás

Az Index a kialakult helyzettel kapcsolatban megkereste Egri Gábort, a Független Benzinkutak Szövetségének elnökét, aki szerint „érdemben nem változik a nyomás az üzemanyag-ellátáson”, továbbá úgy látja, hogy a piaci szereplők az áraikban és a szolgáltatási díjaikban hárítják tovább a megemelkedett költségeket a fogyasztókra.

Nem tartalékolt a Mol

Szerintem nem lehet elkülöníteni a piaci és a hatósági áras termékek beszerzését. Hatósági áron pedig nem lehet importálni. Így nem csökken az ellátási nyomás, és az állami tartalékokat is megnyitják. Egy tervezett leállás esetén a finomítók puffert készleteznek, de a Mol most nem tartalékolt, mert az egész piac ellátásának feladata rászakadt – nyilatkozta az Egri Gábor.

Állnak a finomítók

A szövetség elnöke felhívta arra a figyelmet, hogy a közép-európai régióban jelenleg ötből három finomító áll. Szerinte heteken belül alapvető üzemanyag-, elsősorban gázolajhiány lehet. Szerinte a vállalatok megnövekedett szállítási költségei beépülnek a szolgáltatások árába.

Gondok lehetnek itthon

Arra a kérdésre pedig, hogy Európában elsősorban hol lehetnek üzemanyag-ellátási problémák, Egri Gábor úgy reagált, hogy elsősorban a régiónkban, de azon belül is Magyarországon az alacsonyan tartott üzemanyagárak miatt.

Megújuló energiára kellene áttérni

Úgy látja, hogy a megújuló energiák esetében az energiatermelés lehetősége kevesek kezéből sokak kezébe került át, ami nagyon komoly társadalmi változásokat generál. Szerinte a megújuló energiaforrások lehetővé teszik, hogy az országok függetlenítsék magukat geopolitikailag. Magyarországnak jelentős kihasználatlan kapacitásai vannak a megújuló energiák területén. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: MOL kút