Öt és fél év kell ahhoz, hogy véget érjen a 3-as metró még 2017-ben megkezdett felújítása. Ez alsó hangon is majdnem egyéves csúszás. A BKV szerint a hármas metró mostani rekonstrukciója 25-30 évre szól.

Öt és fél éve járt utoljára végig a szerelvény

Az M3 metróvonal-infrastruktúra rekonstrukciójához szükséges 5,5 év, azaz a 66 hónap időtartam reális, műszakilag alátámasztott és indokolt – ezt nyilatkozta a BKV a Világgazdaságnak. Ahogy írtunk róla, a metró vonalának a 2017. november 6-án indult felújítása csak 2023. március 20-án jut el arra a készültségi szintre, hogy ismét közlekedhetnek a szerelvények a vonal teljes hosszán. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Még két állomás zárva lesz

Fontos, hogy ezzel nem ért véget a beruházás, mivel a 20 állomás mindegyike majd csak 2023 májusában nyílik meg. A Nagyvárad téren és a Lehel téren még tart a felújítás, ezért ezeken az állomásokon nem állnak meg a szerelvények, a lezárt állomások környéke pótlóbusszal és egyéb járatokkal közelíthető meg. Hétköznap egész nap a teljes vonalon jár a metró, és már az esti órákban sem kell pótlóbuszra szállni. Hétvégente viszont – várhatóan májusig – csak Újpest-központ és a Göncz Árpád városközpont között közlekednek a szerelvények, a Göncz Árpád városközpont és Kőbánya-Kispest között az M3-as pótlóbusszal lehet utazni.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Komplex felújítás

A BKV is eddig számolja a projekt 66 hónapos hosszát. A rekonstrukció nem pusztán komplex felújítást takar, hanem teljes körű akadálymentesítést is. Az előbbi azért vált szükségessé, mert az M3 metró működésének kezdete óta, azaz 1976-tól mostanáig nem történt korszerűsítés a vonalon, az elavult rendszerek cseréjét pedig már nem lehetett tovább halogatni.

Egységes rendszerek

A vonal húsz év alatt készült el öt építési ütemben, ebből fakadóan a metrót üzemeltető rendszerek különbözők voltak, hiszen az építés során mindig az éppen aktuális technológiai színvonalú berendezéseket építették be. A rekonstrukció megteremtette annak a lehetőségét, hogy végre egységesek lettek a rendszerek.

Teljes akadálymentesítés

Az akadálymentesítésről pedig azt érdemes tudni, hogy az eredeti tervek csak részleges, a 20-ból 12 állomás akadálymentesítéséről szóltak. Időközben azonban ezt az összes megállóra kiterjesztették, tehát a műszaki tartalom számottevően változott, miközben már tartottak a felújítási munkálatok.

Sok minden akadályozta a felújítást

A felújítási munkálatok közben nem várt, a terveken korábban nem jelzett helyeken is előfordultak azbeszttartalmú szigetelések, ami a szakszerű eltávolítás miatt hátráltatta a munkavégzést. Közben egy járványhelyzetre is reagálni kellett, és az elhúzódó orosz–ukrán konfliktus is nehezítette az anyagszállítást – sorolta a BKV.

Részleges metróközlekedés

A munkavégzés a kezdetek óta folyamatos, egyetlen napra sem állt le a kivitelezés és a munkaszervezés. A projekt organizációjánál szem előtt tartották, hogy minél gyorsabban haladjon, és minél kevesebb kényelmetlenséget okozzon a lakosságnak. Ezt szolgálja a metróközlekedés részleges fenntartása az egész projekt ideje alatt.

Egy évet csúszott a projekt

Amikor 2017-ben valóban nekikezdtek a felújításnak, 55 hónapos, kicsivel több, mint négy és fél éves határidőt szabtak. Ezzel összevetésben a 66 hónapos kivitelezés tehát mintegy egyéves csúszást mutat. Ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy az utasok nem 2023 májusában, hanem már 2022 júniusában birtokukba vehették volna a felújított 3-as metrót.

„Reális időtartam”

Azonban ezt az időveszteséget a BKV a fentebb felsorolt érvekkel igazolni látja, és leszögezte, hogy az öt és fél év, azaz a 66 hónap műszakilag alátámasztott és reális időtartam a projekt megvalósításához.

Ekkor jöhet a következő felújítás

A BKV erre vonatkozó tájékoztatása szerint a 3-as metró mostani rekonstrukciója 25-30 évre szól, vagyis legkésőbb 2050 környékén ismét évekig tartó zárásra számíthatnak a budapestiek a vonalon. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: hármas metró – Forrás: BKK