Jelentős egészségügyi kockázatot jelent a gyerekekre a mozgásszegény életmód – hívta fel a figyelmet Szabó András, Semmelweis Egyetem II. sz. Gyermekgyógyászati Klinikájának egyetemi tanára az M1 aktuális csatorna kedd reggeli műsorában.

Azt mondta, ha kimarad az aktív mozgás, akkor az anyagcsere átáll egy másik szabályozásra, és a bevitt energiát a szervezet nem az izommunkára fordítja, hanem elraktározza és elindul az elhízás.

Az elhízás már a gyerekkorban is okozhat magas vérnyomást, ízületi betegségeket, ráadásul a mozgásszegényen élő gyerekek izomzata, csontjai sem fejlődnek megfelelően, ami később csontritkuláshoz vezethet – emelte ki Szabó András.

Mitől lesz túlsúlyos egy gyermek?

A gyermekek egy részének súlya egyszerűen könnyebben növekszik, mint más gyermekeké, főként akkor, ha túl sokat vagy egészségtelen ételeket esznek, illetve nem mozognak eleget. Ha egy gyermek súlya könnyen növekszik, neki még keményebben kell dolgoznia, hogy elérje és megtartsa az egészséges testsúlyát. Mindemellett sokkal ritkábban ugyan, de bizonyos gyógyszerek és betegségek is megkönnyíthetik a gyermek súlygyarapodását – írja a gyermekorvostarsasag.hu.

Hogyan segíthetek gyermekemnek, hogy egészséges testsúlya legyen?

Ahhoz, hogy gyermeke testsúlya egészséges legyen, segítenie kell őt abban, hogy egészségesen táplálkozzon, és többet mozogjon. Az életmódváltás úgy lehet a leghatékonyabb, ha az egész család részt vesz benne.

Az alábbiakban megfogalmazott célok elérése nem csak a túlsúlyosak, de minden ember egészségéhez hozzájárul. A család számára kezdetben nehezek lehetnek ezek a változtatások, azonban a legjobb eredményt akkor lehet elérni, ha a gyermeket nem csak kívülről támogatjuk, hanem a többi családtaggal együtt közös célként tűzik ki az egészségesebb életmódot. Jó ötlet kezdetben egy vagy két célt kiválasztani, azután fokozatosan próbálhatják elérni a többit is.

Néhány cél, hogy a család és a gyermek egészségesebben éljen:

Egyenek naponta több adag gyümölcsöt és zöldséget. A fagyasztott gyümölcsök és zöldségek megfelelőek, a gyümölcslevek nem! Egy adag általában egy egész gyümölcs (pl. egy alma vagy banán) vagy egy fél csészényi zöldség. Ha gyermeke nem szereti a gyümölcsöt és zöldséget, akkor csak lassan, fokozatosan kezdjék el azokat bevezetni az étrendbe.

Korlátozzák a képernyő előtt töltött időt. Ide tartozik a tévénézés, videójáték, számítógép és egyéb elektromos eszközök használata. Kisgyermekek (2-5 éves kor között) maximum egy órát töltsenek naponta a képernyő előtt!

Minden nap mozogjanak legalább egy órát. Ez lehet sportolás, tánc, játék vagy séta a szabadban stb.

Ne fogyasszanak cukrozott italokat! Ide tartoznak az üdítők, sportitalok és az összes gyümölcslé is beleértve a 100%-osakat is.

Ne tartsanak otthon egészségtelen ételeket, mert a gyermek így nagyobb eséllyel fogyasztja őket, akkor is, ha tiltják neki. Egészségtelen ételek a chips, a kekszek, az édességek, a fehér lisztből készült pékáruk és még megannyi „rágcsálnivaló”. Néha természetesen fogyaszthatják ezeket a termékeket, de ne legyen túl gyakori.

Biztosítsa, hogy gyermeke eleget aludjon. Több tanulmány mutatja, hogy azok a gyermekek, akik nem alszanak eleget, könnyebben lesznek túlsúlyosak. Általánosságban a 3-5 éves gyermekek alvásigénye 10-13 óra (beleértve a napközbeni alvást is).

Idősebb gyermekek számára a napi 9-12, serdülőkorban 8-10 óra alvás ajánlott. A megfelelő alvás biztosításában segít az előre meghatározott lefekvési és felkelési idő – a nem iskolai napokon is. Jó, ha van egy lefekvés előtti csendes mindennapi tevékenység. Kifejezetten egészségtelen a lefekvés előtti tévénézés vagy videójátékozás!

MTI/BPK – Kiemelt kép: illusztráció