Jelentősen csökkentik a maximális sebességet a holland autópályákon. Nappal maximum 100 km/h-ás sebességgel lehet közlekedni. Környezetvédelmi okokból teszik, ha működik, várhatóan Európa több országában is bevezethetik, talán nálunk is. Hollandiában még az is szóba került, hogy tiltsák be a vasárnapi autózást.

Nitrogénszennyezés csökkentése érdekében országosan legfeljebb óránként 100 kilométerre csökkenti a gépjárművek legnagyobb megengedett sebességét Hollandia – jelentette be Mark Rutte miniszterelnök szerdán.

A döntést az indokolta, hogy a levegőben található nitrogén oxidok formájában elsősorban az autókból, teherautókból és az építőiparban használt nehéz dízelüzemű haszongépjárművekből származik.

Rutte nyilatkozata szerint a sebességkorlátozás “pocsék lépés”, amely senkinek sem tetszik, de ez járul hozzá a legjobban a célok eléréséhez. Biztosítani kell ugyanakkor, hogy Hollandia “ne zárjon be”, és meg kell akadályozni a munkahelyek elvesztését is – mondta.

A holland média értesülései szerint a jelenlegi 130 km/h-ás sebességkorlátozás éjszaka a későbbiekben is érvényben maradna, a várhatóan szerdán bejelentésre kerülő tervezet szerint az autóvezetők este kilenc és reggel hat óra között továbbra is a jelenleg érvényes, maximálisan 130 km/h-val haladhatnak majd – írja a Portfolio.hu.

A károsanyag-kibocsátás csökkentése annyira súlyos problémává vált, hogy a BBC beszámolója szerint Hollandiában több infrastrukturális-beruházást felfüggesztettek. A holland legfelsőbb bíróság korábbi döntése alapján a nitrogén-oxid kibocsátás az utakra, az ingatlan építésekre vonatkozó tervek ezreit érinti, a holland építési engedélyek kiadására vonatkozó szabályok megsértik az EU környezetvédelmi jogszabályait.

A holland kormányzat jövőre 75 000 lakás építését tervezi, ezért a kabinet több lépést is fontolgat a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében, a lehetőségek között felmerült a vasárnapi autózási tilalom is.

A BBC szerint emellett az is felmerült, hogy állat takarmányok mellé olyan enzimet adagolnának, amelynek segítségével csökkenthető lenne a szarvasmarháktól származó károsanyagok kibocsátása.

Sok balesetet okoz a gyorshajtás az agglomerációban

Az agglomerációs autópályákon és közutakon a legtöbb balesetet a gyorshajtás okozza. Egy hollandhoz hasonló lépéssel, feltéve, ha sikerülne betartatni az autósokkal az alacsonyabb sebességet, biztosan csökkenteni lehetne a balesetek számát.

Néhány évvel ezelőtt Árpa Attila vezetésével mozgalom indult annak érdekében, hogy Németországhoz hasonlóan töröljék el Magyarországon is a 130 km/h-ás sebességkorlátozást az autópályákon. A kezdeményezésből nem lett semmi, sőt a nemzetközi trendeket elnézve, nem kizárt, hogy előbb-utóbb Magyarország is a szigorítás útjára lép majd egyszer.

Kiemelt kép: illusztráció