Ahogyan azt a BudaPestkörnyéke.hu is megírta egy európia uniós rendelet szerint jövő év március 25-ig minden tagországnak be kell vezetni ez egynapos autópálya-matricát, amiről most kiderült, igencsak borsos ára lehet majd.

Jön az egynapos matrica

Amint azt a portálunk is megírta pár hete Lázár János minisztériuma elárulta, biztosan lesz itthon is egynapos autópálya-matrica. A jövő márciusi dátumot úgy kell értelmezni, hogy addig csak opcionális az egynapos matrica bevezetése. Ez jó eséllyel azt jelenti, hogy addig aligha fogják az uniós tagállamok tömegével alkalmazni az irányelvet. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

EU kérésére vezetik be

A határidőt az Európai Parlament és a Tanács Eurovignetta irányelve szabta meg, de „jelen pillanatban sem az egynapos használati jogosultság ára, sem a hazai bevezetés pontos dátuma tekintetében nem született még döntés” – közölte Lázár János minisztériuma néhány héttel ezelőtt.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

2024-ben vezetik be

Ha a jövő év, március 25-ig nem tesz eleget az uniós elvárásnak Magyarország, azzal azt kockáztatja, hogy kötelezettségszegési eljárást kap a nyakába. A rendszerben azonban van némi időbeli rugalmasság, így könnyen elképzelhető, hogy nem azonnal, hanem majd valamikor 2024 második felében élesedik az egynapos jogosultság idehaza.

Örülnének az emberek

Az egynapos matrica kapcsán egyébként készült egy nem reprezentatív felmérés, amiben több mint 5000 felhasználó vett részt. A felmérésből kiderült, hogy az autópálya-használók 98 százalékának igénye lenne az egynapos matricára, ám ez sok mindentől függ – írja az MTI.

Igazságtalan

A válaszolók között többen azt közölték, hogy nem tarták igazságosnak a napi autópálya-használatért kifizetett 10 napos matricát, ezért az egynapos matricával gyakrabban használná az autópályát abban az esetben, ha az egynapos matrica ára arányosan alacsonyabb lenne, mint a 10 napos matrica ára.

Ennyibe kerülne

A többség szerint az egynapos matrica abban az esetben érné meg, ha 500-1500 forint között mozogna az ára, azonban ennél valószínűleg borsosabb összegre kell majd számítani. Az Európai Unió korlátozása szerint az egynapos matrica ára legfeljebb az éves matrica árának 9 százaléka lehet, ami azt jelenti, hogy ha az idei éves matrica árához viszonyítjuk, 4427 forintba kerülne. A jogszabály szerint azonban az autópálya-matrica inflációkövető, vagyis 15 százalékos inflációval számolva akár 5100 forintba is kerülhet majd, írja az Index.

Sokan 10 napost vesznek

Jelenleg a járműkategóriánként 2750-8000 forintos sávban mozgó 10 napos matricát választják azok is, akik csak napon belül használják a díjköteles útszakaszt, nekik lesz könnyebbség az egy napos matrica, amennyiben tényleg csak egy napig van szükségük ilyen jogosultságra.

Megtett úttal arányos díjat akarnak

Brüsszelben egyébként azt szeretnék elérni, hogy az időalapú engedélyeket a megtett úttal arányos fizetés váltsa fel a jövőben, ez pedig az e-matricák árát is megváltoztatja. A fő szabály, hogy a szennyező fizessen. Egy ilyen megoldás jobban tükrözi az úthasználatból eredő tényleges költségeket, és erőteljesebben ösztönzi a tisztább és hatékonyabb működést. Az átállás alapvető változást hozna számos uniós ország, így Magyarország esetében is, mivel a jelenleg alkalmazott modellek az időalapú elszámolásra épülnek.

Kiszúrtak a külföldiekkel

Az elmúlt években több uniós tagállamban vált bevett gyakorlattá, hogy a rövidebb időtartamra szóló érvényes matricák ára nem volt arányban a biztosított úthasználat időtartamával az éves jogosultsághoz képest. Ezért aki rövidebb időre érvényes úthasználati jogosultsággal közlekedett, arányaiban sokkal többet fizetett a díjköteles utakon, mint az, aki éves matricát vásárolt.

Egyenlő bánásmód elve

Ezt sokan diszkriminatívnak tartják és nem feleltethető meg az EU egységes, diszkriminációmentes szemléletének, mert a hosszabb időtartamú e-matricákat a legnagyobb arányban az adott ország állampolgárai vásárolják, míg a rövidebb időtartamra érvényes vignetták esetében nagyon sok a külföldi úthasználó. Ez a gyakorlat pedig így, ebben a formában nem illeszkedik megfelelően az egyenlő bánásmód elvéhez, ezért is akarnak rajta változtatni. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Illusztráció – Forrás: BPK