A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatok április 7-től május 31-ig jegyvizsgáló nélkül közlekedtek. A tesztelési, majd pedig az értékelési folyamatot követően a MÁV számos elővárosi és vidéki vonalra is kiterjeszti a – Nyugat-Európában és néhány térségbeli országban már megszokott – kalauz nélküli közlekedést.
Kalauz nélküli vonatok
A tapasztalatok szerint az utasok és a munkavállalók is pozitívan fogadták a kalauz nélküli közlekedést, ezért a MÁV úgy döntött, hogy több ütemben további budapesti elővárosi vonalra is kiterjesztik azt. A módszert csak olyan viszonylatokon vezetik be, ahol minden feltétel adott ahhoz, hogy ne legyen állandó jegyvizsgálói jelenlét a vonatokon – olvasható a MÁV-START közleményében. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 254 ezernél is többen követnek minket.
Több vonalon bevezetik a rendszert
Szeptember 2-tól Rákos és Pilisvörösvár között közlekedő valamennyi S76-os járat esetében visszaáll a kalauz nélküli rendszer. Ezután, szeptember 16-tól Budapest és Esztergom között is, valamint a Budapest–Győr vonalon a reggeli csúcsidőszakban Bicske és Budapest–Kelenföld között közlekedő G10-es, egy-egy, a Déli pályaudvar és Komárom közötti S10-es, valamint a hétvégente közlekedő egyes – szeptember 2-tól már Rába InterRégió elnevezésű – vonatokon lesz jegyvizsgáló nélküli közlekedés.
Székesfehérvári vonal
Szeptember 30-tól a Budapest és Székesfehérvár közötti vonalon közlekedő S36 és G43-as járatokat, valamint a Déli pályaudvarról Százhalombattára és Pusztaszabolcsra induló S40-es vonatokat vonják be az új rendszerbe.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Elővárosi járatok
Október 14-től pedig az előváros keleti részét is eléri a változás, hiszen innentől a Nyugati pályaudvar és Monor között közlekedő S50-esek, hétköznap egyes ceglédi, illetve hétvégente egyes szolnoki vonatok, a Keleti pályaudvar és Sülysáp, illetve éjszaka Nagykátára közlekedő S60-osok és a Keleti és Gödöllő közötti S80-as személyvonatok közlekednek majd jegyvizsgálók nélkül.
Szúrópróbaszerű ellenőrzés
Az utazást kizárólag érvényes menetjeggyel vagy bérlettel lehet megkezdni, szúrópróbaszerű jegyellenőrzések továbbra is lesznek a vonatokon. Amennyiben az utas a menetjegy ellenőrzése során nem tudja felmutatni érvényes menetjegyét, bérletét vagy a kedvezményes díjtermék használatára jogosító okmányát, a jegyellenőr a menetdíj mellett megemelt pótdíjat számol fel az utasnak.
Igazolások igénylése
Kalauz nélküli közlekedés esetén, ha az utasnak igazolásra van szüksége, azt az ügyfélszolgálattól igényelheti. Ezek közé tartozik a forgalmi akadállyal kapcsolatos késés tényéről, idejéről, a csatlakozás elmulasztásáról, járatkimaradásról, útmegszakításról, utazásról való lemondásról, illetve a menetjegy fel nem használásáról szóló igazolás.
Tájékoztató rendszer
A mozdonyvezetők az eddigi feladataikon kívül ellátják az élőszavas utastájékoztatást, amikor automatikus információközlésre nincs mód valamilyen rendkívüli helyzet vagy forgalmi okból történő megállás során. Indulás előtt a visszapillantó tükrök, illetve a kamerarendszer segítségével ellenőrzik az utasok biztonságos fel- és leszállását. A fogyatékossággal élő vagy mozgásukban korlátozott utasok be- vagy leszállítását segítik a kerekesszék-emelő berendezés kezelésével.
Rendkívüli helyzet
Rendkívüli helyzetben, például baleset vagy műszaki hiba okozta fennakadás esetén, a vasúttársaság átmenetileg jegyvizsgálói jelenléttel közlekedtetheti az érintett vonatokat. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 254 ezernél is többen követnek minket.
Kiemelt kép: illusztráció