Kellemetlenségekkel fog járni a Déli Körvasút építése, de roppant fontos a Budapesten és az agglomerációban élők számára a megépítése. Ezzel radikálisan csökkenteni lehet majd az autóforgalmat a fővárosban, kisebbek lesznek a dugók, ugyanakkor gyorsabb és vonzóbb lesz a vonatozás. A Budapesti Fejlesztési Központ lakossági fórumot tart, ahol mindenki véleményére kíváncsiak lesznek. A fórumra nem kell elmenned, otthonról is részt vehetsz benne, sőt kérdezhetsz is.

Budapest közösségi közlekedésében a legnagyobb potenciált a vasút fejlesztése jelenti: olyan átfogó, rendszerszintű változást, amely a főváros és térsége közlekedését fenntartható pályára állítja, kizárólag akkor érhetünk el, ha megtaláljuk a vasút 21. századi szerepét az elővárosi és városon belüli közlekedésben – írja posztjában Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója.

Az elmúlt hónapokban számos reményt keltő döntés született ebben a témában: sorra születtek meg az egyes elővárosi vonalak megújítására irányuló, a tervezési munkákat elindító kormányzati döntések.

A cél és a feladat világos: a vasútban rejlő potenciál kiaknázásával enyhíteni kell a városra és agglomerációjára naponta rázúduló gépkocsiforgalom nyomását, versenyképes, komfortos közlekedési lehetőséget biztosítva ezzel az elővárosokban élő lakosok százezrei számára. Ennek a fejlesztés-sorozatnak a zászlóshajó-programja a Déli Körvasút fejlesztése.

Magától értetődik, hogy egy városban zajló vasútfejlesztés a lakosság kiemelt figyelmére tart számot. Ezért a Déli Körvasút fejlesztésének előkészítése során 11. kerület Újbuda Önkormányzatával és konzorciumi partnerünkkel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztővel közösen lakossági fórumot tartanak, melyre a járványhelyzet miatt online formában kerül sor – teszi hozzá az igazgató.

A Déli Körvasútról több részletet is megtudhatsz az alábbi videóban.

Két fontos dolog miatt kell a Déli Körvasút

A Déli Körvasút bővítésének a célja kettős: ahhoz hogy Budapesten a vasút valós alternatívát tudjon adni az egyéni közlekedéssel szemben, egyrészről növelni kell a vonatok számát, amely a szűk keresztmetszetekben együtt jár a vágányok számának bővítésével. Jelenleg is ezért épül a Déli összekötő vasúti híd harmadik hídszerkezete, és ezért kell új vágányokat építeni a Kelenföldtől Ferencvárosig húzódó többi szakaszon is.

Másik fontos szempont, hogy több olyan vasúti megállóra van szükség a fővárosban, amely átszállási kapcsolatot ad a vasút és a helyi közlekedés, a BKK eszközei között. Ennek a projektnek a keretében három átszállópontot építenek: Nádorkertnél, a Közvágóhídnál és Népligetnél. Ezek nélkül a vasút nem volna képes a várost átszövő közlekedési hálózat szerves részeként működni.

„Miközben nagyon fontosnak tartom, hogy a vasúti töltés két oldalán élő 11. kerületi lakosok elmondják a véleményüket a fejlesztéssel kapcsolatban, ne felejtsük el, hogy ennek a beruházásnak Budapest és az egész régió jövője szempontjából jelentősége van” – írja Vitézy Dávid, majd így folytatja:

Az egészséges és fenntartható közlekedési rendszer működéséhez elengedhetetlen a vasút részarányának a növelése, ami a várost átszelő körvasúti jellegű vonalak kapacitásának növelését igényli.

Enélkül hiába beszélnénk környezetvédelemről és klímavédelmi célokról: csak akkor következik be valódi változás, ha következetesen kiállunk az előbb felsorolt célok gyakorlati megvalósítása mellett, és kényelmes, fenntartható, versenyképes alternatívát kínálunk az agglomerációból ingázók számára.

A Déli Körvasút egyik állomásának látványterve – Forrás: BFK

“A Budapest Fejlesztési Központ részéről elkötelezettek vagyunk aziránt, hogy a vasúti fejlesztés alatt képviseljük a környéken élők jogos igényét arra, hogy a kivitelezés a lehető legkevesebb kellemetlenséggel járjon a számukra.

Kiemelten fontosnak tartjuk továbbá, hogy olyan komplex városfejlesztési programot valósítsunk meg, mely biztosítja azt, hogy kulturált, rendezett, parkosított területek a beruházást követően is rendelkezésre álljanak számukra.

De ezzel egyidőben fontos, hogy ugyanígy meghalljuk az elővárosokból ingázók hangját, odafigyeljünk az ő igényeikre, és a főváros és térsége egészének érdekeire is. Ezt fogjuk képviselni a fórumon” – írja Vitázy Dávid.

Az online lakossági fórum 2020. szeptember 21-én 17 órától lesz, a BFK, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és Újbuda önkormányzatának részvételével. Részletek és a Zoom meeting linkje itt lesz elérhető: www.bfk.hu/forum

Kiemelt kép: A Déli Körvasút térképe – Forrás: BFK