Kellemetlenségekkel fog járni a Déli Körvasút építése, de roppant fontos a Budapesten és az agglomerációban élők számára a megépítése. Ezzel radikálisan csökkenteni lehet majd az autóforgalmat a fővárosban, kisebbek lesznek a dugók, ugyanakkor gyorsabb és vonzóbb lesz a vonatozás. A Budapesti Fejlesztési Központ lakossági fórumot tart, ahol mindenki véleményére kíváncsiak lesznek. A fórumra nem kell elmenned, otthonról is részt vehetsz benne, sőt kérdezhetsz is.
Budapest közösségi közlekedésében a legnagyobb potenciált a vasút fejlesztése jelenti: olyan átfogó, rendszerszintű változást, amely a főváros és térsége közlekedését fenntartható pályára állítja, kizárólag akkor érhetünk el, ha megtaláljuk a vasút 21. századi szerepét az elővárosi és városon belüli közlekedésben – írja posztjában Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója.
Az elmúlt hónapokban számos reményt keltő döntés született ebben a témában: sorra születtek meg az egyes elővárosi vonalak megújítására irányuló, a tervezési munkákat elindító kormányzati döntések.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
A cél és a feladat világos: a vasútban rejlő potenciál kiaknázásával enyhíteni kell a városra és agglomerációjára naponta rázúduló gépkocsiforgalom nyomását, versenyképes, komfortos közlekedési lehetőséget biztosítva ezzel az elővárosokban élő lakosok százezrei számára. Ennek a fejlesztés-sorozatnak a zászlóshajó-programja a Déli Körvasút fejlesztése.
Magától értetődik, hogy egy városban zajló vasútfejlesztés a lakosság kiemelt figyelmére tart számot. Ezért a Déli Körvasút fejlesztésének előkészítése során 11. kerület Újbuda Önkormányzatával és konzorciumi partnerünkkel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztővel közösen lakossági fórumot tartanak, melyre a járványhelyzet miatt online formában kerül sor – teszi hozzá az igazgató.
A Déli Körvasútról több részletet is megtudhatsz az alábbi videóban.
Két fontos dolog miatt kell a Déli Körvasút
A Déli Körvasút bővítésének a célja kettős: ahhoz hogy Budapesten a vasút valós alternatívát tudjon adni az egyéni közlekedéssel szemben, egyrészről növelni kell a vonatok számát, amely a szűk keresztmetszetekben együtt jár a vágányok számának bővítésével. Jelenleg is ezért épül a Déli összekötő vasúti híd harmadik hídszerkezete, és ezért kell új vágányokat építeni a Kelenföldtől Ferencvárosig húzódó többi szakaszon is.
Másik fontos szempont, hogy több olyan vasúti megállóra van szükség a fővárosban, amely átszállási kapcsolatot ad a vasút és a helyi közlekedés, a BKK eszközei között. Ennek a projektnek a keretében három átszállópontot építenek: Nádorkertnél, a Közvágóhídnál és Népligetnél. Ezek nélkül a vasút nem volna képes a várost átszövő közlekedési hálózat szerves részeként működni.
„Miközben nagyon fontosnak tartom, hogy a vasúti töltés két oldalán élő 11. kerületi lakosok elmondják a véleményüket a fejlesztéssel kapcsolatban, ne felejtsük el, hogy ennek a beruházásnak Budapest és az egész régió jövője szempontjából jelentősége van” – írja Vitézy Dávid, majd így folytatja:
Az egészséges és fenntartható közlekedési rendszer működéséhez elengedhetetlen a vasút részarányának a növelése, ami a várost átszelő körvasúti jellegű vonalak kapacitásának növelését igényli.
Enélkül hiába beszélnénk környezetvédelemről és klímavédelmi célokról: csak akkor következik be valódi változás, ha következetesen kiállunk az előbb felsorolt célok gyakorlati megvalósítása mellett, és kényelmes, fenntartható, versenyképes alternatívát kínálunk az agglomerációból ingázók számára.
„A Budapest Fejlesztési Központ részéről elkötelezettek vagyunk aziránt, hogy a vasúti fejlesztés alatt képviseljük a környéken élők jogos igényét arra, hogy a kivitelezés a lehető legkevesebb kellemetlenséggel járjon a számukra.
Kiemelten fontosnak tartjuk továbbá, hogy olyan komplex városfejlesztési programot valósítsunk meg, mely biztosítja azt, hogy kulturált, rendezett, parkosított területek a beruházást követően is rendelkezésre álljanak számukra.
De ezzel egyidőben fontos, hogy ugyanígy meghalljuk az elővárosokból ingázók hangját, odafigyeljünk az ő igényeikre, és a főváros és térsége egészének érdekeire is. Ezt fogjuk képviselni a fórumon” – írja Vitázy Dávid.
Az online lakossági fórum 2020. szeptember 21-én 17 órától lesz, a BFK, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és Újbuda önkormányzatának részvételével. Részletek és a Zoom meeting linkje itt lesz elérhető: www.bfk.hu/forum
Kiemelt kép: A Déli Körvasút térképe – Forrás: BFK