Az első Forma-1 Magyar Nagydíj 1986-ban elkezdte lebontani a szocializmust. A verseny egykori tulajdonosa, Bernie Eccleston arról mesélt, hogyan került Moszkva helyett Budapestre a Forma-1. Kémek, trabantok, csajok és egy világverseny, amely átalakította az országot. Az RTL XXI. század című műsorában dolgozták fel a témát.

A mogyoródi Forma-1-es versenypálya története Moszkvában kezdődött 1982-ben. Bernie Ecclestone a verseny tulajdonosa Moszkvában járt, hogy kipuhatolja, a Vörös téren lehetne-e rendezni a Forma-1-es futamot. Elutasító választ kapott, ráadásul Moszkva elmondása szerint nyomasztó hely volt akkor.

Miért tartják titokban ezt a szép várost?

A Forma-1 tulajdonosának brazil munkatársa a magyar származású Rohonyi Tamás azt javasolta Ecclestone-nak, ha mindenképpen a szocialista blokkba akarja vinni a rendezvényt nézze meg Magyarországot, mert az egy szép hely.

Bernie és a magyar származású munkatársa megérkeztek Magyarországra, sok fontos emberrel találkoztak, beszélgettek, tárgyaltak. Felmentek a várba is, ahol Ecclestone azt kérdezte a pártemberektől, hogy ezt gyönyörű várost miért tartják titokban a vasfüggöny mögött? Csináljuk meg itt a versenyt – mondta, annakidején Ecclestone.

Bernie Ecclestone, a F1 tiszteletbeli elnöke – Forrás: RTL

A kémek is megtalálták

Tárgyalás tárgyalást követett, Ecclestone elmondása szerint még a szovjet titkosszolgálat, a KGB emberei is megkeresték és elmondták neki mit lehet, mit nem. Végül 1985-ben az állampárt, az MSZMP vezérkara is rábólintott az óriásberuházásra. Az engedély tehát már megvolt, már csak helyszín kellett.

A Városligetet nézték ki

Ecclestone – elmondása szerint- a Városligetet nézte ki, ott szerette volna megcsinálni a pályát. A Fővárosi Tanács elnöke azonban nem engedélyezte az építkezést, mondván nagyon zavarná az állatkertben az állatokat. Ecclestone erre azt válaszolta, hogy a versenynapokon majd elviszik őket nyaralni. Végül elindult egy delegáció helyszínt keresni, pár nap múlva rátaláltak a jelenlegi mogyoród melletti területre.

Mogyoródon nem örültek

A Mogyoródón élő Kamarás Lajos azt mesélte, hogy a helyiek nem örültek annak, hogy a Hármas forrás környékét, ahol egykor présházak, szőlőskertek voltak véglegesen átalakítják, zaj lesz és sok ember jön. Mivel a fővárosi politikusok kimondták a végső szót, a mogyóródiak semmit sem tehettek.

Egy papírfecnin született meg a Hungaroring

Alig egy év alatt a semmiből kellett megépíteni a pályát – meséli Gulácsi Ferenc a pálya tervezője. Mint mondja, annyira gyorsan kellett dolgozni, hogy egyszerre tervezték és építették. Amikor Ecclestone kiment megnézni a helyszínt egy papírdarabra rajzolta le, milyen legyen a pálya. Később büszkén mesélte, hogy nagyon jól bevált az ötlete.

A Hungaroring építése 1985-ben – Forrás: RTL/Gulácsi Ferenc fotója

Kiemelt beruházás, 150 ezer néző

A munka rohamtempóban zajlott. Kiemelt beruházás lett, állami vállalatok kapacitásait csoportosították át, így készült el időben, szupertempóban a mogyoródi F1-pálya.

Az első futamnak óriási sikere volt, nem csak Magyarországon, de az egész világon is, hiszen ez volt a kommunista blokkban az első Forma-1-es verseny. Megérkeztek a sztárok, a versenyautók, a teljes világsajtó figyelme Budapestre szegeződött.

A hivatalos adatok szerint 150 ezer néző volt a helyszínen, de a mogyoródiak szerint ennél sokkal többen lehettek. Forró nyári nap volt, aki csak tehette fürdőruhában volt, egy újságíró azt mesélte, hogy ennyi fürdőruhás csajt és trabantot még nem látott, közben dübörögtek a szuperautók a pályán, az egész világ Magyarországról beszélt, az emberek boldogok voltak. Bernie Eccleston így emlékszik az első magyar futamra: Vannak dolgok, amiről azt hiszed, soha sem jön össze, végül megtörténik. Nagyon elégedett voltam.”

Az RTL riportját alább lehet megnézni.

Kiemelt kép: Bikinis néző a Hungaroringnél 1985-ben – Forrás: RTL