Tegnap kiszivárogtatták, mit tervez a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium a HÉV-vonalakkal és az agglomerációs buszjáratokkal. Eltörölnék a BKK-bérletek érvényességét a HÉV-eken és a sárga Volán buszokon, ráadásul Lázár János minisztériuma a metróra költött évi 12 milliárdot sem fizetné ki a fővárosnak. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) nyílt levélben kéri Orbán Viktort, hogy gondolják ezt át és ha a minisztere mégis ragaszkodik ehhez az elképzeléshez, akkor küldje inkább vissza vidékre a lovak közé.

Az eddigi egy helyett két bérletet kellene havonta vanni

Tegnap írtuk meg, hogy az Építési és Közlekedési Minisztériumból (ÉKM) kiszivárgott egy új tervezet, melynek legfontosabb része az, hogy nem hosszabbítják meg azt a megállapodást, amely lehetővé tette, hogy a Volánbusz Zrt. Sárga buszain és a MÁV által működtetett HÉV-eken elfogadják a Budapest-bérleteket, korábbi nevén a BKK bérleteit, így 2024.március 1-től külön jegyet, bérletet kellene venni a HÉV-re és a BKK járataira. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Tartozik a főváros?

A minisztérium azzal indokolja az elképzelését, hogy Budapest Főváros Önkormányzata mintegy 2 milliárd forinttal tartozik az állami közszolgáltatónak, és mivel az ÉKM ajánlatát az önkormányzat nem fogadta el, így a 2022. év pénzügyi zárása nem történt meg. Ez mellett még egy csapás érné a fővárosi tömegközlekedést:

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

A kormány a metró 12 milliárdját is elvenné

Lázár János minisztériuma szerint kiegyenlítésre kerül Budapest közösségi közlekedésének más nagyvárosokkal és vonzáskörzeteivel szemben meglévő aránytalan állami támogatási előnye. A költségvetési törvény értelmében kötelezően ellátandó helyi közösségi közlekedési feladat támogatása jogcímén 12 milliárd forint előirányzat kezelésének felülvizsgálata haladéktalanul megtörténik. Eddig ezt kizárólag Budapestnek folyósították, hiszen más nagyvárosban nincs metró, a pénz pedig a metró üzemeltetésére ment.

Gumicsizmában, lótrágyában

A VEKE Facebook-posztban és nyílt levélben kéri Orbán Viktort, hogy gondolják át ezt az elképzelést és ne tegyék tönkre Budapest és környékének közösségi közlekedését. Mint írják: “Meggyőződésünk, hogy fel sem fogták, mibe is léptek. Persze, ha valaki max. gumicsizmában a lótrágyában mozog otthonosan, honnan is tudná, milyen rendszer is alakult ki évtizedek alatt, három és fél millió ember kapcsán. Nem is érdekli. Még röhög is rajta. És nyilván engedélyt kapott arra, hogy a fővárost és a budapestieket szívassa. Csakhogy ezúttal túl messzire ment.” – írja a közlekedési egyesület.

Rosszul járnának a Budapesten és környékén élők

Az egyesület szerint a Budapest bérlet kinyírásával az utasok, a budapesti és az agglomerációs utasok járnának rosszul. Ez nagyjából három és fél millió ember. Korábban amikor létrehoiztákj a rendszert pont azt ígérte az Orbán-kormány, hogy az utasok jól fognak járni. Jól is jártak az egységes bérlettel, miért kell ezt tönkretenni? – kérdezi az egyesület.

A metróra adott 12 milliárd nem adomány, hanem törvényi kötelezettség

A VEKE azt is elmagyarázza, hogy Budapesttől miért tilos elvenni azt a 12 milliáérdot, amit Lázár János belengetett: “A teljesítményalapú normatív támogatás régebben minden olyan városnak járt, amely saját közösségi közlekedést tartott fenn. Ezt a támogatást pont ez a kormány vette el tőlük, mindenkitől, Kecskeméttől Miskolcig, Zalaegerszegtől Szegedig, Pécstől Debrecenig. Meghirdetett program volt a szektorból való állami kivonulás. Budapest esetében az összeg 32 milliárd Ft volt évente, ezt csökkentették 12-re. Amit azért kap még mindig a főváros, mert metrókat is üzemeltet és az igen drága műfaj.

Kötelező feladat

Üzemeltet metrót más város? Nem.” – írja a VEKE, majd így folytatják: “Kötelezően ellátandó feladata a közösségi közlekedés más városnak? Nem. Ennyit az összehasonlításról és az ÉKM hazudozásáról. Szóval, Budapestnek törvényi kötelezettsége a közösségi közlekedés ellátása (a HÉV is!) ezért törvénytelen a működtetéshez szükséges erőforrásokat és hálózati elemeket elzárni előle.” – szögezi le a VEKE, majd nyílt levélben fordulnak Orbán Viktorhoz:

Küldje vissza a miniszterelnök Lázárt a lovak közé

“Azért fordulunk Önhöz, mert a főváros vezetésétől nem várunk kiállást és megoldást, az ÉKM pedig a destruktivitásban túlment a tolerálható határon. Nekünk, budapesti és agglomerációs utasoknak viszont szükségünk van arra, hogy a hálózat egységesen működjön. Nem mellékesen, több évtizede küzdünk ennek a hálózatnak a jobbításáért, rengeteget dolgoztunk érte és arculcsapásként értékeljük, hogy bárki is jöjjön és ezt megpróbálja szétverni.  Kérjük, gondolja át ezt az intézkedést és tegye azt ad acta. Ha pedig a minisztere ragaszkodik hozzá, akkor küldje őt vissza a lovak közé. Még mielőtt elüti őt is a villamos… De ha nem bírnak vele, a HÉV-eket is vissza lehet adni nyugodtan a fővárosnak. Annál rosszabb, minthogy a budapestieket letiltják róluk, és ritkítják is, már úgysem történhet.” – írja a közlekedési egyesület a miniszterelnöknek. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Lázár János – Forrás: Facebook/BPK-montázs