Napokon belül lezárul a hármas metró északi részének felújítása, a munkát a déli szakasznál folytatják. A pótlóbuszok átköltöznek a Váci útról az Üllői útra, de nem csak ott lesz változás, egész Dél-Pest közlekedése átalakul. Minden fontosat összefoglalt a Közlekedő Tömeg Egyesület egy térképen. Lejjebb klikkeléssel nagyítható a térkép.
Kilenc oldalnyi szöveg helyett térképet érdemelnek az utasok – írja az egyesület, kritizálva a BKK tájékoztatását, amely roppant részletes, de nem elég utazóközönség barát.
A BKK által közzétett adatok alapján elkészítették a pótlási rend térképes illusztrációját, valamint kiemelték a terv pozitívumait és hibáit. A pótlási rendre vonatkozóan még 2017-ben, a társadalmi egyeztetés időszakában készített az egyesület javaslatcsomagot, melyből több elem is megvalósul.
A pótlási terv több eleme is nagyon ígéretes az egyesület szerint: Az M3 jelzésű buszok mellett reggel M3E jelzésű expresszbuszok is közlekednek, melyek gyors eljutást biztosítanak.
A Nagyvárad térig meghosszabbított 200E és 254M busz és az új 194M gyorsjárat közvetlen metrókapcsolatot ad, ezáltal mérsékli a pótlásból eredő kellemetlenségeket.
Soroksár és Pesterzsébet közlekedését a 23-as járatcsalád sűrítése, az új 223M járat indítása és a Soroksári úti buszsáv érdemben segíteni fogja.
Az egyik legfontosabb pozitívum a vasúti pót- és helyjegyek eltörlése a vonatok Budapesten belüli szakaszán. Kőbánya-Kispest és a Nyugati pályaudvar között így a kb. 10 percenként közlekedő vonatokat is igénybe lehet venni gyors alternatív útvonalként. Ennek az intézkedésnek a metrópótlás után is meg kell maradnia, mivel értelmetlen és utasellenes a Budapesten belüli utazásokhoz pótjegy váltását előírni.
Az előzetes hírek szerint a Kunszentmiklós-Tass – Dunaharaszti felől érkező S25-ös vonatok belső végállomását a Keleti pályaudvarra helyezik át Kőbánya-Kispest helyett. Ez a lépés a metrópótlástól függetlenül szintén időszerű, és a pótlás vége után is fenn kell tartani, mivel a vonatok így jóval gyorsabb és versenyképesebb kapcsolatot nyújtanak a belváros felé.
Nem minden szép és jó
A pótlásnak azonban több problémás eleme is van az egyesület szerint:
Félmegoldás, hogy a gyáli buszoknak csak egy része és csak a reggeli csúcsidőben éri el a metró üzemelő szakaszát, valamint a Gyáli úton buszsáv hiányában a menetidejük várhatóan növekedni fog.
A jelenleg is túlzsúfolt 100E járatot nem sűríti a BKK, pedig a déli szakasz pótlása idején várhatóan még többen választják majd a járatot a reptérre való eljutáshoz.
Rákoshegy közlekedése a korábbi társadalmi egyeztetéshez képest lassabb és kényelmetlenebb lesz, a korábban tervezett új és gyorsabb 168E buszjáratot – ami nem érinti az Ezüstfa utcát – nem vezetik be.
Az alternatív útvonalat jelentő M2-es metró a két és fél éve történt Pillangó utcai baleset korlátozása miatt továbbra is lassabban és ritkábban közlekedik. Különösen időszerű lenne a korlátozás feloldása, ám ez várhatóan nem fog megtörténni.
A vasút részben tehermentesíteni tudja a buszjáratokat, ugyanakkor a ceglédi elővárosi vonatokon már most is általános a zsúfoltság, a lajosmizsei és kunszentmiklósi vonal követése pedig túlságosan ritka – áll a Közlekedő Tömeg Egyesület közleményében.
Kiemelt kép: Facebook/Közlekedő Tömeg Egyesület