Kiégett egy BKV-busz a 20. kerületben, az utasok szerencsére az utolsó pillanatban leszálltak a járműről. A helyzet rávilágít a BKV flottájának állapotára. A szakeszervezetek szerint kritikus a helyzet, a sofőrök fulladoznak a légkondi nélküli járatokon, sőt vannak olyan buszok, amiket még a kánikulában is fűteni kell, hogy ne álljanak le. Tüttő Kata főpolgármester-helyettes arról beszélt, hogy az elmúlt egy évben a kormány 760 új busz árának megfelelő összeget vont el a fővárostól. A kormánypárt képviselői viszont korrupciót emlegetnek a buszbeszerzés kapcsán.

Kiégett a busz

Teljesen kiégett egy csuklós autóbusz motortere a 20. kerületi Topánka utcában, a Török Flóris utca és az Ady Endre utca közötti megállóban kedden. A fővárosi hivatásos tűzoltók egy vízsugárral oltották el a lángokat, amelyek nem terjedtek át a jármű utasterére. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Botrányos állapotok

Közben botrányos állapotokra hívta fel a Budapesti Közlekedési Központ igazgatójának figyelmét három BKV-s szakszervezet. A sofőrök fulladoznak a kánikulában, mert nem működnek a klímák, egyes buszokat pedig a hőségben is fűteni kell, hogy ne álljanak le.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Elviselhetetlen forróság

Mint fogalmaztak a járművek klímaberendezéseinek állapota egyenesen gyalázatos, ezért a rendkívüli forróság a sofőrfülkékben szinte elviselhetetlen. Naszályi Gábor, az egyik szakszervezet elnöke szerint a klíma nélküli járműveken kritikus a helyzet, de van ennél rosszabb is.

Fűtenek a hőségben

A BKV ugyanis naponta több olyan műszaki hibás buszt küld ki a forgalomba, amely csak akkor üzemel, ha a motor túlmelegedése ellen a kánikulában is bekapcsolják a fűtést. Sok buszon, ha a klímát járatják, akkor túlmelegszik a motor és leáll. Ezért inkább fűtenek, hogy elvezessék a hőt. Az ilyen járműveken pokoli a hőség – állítja az elnök.

Vennének új buszokat

A BKK közben kiadott egy közleményt, melyet szerkesztőségünknek is megküldtek. Ebben az áll, hogy a Városháza és a BKK egyik legfontosabb célja a közösségi közlekedési járműpark fiatalítása, és a környezetbarát közlekedési módok erősítése.

Budapest lemaradt

Mint írják: Az elmúlt 10 évben lezajlott járműbeszerzések még a járműpark öregedését sem tudták érdemben megfordítani, miközben az európai városok többsége már a benzin és dízelüzemű eszközök kivezetésén dolgozik. Csak a működőképesség megőrzéséhez legalább 500 autóbuszt kellene azonnal lecserélni. Mindeközben a fővárostól több mint 700 új járműre elegendő forrást vontak el az elmúlt időszakban.

36 éves villamosok

A fővárosban összesen 2623 közösségi közlekedési jármű futja a kilométereket annak érdekében, hogy Budapesten és a környékén élők minden nap megbízhatóan eljussanak munkahelyükre, családtagjaikhoz, vagy egyéb úti céljukhoz. A villamosok átlagéletkora 36 év, a metrók pedig átlagosan 26 évvel ezelőtt álltak forgalomba. Valamivel jobb a helyzet a trolibuszok és az autóbuszok esetében. Előbbiek átlagéletkora 17 év, utóbbiak pedig átlagosan 11 éve szolgálják a fővárosi utasokat – írják.

Sok száz járművet kellene lecserélni

A közleményben leszögezik: Bár az elmúlt 10 évben történtek járműbeszerzések, összességében sajnos csak 1-2 évvel fiatalodott a budapesti állomány. A járművek közül több száz azonnali cserére szorul: jellemzően magaspadlósak, a károsanyag kibocsátásuk nem megfelelő, vagy hiányzik róluk a klímaberendezés. Ráadásul a legidősebb autóbuszoknak az M3-as metróvonal felújításának nyári fázisában, a vonal középső szakaszán ismét forgalomba kell állniuk.

Csökkenő központi források

A fővárosi közlekedési társaságok pénzügyi lehetőségei ma már jóval korlátozottabbak a korábbi évekhez képest – erre Tüttő Kata főpolgármester-helyettes hívta fel a figyelmet egy újságírókkal folytatott beszélgetésen. A városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes szerint a fővárosi közösségi közlekedés alapfeladatainak ellátásához minimum 200 milliárd Ft-ra van szükség évente. A főváros ezt az összeget az iparűzési adóból (IPA) tudja fedezni, ugyanis a fővárosi cégek adóiból befolyó összeg valamivel több mint 300 milliárd forint.

760 új busz árát vonták el

Mára az IPA maradt Budapest egyetlen adóbevételi forrása. Éppen ezért komoly nehézséget jelent a főváros közlekedésének, hogy a kormány mintegy 74 milliárd Ft iparűzési adóbevételt – azaz kb. 760 db új autóbusz árát – vont el Budapesttől a koronavírus-járvány idején – mondta Tüttő Kata. Ma Budapesten kb. 500 autóbuszt kellene azonnal lecserélni.

3 millió utas naponta

Az elővárosi vasútvonalakon, a Budapest Fejlesztési Központ által bemutatott stratégia alapján megfogalmazott tervek szerint naponta félmillióan utaznak majd. A BKK járatait – a metróvonalak nélkül – már ma is hatszor többen, azaz naponta 3 millióan veszik igénybe. Ennek ellenére, amíg az állami kezelésben lévő elővárosi vasútvonalak járműveinek fejlesztésére 491 milliárd Ft fejlesztési forrást terveznek fordítani, addig a fővárosi járatok üzemeltetéséhez feltétlenül szükséges járműbeszerzések 257 milliárd Ft-os forrásigényéhez a kormány nem kíván hozzájárulni – állítják a BKK közleményében.

Kényszerpálya

Bár a hiányzó összegeket például az Európai Beruházási Bank (EIB) hiteléből is lehetne fedezni, azonban annak felvétele is kormányzati engedélyhez kötött. A kormányzati szándékok szerint EU-támogatást sem kapna a főváros ilyen célra, illetve 2020 őszén az EIB által erre szánt visszatérítendő támogatás felvételéhez sem járult hozzá – írják a BudaPestkörnyéke.hu hírportálnak küldött közleményben.

Hivatali visszaélés

Hivatali visszaélés gyanújával nyomoznak a BKV busztenderével kapcsolatban – erről a rendőrség tájékoztatta az RTL Híradót. A főváros közlekedési cége tavaly írt ki pályázatot 6 busz éves bérlésére, amit később visszavontak, miután kiderült, hogy egy ciprusi offshore-cég a győztes – írja a Hvg.hu

Cáfol a főpolgármester-helyettes

A fővárosi Fidesz szerint egy Tüttő Kata főpolgármester-helyetteshez vezethető korrupciós ügyről van szó. Ezt arra alapozzák, hogy a pályázatot a legolcsóbb ajánlattal elnyerő CR-Facilities Zrt. Leisztinger Tamás nagyvállalkozóhoz köthető, aki pedig a városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes volt élettársa. Tüttő ezt cáfolta a Híradónak is, szerinte sem neki, sem az önkormányzatnak nincs köze a tenderhez. Tüttő azt is közölte: nem kaptak jelzést a BKV-tól, hogy a rendőrség nyomoz. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Kiégett busz a 20. kerületben – Forrás: baleset.info.hu