Hirtelen kiugrott egy vad az útra, a BMW sofőrje pedig reflexből elrántotta a kormányt. Az autó megcsúszott és a megáradt patak medrébe csapódott, speciális autómentők tudták csak kiemelni a járművet. A kár jelentős, de ki fizeti a javítási költséget? Mire kell figyelni egy hasonló vadbaleset esetén?
A patakba zuhant az autó
Budaörs mellett egy megáradt patakba zuhant a fekete BMW, mert a sofőr szerette volna elkerülni az ütközést a hirtelen elé ugró vaddal. Az autó sajnos megcsúszott és a sofőr nem tudta az úton tartani a járművet. Feje tetejére borulva a patakban állt meg.
Árokban a BMW
Ki a hibás?
A sofőr vizes lett, de megúszta a balesetet, az autó viszont csúnyán összetörött. Nagy kérdés, hogy egy ilyen helyzetben ki a hibás: a sofőr, aki el akarta kerülni az ütközést, de nem sikerült az úton tartani a járművet, vagy a vad, amely eléugrott?
Alkudozás a vadásztársasággal
Korábban az autósok a vadásztársaságoktól várták a megoldást, hiszen régebben a kötelező biztosítást kellett fizetniük a károk megtérítése érdekében, de mára a gyakori károk okozta magas biztosítási díj miatt ezt már nem teszik meg. Így marad az alkudozás, egyezkedés, ha a vadásztársaság egyáltalán elismeri a felelősségét – írtuk korábban itt a BudaPestkörnyéke.hu agglomerációs hírportálon.
Kiemelik az autót
Nem volt elővigyázatos
A legtöbb beszámoló szerint a vadásztársaságok arra hivatkoznak, hogy az autós nem volt elég elővigyázatos, és a vad elütésével a társaságot is kár érte, amely egy nagy vad esetén milliós érték is lehet.
Kivétel
A polgári törvénykönyv szerint bár a vadásztársaságnak kellene állnia a kárt, de a törvényhozó egy kivételt is beletett a törvénybe, amelyet rendszeresen ki is használnak a fizetést megtagadó társaságok. Miután az autózás és a vadtartás is veszélyes üzem, ilyenkor a Ptk.-ban jól meghatározott módon, felróhatóságuk (felelősségük) arányában kötelesek a másiknak okozott kárt megtéríteni. Vagyis indul az alkudozás, az autóban esett kár, vagy az elütött vad értéke nagyobb.
BMW a tréleren
Fontos a tábla
Tévhit, hogy vadveszélyt jelző tábla hatálya alatt semmilyen kártérítés nem kérhető. Ez jogszabályilag nem igaz, ugyanakkor a bírósági gyakorlat ennek megfelelő, kártérítést csak vadveszély tábla hatályán kívüli esetekre szoktak megállapítani. A vadásztársaság abban az esetben sem felelős, ha a hozzátartozó területen olyan vadat ütünk el, ami egyébként nem a társaság tulajdona.
A vad a társaságé
Egy esetben lehetünk biztosak a kártérítésben, ha a baleset autópályán vagy autóúton következik be, mert itt a közútkezelőnek kötelessége megvédeni a forgalmat kerítéssel a vadaktól. Amennyiben vaddal ütköztél, minden esetben hívj rendőrt! Fontos lehet a kártérítés szempontjából, hogy pontos helyszíni jegyzőkönyvvel, hitelesen dokumentálva legyen az eset.
Ne rántsd el a kormányt!
Vadakkal való ütközésnél gyakori hiba az autósok részéről, hogy megijednek, és a fékezés helyett a kormányt rántják el, jóval nagyobb balesetet okozva. Ezért az ütközést a legerősebb vészfékezéssel, majd már csökkentett sebességnél kormányzással igyekezzünk elkerülni. Lehetőség szerint a vad háta mögé kormányozzunk, mert ha meg is fordul, addigra akár állóra tudjuk fékezni autót.
Jól jött volna a fedélzeti kamera
A budaörsi eset nehéz ügy lesz a BMW tulajdonosa számára, hiszen a vad elfutott, így ha fedélzeti kamera nem rögzítette a vadat, nehéz lesz bizonyítani még a vaddal való ütközés veszélyének a tényét is – mondta portálunknak a szakjogász. Ha nincs casco biztosítása az autósnak, a kötelező terhére nehéz lesz az illetékes vadásztársasággal megtéríttetni a kárt.
Kiemelt kép forrása: Facebook/ABAC 0-24 Autómentés Autószállítás