Még nem határozták meg a májusi Giro d’Italia kerékpárosverseny a fővárosi útvonalát. Lapértesülések szerint Kövér László házelnöknek kifogása támadt a Parlament előtt bonyolított biciklis verseny ellen, ezért változtattak az útvonalon. A világ egyik legismertebb kerékpáros versenyét számos nagy globális televízió élőben közvetíti, minden ország nagy reklámlehetőségként tekint rá.

Egyelőre a szükséges engedélyeket sem kapta meg a Giro d’Italia kerékpárosverseny a fővárosi önkormányzattól. A hatósági engedélyeket, köztük a fővárosi területekre vonatkozó közterület-használati jogosultságot az új, hatályos szervezeti és működési szabályzat alapján a főjegyző adja ki.

Az eljárás meg is kezdődött, de a rendezők még számos dokumentumot, köztük a verseny helyszínrajzát sem mutatták be – válaszolta a Népszava kérdésére Gy. Németh Erzsébet kultúráért felelős főpolgármester-helyettes.

A hazai szervezőcsapatnak az előzetes ütemterv szerint január végéig kellett volna meghatároznia a verseny fővárosi szakaszának pontos útvonalát, de ez még nem sikerült. Az eredetileg tervezett és az olasz szerzőkkel egyeztetett útvonalból várhatóan kimarad a pesti alsó rakpart- Margit- Fő utca Ponty utca hurok és a versenyzők a Széchenyi térről egyből átmennek a Lánchídon.

A változtatás okát nem részletezte Révész Máriusz kormánybiztos, de a Népszava más forrásból úgy értesült, hogy Kövér László házelnöknek támadt kifogása a Parlament előtt bonyolított biciklis verseny ellen.

Az új útvonalra egyébként a főváros közlekedésszervezői is nagyon kíváncsiak, mivel a verseny hétvégéjén – más sportprogramok miatt – várhatóan jelentős forgalomkorlátozásokat kell bevezetni. Akkor rendezik ugyanis Budapesten a női kézilabda Final Fourt, az Európa futást, sőt másnap kezdődik az úszó EB is.

Révész Máriusz korábban felvetette, hogy arra a hétvégére érdemes lenne ingyenessé tenni a fővárosi közösségi közlekedést, ahogy ezt más nagyvárosok teszik. Csakhogy ez jelentős bevételkiesést okozna Budapestnek, mint ahogy az az ötlet is, hogy a belvárostól távolabb kialakított parkolókból ingyen hozzák be a nézőket.

A szervezőknek bele kell férniük a 7,8 milliárdos keretösszegbe. Révész Máriusz szerint ez nem lesz egyszerű fel­adat, mivel az összeg nagyobb része az olasz szervezőknek jár, akik Budapestre szállítják a csapatokat, s egyebek mellett az elszállásolásukról, ellátásukról, a médiáról és a verseny szakmai hátteréről is gondoskodnak.

A Giro május 9-én Budapestről indul majd, első három szakaszát Magyarországon rendezik. A városvezetés egyetért abban, hogy Budapestnek óriási lehetőséget jelent a Giro: gyakorlatilag egy turistafilm forog a fővárosról, így sokan kedvet kaphatnak egy városlátogatáshoz.

A Giro d’Italia legendája

A Giro d’Italia a második legrangosabb kerékpáros körverseny a Tour de France után, amelyet évente rendeznek meg. A kerekesek három héten keresztül járják be elsősorban Olaszországot, de környező, sőt távolabbi országokat is érinthetnek, például 2012-ben Dániából indultak. Az egyes etapok különbözőek, vannak sík szakaszok sprinthajrával és hegyi szakaszok hegyi befutóval, illetve csapat- és egyéni időfutamok is. Először 1935-ben rendezték meg a versenyt.

Kiemelt kép: Giro d’Italia futam Trevisoban – Forrás: trevisotoday.it