Most már konkrétan tervezhetünk a 2024-ben fizetendő autópályadíjakkal. Az áremelkedés mértékét a ma közzétett inflációs adat határozza meg. 2024-ben is inflációkövetők lesznek a hazai pályamatricák árai, legalábbis korábban az Építési és Közlekedési Minisztérium ezt mondja.

Ismét emelkedik a matricák ára

„A használati időtartam-alapú (e-matricás) rendszerben 2024. január 1-jétől a használati díj megfizetése ellenében használható autópályákról, autóutakról, főutakról és azok díjáról szóló 45/2020. (XI. 28.) ITM rendeletben foglaltaknak megfelelően, a 2023 augusztusára irányadó, valamint a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett, a 2022 augusztusához viszonyított fogyasztói árindex mértékével emelkedik majd egységesen minden matrica ára” – áll a tárca közleményében. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Az augusztusi infláció a mérvadó

A jövő év január 1-jétől érvényes sztrádadíjakat az augusztusi infláció most közzétett mértéke szabja majd meg, ami 16,4 százalékos volt.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!

Íme, az összegek

Ezek alapján így alakulnak jövőre a D1 (személyautó) kategóriában a sztrádadíjak:

a 10 napos matrica ára 5 500 Ft-ról 6 402 (kerekítve 6 400) Ft-ra,

a havi 8 900 Ft-ról 10 359 (kerekítve 10 360) Ft-ra,

a vármegyei (éves) 5 720 Ft-ról 6 658 (kerekítve 6 660) Ft-ra,

az éves (országos) 49 190 Ft-ról 57 257 (kerekítve 57 260) Ft-ra emelkedik.

Jön az egynapos matrica

Amint azt a portálunk is megírta pár hete Lázár János minisztériuma elárulta, biztosan lesz itthon is egynapos autópálya-matrica. A jövő márciusi dátumot úgy kell értelmezni, hogy addig csak opcionális az egynapos matrica bevezetése. Ez jó eséllyel azt jelenti, hogy addig aligha fogják az uniós tagállamok tömegével alkalmazni az irányelvet. 

Az EU kérésére vezetnék be

A határidőt az Európai Parlament és a Tanács Eurovignetta irányelve szabta meg, de „jelen pillanatban sem az egynapos használati jogosultság ára, sem a hazai bevezetés pontos dátuma tekintetében nem született még döntés” – közölte Lázár János minisztériuma néhány héttel ezelőtt.

2024-ben vezetik be

Ha a jövő év, március 25-ig nem tesz eleget az uniós elvárásnak Magyarország, azzal azt kockáztatja, hogy kötelezettségszegési eljárást kap a nyakába. A rendszerben azonban van némi időbeli rugalmasság, így könnyen elképzelhető, hogy nem azonnal, hanem majd valamikor 2024 második felében élesedik az egynapos jogosultság idehaza.

Örülnének az emberek

Az egynapos matrica kapcsán egyébként készült egy nem reprezentatív felmérés, amiben több mint 5000 felhasználó vett részt. A felmérésből kiderült, hogy az autópálya-használók 98 százalékának igénye lenne az egynapos matricára, ám ez sok mindentől függ – írta az MTI.

Igazságtalan

A válaszolók között többen azt közölték, hogy nem tarták igazságosnak a napi autópálya-használatért kifizetett 10 napos matricát, ezért az egynapos matricával gyakrabban használná az autópályát abban az esetben, ha az egynapos matrica ára arányosan alacsonyabb lenne, mint a 10 napos matrica ára. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: illusztráció