Kétfordulós, nyílt, nemzetközi építészeti tervpályázatot hirdetett a Budapesti Fejlesztési Központ a Nyugati pályaudvar és környezetének teljes megújítására. A feladat rendkívül összetett: parképítés, minőségi városi terek, középületek és vasúti mélyállomás tervezése. A 44 hektár megújítására 12 építészirodától várnak terveket. Erről tartott ma sajtótájékoztatót Fürjes Balázs, Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár a Nyugatiban.

Értékes terület

A Nyugati pályaudvar a belváros egyik legértékesebb része, kiterjedt vasúti üzemi területekkel. Megújításával 23,5 hektár, vagyis közel két Városmajornyi terület szabadulhat fel és nyerhet teljesen új funkciót Budapest szívében. Új közpark, minőségi zöldterületek, kultúra, sport, középületek kaphatnak helyet. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Forgalmas csomópont

A Nyugati az ország legforgalmasabb közlekedési csomópontja, a vasút szempontjából mégis szűk keresztmetszet. A pályák állapota leromlott, a biztosítóberendezések a mai napig kézi erővel működnek. A Nyugati ma egyértelműen akadálya annak, hogy több vonat érkezzen be és haladjon keresztül Budapesten. Leromlott állapota miatt nem tud elég vonatot fogadni, mert fejpályaudvarként zsákutcát jelent, és nem átmenő állomásként működik.

Köszönjük a napi 335 ezer érdeklődő olvasónknak, hogy a BudaPestkörnyéke.hu Magyarország TOP legolvasottabb hírportáljai közé került. Részletek itt. Közben a holnapi és mai programajánlónkat ide kattintva éred el!

 

 

Ezt a területet alakítanák át

Forrás: Facebook/Fürjes Balázs

Járhatatlan

A Nyugati tér a felszínen gyalog szinte átjárhatatlan. A pályaudvar és az üzemi területek elvágják egymástól a 6. és 13. kerületet. A környék sűrűn beépített, kevés a kikapcsolódásra alkalmas park, zöldterület.

Lebontanák a felüljárót

Olyan tervezőcsapatot keresnek, akiknek megvan a kellő tudása, tapasztalata és kreativitása egy ennyire összetett városépítő feladathoz, emellett képesek mérnöki precizitással tervezni, és a vasúthoz is értenek. A pályázat fontos eleme, hogy megszüntetnék a felüljárót, a Nyugati teret, a Körút – Váci-Bajcsy metészéspontját csúfító szocialista tájsebet – írja Fürjes Balázs a közösségi oldalán.

Fürjes Balázs, Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár

Forrás: Facebook/Fürjes Balázs

Új mélyállomás és felszíni, fedett peronok tervezése

A mélyállomás először fejállomásként működik majd, de úgy építik meg, hogy később a Duna alatti vasúti alagúttal is összeköthető legyen. Ha mindez megvalósul, a Nyugati forgalmi kapacitása a duplájára nő.

A műemléki Eiffel-csarnok teljes újragondolása

A vasúti vágányok kikerülnek innen, így új funkciót kaphat az impozáns csarnoképület, izgalmas közösségi tér és találkozóhely jöhet létre.

Az aluljárók megújítása

A jövőben a Duna alatti vasúti alagút és az északi és déli HÉV-ek összekötésével megvalósuló M5-ös metró is alagútban érkezik majd a Nyugatihoz, így több tízezer négyzetméter felszín alatti, felhasználóbarát, tágas, világos közlekedő kialakítása a feladat. Felszámolják a sötét és lehangoló aluljárórendszert.

A Nyugati térből színvonalas városi tér lesz

„A Westend előtti buszpályaudvarra és parkolóra nincs szükség ebben a formában. A bevásárlóközpontot a parkoló autóktól csak nehezen lehet megközelíteni, a pályaudvarnak pedig nincs rendes kapcsolata a térrel. Kinyitjuk a csarnoképületet a Nyugati térre, amit be is zöldítünk” – írta a kormánybiztos.

Átjárás a 6. és 13. kerület között

Új közpark, középületek és kulturális funkciók is lesznek a Podmanczky utcához közeli és a Ferdinánd híd mögötti vasúti üzemi területeken. Új gyalogos és kerékpáros kapcsolatok jönnek létre a Városliget irányába és keresztbe a 6. és a 13. kerület között. Így megszűnik az elvágóhatás, javul a szomszédos kerületek közötti kapcsolat. A sűrűn beépített városrészek szomszédságába pedig beköltözik a zöld.

Westend-parkolóház és a peronok összekötése

A cél, hogy a parkolóház P+R-funkcióként támogassa a vasutat, és a peronok közvetlenül elérhetőek legyenek. Ha mindez megvalósul, Budapesten egy teljesen új városrész születik – új közparkkal, minőségi zöldterületekkel és egy 21. századi, modern pályaudvarral. Amely egyszerre vasúti megálló, izgalmas közösségi tér és találkozóhely. A Duna alatti alagút megépítésével pedig a Nyugati Magyarország első átmenő rendszerű pályaudvara és a vasúti közlekedés első számú központja lesz. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Nyugati pályaudvar – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu