A Déli Körvasút budai szakaszának építésével az eddig elhanyagolt vasút melletti területeket is rendbe teszik. Szép parkok, modern kinézetű utcák, kereszteződések jönnek létre. Nemrég a Budapesti Fejlesztési Központ erről kérdezte meg a környéken élőket, a közösségi tervezés eredményeként megszületett a döntés, hogyan nézzen ki a Budakeszi úttól a Dunáig érő Újbudai zöldfolyósó. Ha nem tudod melyik városrészről van szó, menj a cikkünk aljára, ott találod a térképet.

Közösségi tervezés

Online lakossági fórumon mutatták be a Déli Körvasút mentén létesülő Újbudai zöldfolyosó közösségi tervezéssel készült tájépítészeti tanulmányterveit. Tavaly öt alkalommal dolgoztak együtt a tervezők és a helyben lakó érdeklődők, hogy közösen kitalálják, milyen legyen a főváros 11. kerületében kialakuló hosszú, a Déli Körvasút mentén két oldalt a Budaörsi úttól a Dunáig húzódó zöld tengely. A térképet a cikkünk alján találod. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Vonatok 10 percenként

A Kelenföldtől Ferencvárosig tartó, a Dunát is keresztező vasúti szakasz kapacitásbővítése, vagyis a Déli Körvasút megvalósítása azért szükséges, hogy a jelenleg itt félóránként járó elővárosi vonatok tízpercenként vagy még sűrűbben közlekedhessenek. A meglévő kettő mellé ezért épül harmadik, egyes szakaszokon negyedik vágány, illetve három teljesen új vasútállomás, köztük egy Budán, a Kopaszi-gátnál Nádorkert néven.

Köszönjük, hogy a forgalmas napokon már 300 ezren olvastok minket! Ezzel Magyarország Top 15 hírportálja közé került a BudaPestkörnyéke.hu – részletek itt.

 

Az Újbudai zöldfolyósó látványtervei

Forrás: NIF/BFK/Lépték-Terv

Elhanyagolt területek szépülnek meg

Annak érdekében, hogy az építkezés után a vasút menti területek a legjobban szolgálják az itteniek mindennapjait, rendezett, zöld, a gyalogosok, kerékpárosok, sétálók, pihenők igényei szerint berendezett városi tereket akar létrehozni a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK). A területrendezés a ma is zöld Hamzsabégi úti szakasz mellett, számos elhanyagolt, megközelíthetetlen vasút menti területet is érint. Ahogy a Déli Körvasút fejlesztése, az ehhez kapcsolódó környezetrendezés is a NIF Zrt. és a BFK együttműködésében valósul meg.

Nem holnap épül meg

„Fontos megjegyezni, hogy a környezetrendezés jelentős részben csak a vasútfejlesztés után tud megtörténni, hiszen számos érintett terület a kivitelező felvonulási területe lesz. A Déli Körvasút fejlesztése a megkötött kivitelezői szerződés szerint 2027 végéig tart, tehát a terveken látható park nem holnap épül meg – de ahogy vállaltuk, a terveit most, a projekt elején elkészítjük, hogy mindenki számára világos legyen: az a cél, hogy a vasút környezete is megújuljon a beruházás végére.” – írja a Facebook-oldalán Vitézy Dávid a BFK vezérigazgatója.

Rendezetlen terület

Míg a tervezett zöldfolyosó központi része, a Hamzsabégi sétány évek óta az itt élők számára értékes zöldterületként, parkként funkcionál, addig a Budaörsi úttól a Dunáig tartó tengely eleje és a vége, az Infopark előtti terület ma inkább rendezetlen és funkcióhiányos terület.

Összefüggő parkosított folyósó

A tervezés érinti a vasúti töltés másik oldalát, a Sárbogárdi és Dombóvári utak környékét is, a két oldal között hiányzó összeköttetést pedig a vasúti beruházás részeként épülő gyalogos-kerékpáros átjárók teremtik meg. Ez a teljes terület válhat összefüggően parkosított, gyalogosan és kerékpárral kényelmesen bejárható, a szükséges helyeken forgalomcsillapított folyosóvá a jövőben.

Eddig nem szólhattak bele a lakók

A BFK vezetője szerint kiemelt feladat a keresztező főutaknál humánus, élhető, zöld és városias teresedések kialakítása, akár a Bartók Béla úti csomópontra, akár a Csonka János térre, akár a Rákóczi híd budai hídfője alatti területre gondolunk. „A BFK történetében először szervezett közösségi tervezést itt, de ilyen jelentős terület kialakításába az országban sem sok helyen szólhattak bele eddig a polgárok közvetlen módon. A lakók, érdeklődők és Újbuda önkormányzatának képviselői tavaly júliustól szeptemberig öt alkalommal találkoztak a Völgyzugoly Műhely moderátori segítségével a tervezőkkel, azaz a Lépték-Terv Tájépítész Iroda vezette konzorcium képviselőivel.” – írja Vitézy Dávid.

Önfenntartó terület

A résztvevők közösen vitatták meg a tervek egyes részleteit, az így kialakult eredményt pedig a tervezők figyelembe veszik a tervek készítésénél. A legutóbbi online fórumot a közösségi tervezés segítségével megalkotott tájépítészeti vázlatterveket ismertették. A tervezés során a tájépítészek azt a szempont érvényesítették, hogy önfenntartó, természetes területek jöjjenek létre: Minél nagyobb zöldfelületek, természetes burkolatok, vízáteresztő felületek az egészséges vízgazdálkodás érdekében, ahol lehetséges, a jelenleginél kevesebb burkolt felület, visszafogott, a maihoz képest nem bővített közparki funkciók.

Megugranak az ingatlanárak

Ha lakásvásárlásban gondolkodsz, érdemes megnézned a környék ingatlanárait. Ha elkészül az új park és kialakítják a trendi, rendezett utcákat, az új megállókat, biztosan nagyot ugranak a környék lakásárai. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Zölddel jelöltük az Újbudai zöldfolyósót

Látványtervek: Forrás: Facebook/Vitézy Dávid – NIF/BFK/Lépték-Terv – Mivel tanulmánytervi szakaszban van a projekt, a látványtervek ennek megfelelően munkaköziek, a jövőre nézve is így kell azokat kezelni.