A Vezess.hu által az Országos Rendőr-főkapitányságtól (ORFK) kikért legfrissebb adatokból kiderült, hogy idén eddig nagyot mennek a traffipaxok, majdnem másfélszer annyi gyorshajtót kaptak el 2023 első felében. 408 854 alkalommal szabott ki gyorshajtásos bírságot a rendőrség, ami jelentős, 40,3 százalékos növekedés 2022 első feléhez képest. Ilyen sok büntetést a megengedett sebességhatárok túllépése miatt még soha nem osztottak ki ebben az időszakban.

Óránként 93 gyorshajtó

Napra lebontva és átlagot nézve ez azt jelenti, hogy az idei év első hat hónapjának minden egyes napján 2234 gyorshajtást rögzítettek a traffipaxok. Órára bontva még inkább elgondolkodtatóak az adatok: 2023 első hat hónapjának minden egyes órájában átlagosan 93 gyorshajtást rögzített a rendszer. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Már 11 milliárd felett járnak a bírságok

Hatalmas szám ebből következően a kiszabott teljes bírságösszeg is, 11 323 191 000 forintnyi közigazgatási bírságot kaptak a bemért járművek üzemben tartói és vezetői együttesen. Ez 13 százalékos növekedés a 2022 első feléhez képest. Elosztva a bő 11 milliárdot a bírságok számával 27 695 forint jön ki átlagos bírságösszegre egy-egy szabálytalanságnál. – írta a portál.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

A kipostázott bírságok 300 ezer forintig terjedhetnek

Két részből áll a rendőrség gyorshajtásos statisztikája: egyrészt az objektív felelősség alapján kipostázott bírságok számából, valamint a sebességhatárok megszegése után megállított autósok bírságaiból. Utóbbi a megkérdőjelezhetetlen, hiszen ilyenkor garantáltan a járművet gyorsan vezető személyt büntetik meg a rendőrök. A gyorshajtással lefülelt, és helyben felelősségre vont autósok közigazgatási bírságainak több mint hatszorosára emelkedett a tavalyi hasonló időszakhoz képest. A csekkek 30 és 300 ezer forint közötti büntetést tartalmaznak, miközben a sebességhatár megszegése után az autósok helyszíni bírsága 5 és 50 ezer forint között lehet jelenleg.

Megszűnt a ráhagyás

„A továbbiakban a sebességtúllépés jogsértés esetén a jogsértést feldolgozó ügykezelő rendszer a mért sebesség alapján állapítja meg a közigazgatási bírság összegét”. Vagyis immár nem használják a mért sebességhez éveken át hozzáadott, mindössze pár km/órányi „ráhagyást”.

Új és pontosabb traffipax

TraffiCapture TC-108 – ez a pontos és teljes neve a rendőrség legújabb, minden korábbinál modernebb és jobb sebességmérőjének.Ebből vásárolt 40 darabot az ORFK bruttó 296 millió forintért a 4IG Nyrt.-től, a traffipaxokat a Hexium Kft. fejlesztette, a Medirlab Kft. gyártotta és így néz ki az egyik testközelből.

Új, mobil sebességmérők

A kisebb ráhagyás, valamint az ellenőrzési gyakorlat változása mellett még két ok magyarázhatja az év/év alapú növekedést. Az egyik, hogy 2023 első felében 40 darab új, mobil sebességmérőt állított hadrendbe a rendőrség, amelyek százalékosan jelentősen megemelték a meglévő 165 készülék számát.

Trafiboxok látványos terjedése

Negyedik magyarázatként kézenfekvőnek tűnik a Trafiboxok látványos terjedése. Pár hete közöltünk egy 94 címből álló listát arról, hogy országszerte mely településeken és pontosan hol álltak fel eddig, és hol létesülnek 2023 végéig ezek a trükkös szerkezetek. A nagyjából 70-80 centi magas, körülbelül 40 centi széles dobozok 100-120 centis fémcsöveken állnak az utak mellett, a menetiránnyal párhuzamosan mindkét irányba kis ablakokkal.

Lehet, hogy teljesen üres doboz mellett lassítanak

Ezek az önkormányzatok által vásárolt és felállított bokszok a rendőrség mobil sebességmérőit fogadják magukba, vagy éppen nem fogadják. Egyrészt az utak mellett álló Trafiboxokat látják ugyan az arra haladó autósok, azt viszont nem tudják, hogy abban a konkrét dobozban éppen akkor van-e egyáltalán működő sebességmérő. Lehet, hogy teljesen üres doboz mellett lassítanak, amivel máris elérték céljukat. A vidéki városokban 3-4 ilyen dobozt is képes lehet eredményesen kiszolgálni egyetlen mobil traffipax.

Egy jó részüket rendszeresen javítani kell

A portál megkérdezte az ORFK-t arról is, hogy ebben a félévben mennyire működtek egyenletesen az immár 2016 óta működtetett régi sebességmérők, mennyiszer kellett javítani a 365 fixen az utak fölé rögzített traffipaxot és a 160 mobil készüléket. „Az említett időszakban a VÉDA-rendszer fix készülékeit 53, a mobil készülékeit 61 esetben kellett javítani” – válaszolta a rendőrség.

Tizenkilenc nap volt a leghosszabb

A fix telepítésűeken a szünetmentes tápellátás, az adatátvitelt biztosító eszközök, valamint a radar meghibásodása volt jellemző, illetve egyszer előfordult, egy baleset (tűz) miatt a teljes rendszert kellett cserélni. A mobil készülékeknél jellemzően az akkumulátort, a csatlakozókábeleket és az érintőképernyőt cserélték. Összesen 19 nap volt a leghosszabb idő, ameddig egy sebességmérő hiba miatt kiesett a rendszerből 2023 első hat hónapjában, ez a baleseti tűz miatt megsemmisült műszer volt, amelyet gyakorlatilag teljesen újra kellett létesíteni a gyártástól a hitelesítésen és tesztelésen át a telepítésig.

A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt fotó: police.hu