Az első igazi tanítási napon, hétfő reggel sok kilométeres dugó torlódott fel a Szép Juhászné úti körforgalomtól Nagykovácsi tábláig. Az autósorban rengeteg kisgyermekes szülő ragadt, akik nem tudnak elég korán elindulni ahhoz, hogy a gyerek ne késsen el már az első napon a suliból. Megkérdeztük a mesterséges intelligenciát arról, mi lehet a megoldás Nagykovácsi közlekedési problémáira. Nem mindenki fog örülni a válasznak.

Óriási dugó, kesergő szülők

Nagykovácsi zsáktelepülés a budai oldalon, vagyis egy út vezet be és ki. Ha ezen bármilyen akadály, baleset, dugó alakul ki, akkor nincs menekülőútvonal, autósok százai araszolnak vagy éppen állnak a dugóban. Így történt ez hétfő reggel is, amikor megkezdődött az iskola, és rengeteg szülő ragadt a Nagykovácsi úton. A helyi Facebook-oldalak szerint a torlódás a Szép Juhászné úti körforgalomtól egészen az amerikai iskoláig tartott, vagyis csaknem 4 km-es volt.

Kiszámíthatatlan útvonal

Sokan teszik fel magukban és a közösségi oldalakon a kérdést, hogy a kiszámíthatatlan dugóhelyzet miatt hány órakor induljanak el, hogy fél nyolckor ne kelljen azzal szembesülniük, hogy a nyolcas iskolakezdés helyett még fél kilencre sem ér be a suliba a gyerek. A nagykovácsiak helyzetét nemrég az is súlyosbította, hogy a 2. kerület polgármestere egy számukra népszerűtlenen döntést hozott.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Bekeményít a 2. kerület

Ahogy arról elsőként a BudaPestkörnyéke.hu hírportál beszámolt Nagykovácsi és Remeteszőlős polgármesterei júniusban nyílt levelet küldtek Őrsi Gergelynek, a 2. kerület polgármesterének, aki akkor jelezte, hogy szigorításra készülnek a két település felől érkező autósok miatt. A fő problémát az okozza, hogy a közlekedők a mellékutcákba hajtanak be, amikor a városba tartanak, hogy néhány percet spóroljanak. A kerület tehát néhány utcában korlátozza a behajtást, hogy megakadályozzák az átmenőforgalmat, védjék a helyi lakosság érdekeit.

Szembesültek a valósággal

A nagykovácsiak azzal hétfőn szembesültek, hogy több egérút már nem átjárható, lényegében nem maradt más, mint a Nagykovácsi út vagy a terepjárósoknak az azzal párhuzamos földesút egy-egy szakaszon. De lássuk mi jelenthetne megoldást Nagykovácsi lakói számára. A Google szerkesztőségünk rendelkezésére bocsátotta a legújabb mesterséges intelligencia robot, a Bard tesztverzióját.

Megkérdeztük a mesterséges intelligenciát

Megkérdeztük tehát a mesterséges intelligenciát arról, hogyan lehetne elkerülni az ilyen óriási dugókat, miként lehetne megoldani Nagykovácsi közlekedési problémáit. A Bard-robot így kezdte a választ: „Egy alternatív autóút Nagykovácsiba számos előnnyel járna a település számára. Először is, segítene csökkenteni a Nagykovácsi főút forgalmát, amely jelenleg gyakran torlódásoktól szenved. Másodszor, új lehetőségeket teremtene a település megközelítésére, és csökkentené a helyi lakosok és a turisták tömegközlekedési igényét. Harmadszor, hozzájárulna a település gazdasági fejlődéséhez, mivel új lehetőségeket teremtene a vállalkozások számára.”

Új út építése

A mesterséges intelligenciát arról is kérdeztük, milyen alternatív útvonalak lenének a Nagykovácsi út kiváltására. Így válaszolt: „Számos lehetséges útvonal létezik alternatív autóútra Nagykovácsiba. Az egyik lehetőség a Nagykovácsi út kiszélesítése. Egy másik lehetőség egy új út építése a Budai-hegységen keresztül. Ez az útvonal rövidebb lenne, mint a Nagykovácsi út, és megkönnyítené a település megközelítését a környező településekről.”

Pirossal jelöltük a most is meglévő murvás utat, amit a mesterséges intelligencia javasol

Fel kellene adni a zsákfaluságot

A mesterséges intelligencia szerint a konkrét útvonal kiválasztása számos tényezőtől függ, például a költségektől, a környezeti hatásoktól és a helyi lakosság igényeitől. Fontos, hogy olyan útvonalat válasszanak, amely a lehető legtöbb előnnyel jár a település számára. A robot szerint az egyik megoldás az, amit a nagykovácsiak nem szeretnének: fel kellene adni a zsákfalu státuszt. Ezt nemrég a 2. kerület forgalomnövekedéstől szenvedő lakói is pedzegették.

A 2. kerületben szívnak

Egy helyi Facebook-oldalon arról írtak, hogy miért kell a 2. kerületieknek szívni azért, mert a nagykovácsiak ragaszkodnak az egyetlen ki- és bejárathoz a faluba, aztán a 2. kerület peremén, a mellékutcákban egérutakat keresnek. Ha ők nem akarják, hogy átjárjanak a településükön, miért várják el ezt a 2. kerület lakóitól? – tették fel a kérdést.

Zsákfaluból zsákváros lett?

Nagykovácsi lakosságszáma 2007-ben még bőven 6 ezer alatt volt, mára 9 ezer főre duzzadt, vagyis sokkal több embernek kell naponta ki és bejutnia a településre. Míg egy kistelepülés zsákfalusága előny lehet, egy 9 ezres, már-már kisváros esetében ez inkább problémákat okoz. Ezt tapasztalták meg a nagykovácsiak hétfő reggel és vélhetően hosszútávon erre kell berendezkedniük.

„Nem akarunk átmenőforgalmat”

A település polgármestere, Kiszelné Mohos Katalin korábban interjút adott a BudaPestkörnyéke.hu hírportálnak. Akkor ezt mondta a zsákfaluságról: „Mi így szeretjük Nagykovácsit, ahogy van, és szeretnénk is megőrizni ezt a zsákfalu jellegét. Semmiképpen sem akarjuk, hogy átmenő forgalom alakuljon nálunk ki, hiszen pontosan látjuk az agglomerációs településeken, milyen nehézségeket okoz az átmenő forgalom. Nekünk biztonságot is ad az egy bejárat, de a legfontosabb, hogy így maradhat legkevésbé forgalmas Nagykovácsi.”

Közlekedési köldökzsinór

Nagykovácsi közlekedési problémáit a település elején található amerikai iskola is nehezíti, hiszen oda is autóval viszik a gyerekeket, vagyis az egyetlen útvonal terheltsége jelentősen nő a munkanapokon. Nagy kérdés, hogy egy kis zsákfaluból kisvárosnyira hízott terepülés, ahol már lényegében egy pláza is épült, mennyi ideig bírja a jelenlegi egyetlenegy közlekedési köldökzsinórral?

Villámgyors közlekedés

Ha a nagykovácsiak akarnák és pénz is lenne rá, gyorsan megoldódhatna sok helyi közlekedési problémája. Telki és Páty felé az erdőn keresztül most is van egy széles murvás út, amelynek mindkét vége sorompóval van lezárva. Ha ezt leaszfaltoznák, akkor a hónapokon belül elkészülő pátyi autópálya lehajtón keresztül alig 10 perc alatt hazaérnének az M1-esről.

Kínzóbbak lesznek a közlekedési problémák

Természetesen egy új út megnyitása új problémákat, érdeksérelmeket is jelentene, erről a nagykovácsiaknak kellene dönteni, az azonban biztos, hogy hiába tették ki a Nagykovácsi megtelt táblát, a település lakosságszáma nem lesz kevesebb, a közlekedési problémák pedig várhatóan súlyosabbak és még kínzóbbak lesznek.

A mesterséges intelligencia szerint változás jön

A Google mesterséges intelligenciája, a Bard így válaszolt arra a kérdésünkre, hogy mikor fognak Nagykovácsiban szavazni egy új út lehetséges építéséről. „Nagykovácsiban még nem szavaznak az új út építéséről. A helyi önkormányzat még csak most kezdi el vizsgálni a lehetőségeket. A közvélemény-kutatásokról és a szavazásról hamarosan többet fogunk tudni.” A robot tehát azt sugallja, hogy Nagykovácsiban egyre többet fognak arról beszélni, hogy jó-e a jelenlegi helyzet és valóban egy zsákvárossá nőtt településen akarnak-e élni.

Kiemelt kép: Alternetív útvonal Nagykovácsiba – Forrás: Google/BPK-grafika