A budai oldalon, Biatorbágyon október 31-én, kedden egész nap mérték a sebességet az egyik lakópark főutcáján, a Szily Kálmán utcában. A helyi bűnmegelőzési oldalon nyilvánosságra hozták a döbbenetes statisztikai adatokat. Kiderült, hogy rengeteg autós nagy ívben tesz a sebességhatárok betartására, azonban az is beszédes, hogy a kertvárosi lakóövezet utcáján naponta ezer gépjárműnél is több halad át – és ez még csak a kezdet, ugyanis a helyi lakóparkot még mindig bővítik. Lehet, hogy nemsokára ez lesz a most sikeresnek látszó fideszes polgármester legnagyobb problémája?

Nyilvánosságra hozták az adatokat

Nyilvánosságra hozták Biatorbágyon az október 31-én, kedden reggel nyolc és délután négy között mért traffipax-adatokat. A mérés a város egyik felkapott lakóparkjának főutcáján, a Szily Kálmán utcában történt. A Pátyi út felé haladó forgalom mellett, az ellenkező irányba tartó forgalmat is mérték, vagyis mérték a munkába és a hazafelé haladó autósokat is. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kevesebb a szabálysértő munkába menet

Az adatokból jól látszik, hogy a lakóparkból kifelé menő forgalom az adott időszakban, tehát kedden 08:00-16:00 között összesen 1002 gépjármű volt. Ebből 79 jármű nem tartotta be az utcában érvényes 50 km/h sebességhatárt. Ez alig 8 százalékos arányt jelent. Az adatokból az is látszik, hogy a sebességtúllépők többsége nagyjából 10 km/h-val haladt gyorsabban a megengedettnél. Ők 30 ezer forintos bírságra számíthatnak.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Hazafelé több a szabálysértő

Az utca másik oldalán a szembejövő forgalmat is mérték, vagyis a lakópark irányába tartó járműveket. Az adott időszakban mindössze 782 jármű haladt hazafelé, vélhetően a többiek 16 óra után, vagyis a mérés befejezését követően ért haza. Az adatokból jól látszik, hogy a hazafelé igyekvő autósok türelmetlenebbek. A 782 jármű közül 125 nem tartotta be a sebességhatárt, vagyis az autósok 16 százaléka volt szabálysértő, ez arányait tekintve dupla annyi, mint munkába menet.

Sietnek hazafelé az autósok

A hazafelé rohanó autósok közül a bemértek gyorsabban haladtak, mint a munkahely felé igyekvők. A legnagyobb mért sebesség 73 km/h volt, de a gyorshajtók többsége bőven 60 km/h-ás sebességnél gyorsabban haladt, vagyis bőven 20-25 százalékos volt a sebességtúllépés, ők 50 ezer forintos csekket várhatnak.

Rengeteg autó

A Biatorbágyi Bűnmegelőzés oldalon nyilvánosságra hozott adatok (ezeket a cikkünk alján megnézheted) a sebességtúllépésen kívül más miatt is beszédesek. Megmérték a traffipax-készülék előtt áthaladó járművek számát egy csendes, őszi szüneti keddi napon 8-16 óra között. Meglepő, hogy iskolaidőn kívül ezer autónál is több halad el a lakóparkos övezetben. És ez csak a jéghegy csúcsa.

Itt a válasz a biatorbágyi dugókra

A mérésben nem szerepelnek a reggel hatkor indulók, vagy a 16 óra után hazaérő autósok, ráadásul a mérés nem a forgalmasabb iskolaidőben történt. Ha egy átlagos munkanapon számolták volna az autókat, akár 1500-2000 járművet is érzékelhetett volna a traffipax. Ez számszerűsítve is megmagyarázza a biatorbágyiak által kifogásolt egyre gyakoribb és hosszabb dugókat.

Óriási torlódások Biatorbágyon

Míg öt-hat évvel ezelőtt a forgalmas reggeli órákban is dugómentesen lehetett áthaladt Biatorbágyon, ma már több helyen jelentős a torlódás. Különösen a Forrás gyógyszertárnál a vasútállomáshoz vezető Dózsa György és Felsőpátyi utca sarkán, de hasonló a helyzet a viadukttól egészen az M1-es felhajtójáig, majd délután a Lidl központtól a viaduktig.

Megtelt a budai agglomeráció

Itt a BudaPestkörnyéke.hu hírportálon sokszor írtunk arról, hogy az agglomeráció több települése megtelt. Egyes helyeken, például Érden, Nagykovácsiban, Szentendrén, Zsombékon, Telkiben nem is titkolja a település vezetése, hogy nem támogatják az esztelen építkezéseket, mert a település infrastruktúrája nem tudja követni a lakosságszám gyarapodását.

Csúcsra járatják Biatorbágyot

Biatorbágyon a legtöbb településnél tudatosabb városfejlesztés zajlott és zajlik most is. Biatorbágy fideszes polgármestere, Tarjányi István nem titkoltan csúcsra járatja a várost. A külterületeken óriásraktárak, logisztikai központok épültek, a belterülethez közelebbi városrészeken pedig lakóparkok nőnek ki a földből. 

Nehéz mit kezdeni a forgalommal

A polgármester és csapata előre látta, hogy lakosságszám-bumm is fog történni, ezért időben fejlesztették a helyi iskolákat és az intézmények egy részét, így nem sújtja Biatorbágyot a klasszikus agglomerációs probléma: az aszfaltozott utak és az iskolai férőhelyek hiánya, vagy a nem megfelelő a szennyvízhálózat. Ezek tehát megoldott ügyek Biatorbágyon, de a forgalommal nehéz lesz mit kezdeni.

Helyi politikai tényező lehet a dugókból

A traffipax-méréssel érintett lakópark most is fejlesztés alatt áll. Vélhetően lakások százai épülhetnek még fel a közeljövőben, vagyis rengetegen fognak a településre költözni. Vitézy Dávid, korábbi fideszes közlekedési államtitkár “kétterepjárós családi modellje” alapján még bőven 1-2 ezer további autó zúdulhat a most is dugóktól szenvedő biatorbágyi utakra. Ha ezt nem kezelik időben, a probléma biztosan nagyon gyorsan helyi politikai tényezővé fog válni és a jelenlegi sikeresnek látszó fideszes polgármester legnagyobb gondja lesz – hacsak nem megy addig nyugdíjba és a problémát nem örökíti az utódjára. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Itt a lakóparkból kifelé menő forgalom statisztikája

Forrás: Facebook/Biatorbágyi Bűnmegelőzés

Alább pedig a lakóparkba tartó forgalom adatai

Forrás: Facebook/Biatorbágyi Bűnmegelőzés

Kiemelt kép: Az érintett biatorbágyi lakópark – Fotó: BPK-montázs