Meglepő döntést hoztak a német főváros, Berlin egyik kerületében. Kísérletképpen, fél évre minden parkolóhelyet megszüntetnek az egyik kerületben. Megnézik hogyan működik a gyakorlatban a módszer, melynek az a lényege: ha kényelmetlen autózni, kevesebben autóznak, többen használják a tömegközlekedési eszközöket, a rollereket és a bicikliket.

Példa nélküli döntés

Berlinben nem szívbajosak, nagyszabású társadalmi és urbanisztikai kísérletbe fogtak a Friedrichshain-Kreuzberg kerületben. A városvezetők döntése példa nélküli, sok embert még Németországban is meglepett a merészségük. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Parkolóhely-mentes övezet

A Kreuzbergben található teljes 20 ezer fős Graefekiez lakónegyedben, legalább hat hónapra megszüntetnek minden parkolót, vagyis parkolóhely-mentessé válik a kerület egy része – írja a Tagesspiel.

HOPPÁ! A forgalmas napokon már 300 ezren olvastok minket! Ezzel Magyarország Top 15 hírportálja közé került a BudaPestkörnyéke.hu! Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint az Origo, Index, Telex, Hvg, Blikk, 24.hu vagy az RTL KLUB és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most Te is minket olvasol! Részletek itt.

Bemehetnek az autók, de nem parkolhatnak le

A berlini városrészben ezzel nem szűnik meg az autós közlekedés. A gépjárművek továbbra is közlekedhetnek, és áthaladhatnak az érintett utcákon, de nem parkolhatnak le.

Vannak kivételek

Kivételt kapnak a parkolási tilalom alól a helyi vállalkozások ellátáshoz szükséges teherjárművek, és a mozgáskorlátozottak személygépjárműi. Azok, akik nem jogosultak az utcán való parkolásra, egy közeli parkolóházban tárolhatják gépjárműiket.

Túl kényelmes az autósok élete

A Berlini Társadalomtudományi Kutatóközpont munkatársai szerint túl sok autó van Berlinben, és erre a problémára a parkolóhelyek megszüntetése lehet a megoldás. Szerintük azért van ennyi autó, mert túl kényelmes az autótulajdonosok élete, könnyen parkolhatnak a házuk előtt. Ezzel természetesen még nem lenne semmi probléma, de a város működésére káros hatással van a túl sok gépjármű.

Ha kényelmetlen autózni, kevesebben használják

A döntés mögött az a fő elképzelés áll, ha kényelmetlenebb lesz az autóval való közlekedés, lehet, hogy többen döntenek majd az alternatív közlekedési módok mellett és többen választják a közösségi közlekedést, a rollert vagy a bringázást.

Autósüldözés

A berlini elképzelés híre megjelent az egyik erzsébetvárosi közösségi oldalon. Itt nem aratott túl nagy sikert az ötlet. Sokan autósüldözésről írnak, mások azt mondják, aki nem akar autózni, költözzön faluba, megint mások szerint az is elegendő lenne, ha az önkormányzati haverok nem kapnának ingyenes parkolási engedélyeket, máris kevesebb autó lenne az utcán.

Pocsék tömegközlekedés

Egy hozzászóló megjegyzi: „Ha a tömegközlekedés nem olyan lenne mint amilyen, akkor kevesebben jönnének autóval Budapestre. De ez ugye ez senkit sem érdekel, és csak az autósok csesztetésére van minden ilyen és hasonló cikk kihegyezve.”

Nincs kötöttpályás közlekedés

A hozzászóló vélhetően nem alaptalanul írt a tömegközlekedés helyzetéről, hiszen Berlin és Budapest agglomerációjának közösségi közlekedését nem nagyon lehet egy napon említeni. Budapest környékének jelentős részéről, például a Budakeszi környékéről semmilyen kötöttpályás közlekedési eszközzel nem lehet a fővárosba jutni, így nehéz lenne egy teljesen autómentes városrészt kialakítani a magyar fővárosban. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Autók Erzsébetvárosban – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu