Már 1994-ben elérhető volt az M0-ás budai, azaz nyugati szektorának térképe. Az egyik lakossági fórum hozzászólója szerint, aki úgy vett telket, házat az érinett területen, hogy nem tudott erről a tervről, a tájékozatlansága miatt magára vessen. Az agglomerációs dugókérdés mára már nem az M0-ás kérdése, hanem összetettebb, munkakultúrát is érintő ügy lett.

Havonta már százezrek olvasnak minket! A BudaPestkörnyéke.hu segítségével 90 településen azonnal láthatóvá tesszük olcsón a hirdetését.  Klikk ide!

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Az egyik M0-ás nyugati szakaszának építése kapcsán összehívott lakossági fórum facebookos csoportjában osztották meg a kiemelt képünkön és alább nagyobban látható térképet. Ez alapján jól látszik, hogy az M0-ás budai szakaszával valóban számoltak, nagyon konkrét tervek voltak rá.

Az M0-ás nyugati szektorának terve 1994-ben

A hozzászóló azzal érvel a budai M0-ás megépítése mellett, hogy 25 év alatt semmit sem sikerült előre lépni az ügyben, pedig szerinte csökkenthetné a dugókat, ráadásul a jelenleg araszoló autók nagyobb környezetszennyezést okoznak, mint egy autópálya. A posztoló azzal és érvel, hogy rengeteg GDP-től, tehát pénztől esik el az ország, mert ahelyett, hogy dolgoznának az emberek, órákig a dugókban araszolnak.

A posztoló az M0-ás tervezett budai szakasza kapcsán helyileg érintett ingatlantulajdonosokat is kiosztja. Szerinte magára vessen az, aki a tervezett autópálya nyomvonala környékén vett telket, házat, hiszen nem volt körültekintő, mert nem nézte meg a tervet.

Már 1994-ben kész volt a terv

Mint írja: „1974-től mindig is szerepelt a fejlesztési tervekben a Budapestet körülvevő gyűrű építésének a szándéka. Ahogy az 1994-es térkép is mutatja titok sem volt a szándék, hogy hol célszerű megépíteni a Budai hegyekben az M0-ás gyűrűt. Együtt érzek azokkal az ingatlan tulajdonosokkal, akik hátrányát szenvedhetik el annak, hogy bezáródik talán egyszer az M0-ás. Viszont az 1990-es éveket követően akik, olyan helyre költöztek, ami a nyomvonal szempontjából érintett volt, azok vagy kockáztattak, vagy nem jártak kellően utána, hogy akár érintettek is lehetnek.”

Egész nap dugó lenne

A poszthoz sok hozzászólás érkezett. Volt aki azt írta, hogy ha megépült volna csak rosszabb lenne még ennél is. Nem csak naponta kétszer, hanem egész nap dugó lenne, mert Budapest nem tud innen több autót befogadni. Márpedig minden útépítés forgalomnövekedést eredményez. Olyan nagy járművek jönnének erre, amik most még nem. Élhetetlenné téve a Budapest tüdejét jelentő völgyet!

Az valóban kérdés, hogy a Buda felé haladó forgalomnak segítene-e a az M0-ás budai szakasza. A Hűvösvölgyi és Budakeszi úton nem férne el több autó, mint most, így legfeljebb annyival lenne jobb a helyzet, hogy nem Budakeszi főutcáján araszolna a sok autó, hanem az M0-áson, de az is lehet, hogy Budakeszin is és az M0-áson is.

Robbanászerű az agglomeráció növekedése

Az agglomeráció lakosságszáma elképesztő ütemben nő. Az elmúlt alig 10 évben 300 ezren költöztek Budapest környékére. Az agglomeráció 90 településén ezt nagyrészt segítették is, hiszen így az önkormányzatok több bevételhez jutottak, igaz a másik oldalon fejleszteniük is kellett volna, de ez sok helyen elmaradt.

Több munkahelyet Budapest környékére

Az érdi polgármester a BudaPestkörnyéke.hu agglomerációs hírportálnak adott interjújában elmondta, hogy a közlekedési problémákat csak úgy lehet megoldani, ha egyre többen dolgoznak az agglomerációban. Ha elnézzük a Budaörsi út dugóinak alakulását, akkor feltűnő, hogy a város irányába délután már sokszor nagyobb a dugó, mint kifelé. A dél-budai agglomerációban működő rengeteg vállalat munkaerőszívása már a fővárosig ér.

Ne autózz, dolgozz otthon

Az otthoni munkavégzést a vállalati kultúra fejlesztésével, az otthoni munkavégzés elterjesztésével is ösztönözni lehetne. A Magyar Telekomnál például erre külön figyelnek, segítik az otthoni munkavégzést, az úgynevezett home-office munkát.

Gyanús, aki otthon dolgozik

A magyar munkáltatók többsége azonban még gyanakodva néz azokra az alkalmazottakra, akik azzal állnak elő, hogy az irodai munkának a nagy részét otthonról is el lehetne végezni. A hazai munkáltatók közül sokan látni akarják az alkalmazottat, mert különben az lóg, nem dolgozik, ingyenélő. Ezek a munkáltatók nem a teljesítményére kíváncsiak, ők sokszor még az e-maileket is csak nyomtatva olvassák. Ma már az elvégzett munkát, a teljesítményt szinte minden iparágban, szektorban jó lehet mérni, ellenőrizni, tehát otthonról is sokat lehetne dolgozni.

Összetett kérdés a dugó-ügy

A Budapest környéki dugók kérdése tehát nagyon összetett kérdés. Nem tűnik elegendőnek egy új autópálya megépítése, kellenének jól szervezett elővárosi vonatok, metrók, HÉV-ek, több munkahely az agglomerációs településeken és munkáltatói, munkavállalói kultúraváltás, hogy az otthon végzett munka ne a lógás szinonimája legyen, hanem jól ellenőrizhető, tervezhető és értékteremtő munka. Ezek segítségével néhány éven belül érezhetően csökkenhetne, de biztosan nem nőne a városba tartó autósforgalom és a dugók hossza.

Kiemelt kép: M0-ás nyugati szektorának terve 1994-ben – Forrás: Facebook