Szigorúbb fellépés a szabálytalan taxizás ellen, a legmagasabb megengedett életkor rendezése. Több ponton is megérett a változtatásra a taxizás szabályozása. A Kormány rendeletet módosított a szabályokat betartó taxisok és a taxival utazók érdekében.
Lejár a határidő
Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkár Facebook-posztjában hívta fel a figyelmet arra, hogy a járvány idejére felfüggesztett, a taxijárművek életkorára vonatkozó szabályok ez év végével lejárnak. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Életkori szabályozás
Figyelembe véve, hogy az elmúlt időben a pandémia, a járműipari és energiapiaci válság a taxisok helyzetét sem könnyítette meg, a 2017. január 1. előtt nyilvántartásba vett taxijárművek maximálisan megengedett életkorát 10-ről 13 évre emelik. A 2017 óta forgalomba helyezett, tehát ma 6 évnél fiatalabb autók esetében marad a 10 éves szabály.
Taxisok a közösségi közlekedésben
„Megteremtjük a jogszabályi feltételeit, hogy a taxiszolgáltatók bekapcsolódhassanak a közösségi közlekedési közszolgáltatásba” – írta Vitézy. Ma az 50 fős Volán-busz alatti léptékben nincs kapacitási lépcső a tömegközlekedésben, márpedig sok helyen, például este és hétvégén csak jóval kisebb igény jelentkezik, és a néhány vonatról leszálló utast pedig érdemes egy kisebb településen akár a céljához vinni kötött útvonal helyett.
Előnyös működtetésű iránytaxik
A nyugat-európai példákra épülő új szabályozás megteremti a lehetőséget az iránytaxik minden félnek előnyös működtetésére, akár üzemzavarok idején a taxik bevonására a vonatpótlásba, akár tervezett csatlakozó menetrend szerinti iránytaxik megrendelésére. Ilyen szolgáltatásokat a jövőben az országos közlekedésszervező rendelhet meg, elsőre kísérleti jelleggel.
Szigorítják az engedélyek kiadását
Az elképzelések szerint szigorítják a taxis engedélyek kiadását, hogy a nem megbízható vállalkozásokat gyorsan ki lehessen szűrni a piacról.
Nem kell a próbautazás
A jövőben próbautazás nélkül is lehetővé válik a jogellenesen működő szolgáltatók, a szabálytalan taxisok büntetése. Ez azért is fontos, mert a jelenlegi szabályozás több okból is kijátszhatónak bizonyult az elmúlt években, egy idő után például arcról felismerik a próbautasokat a jogellenesen működő taxisok.
További szigorítás
Szigorítják a taxis fuvarszervezők és diszpécserszolgálatok működésének feltételeit is. Az eddigi szabályok szerint csak egyszer, az induláskor kellett bizonyítaniuk, hogy megfelelnek a szabályoknak, és időkorlát nélkül kapták meg az engedélyüket. Ezentúl maximum öt évre kaphatnak engedélyt.
Világos viszonyokat!
Emellett egyértelműen be kell majd jelenteni, hogy a vállalkozás milyen néven működteti a diszpécserszolgálatát, hogy egy panasz során világosan lehessen látni, hol történhetett a hiba, és szabálytalanság esetén ne kezdhessen ugyanazon a néven szolgáltatni mindig újabb es újabb gazdasági társaság.
Beépített javaslatok
Az új szabályok előkészítésébe a minisztérium részéről bevonták a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarát és az Országos Taxis Szövetséget is, javaslataikat beépítették a tervezetbe. A cél az utasok és a nagyon nagy többségben jogszerűen működő taxisok védelme – áll a bejegyezésben. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Kiemelt kép: illusztráció. Fotó: Facebook.