Gödöllőn és Érden már vizsgálják a kábeltévéhálózatot, hogy előfizetési díj nélkül is hozzá lehet-e jutni a tévéműsorokhoz a Digi és egyesek szerint Telekom hálózatán. Ha kiderül, hogy igen nagy bajba kerülhet a Digi, hiszen úgy gyanítják, tőlük 130 tévécsatornát is le lelhet lopni, azaz ingyen lehet nézni. Ha a műsorszolgáltatók perre mennek, évekre visszamenőleg milliárdos jogdíjelmaradást fizethetnek a szolgáltatók. Az RTL KLUB már tud a trükközésről. FRISSÍTÉS: Cikkünk megjelenését követően levelet kaptunk a Telekomtól, majd nem sokkal később a Media1.hu oldaltól. Mindkét reakciót az oldal alján közöljük.

Ingyen tévézés csalással

Gödöllőn és Érden több háztartásban is lophatják a tévécsatornákat. Egyes szerelők az internet bekötésekor némi pénzért állítólag felkínálták, hogy okosban megoldják, ingyen nézheti a család azokat a tévécsatornákat, amelyekért mások akár havi 15 ezret is fizethetnek. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Nem megfelelően védik a hálózatot

Media1 birtokába jutott egy levél, melyet február végén Ryszka Sambor, a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete elnöke Kövesi Gabriellának, a hazai hírközlési piac szereplőit tömörítő Hírközlési Érdekegyeztető Tanácsnak küldött, amiért „egy műsorterjesztést is végző vállalkozás” nem, vagy nem megfelelően védi a hálózatán lévő jelfolyamot.

Megspórolják a TV-csomagok árát

A nem megfelelő jelvédelem, vagyis titkosítás miatt a felhasználók akár egy egyszerű internet-előfizetéssel és egy kereskedelmi forgalomban is beszerezhető eszközzel hozzájuthatnak olyan televíziós csatornákhoz, amelyeket egyébként csak előfizetési díj megfizetésével nézhetnének.

Olcsó eszközökkel sokat lehet spórolni

A levélből kiderül, hogy az optikai hálózatra a felhasználóknak csak rá kell csatlakoztatniuk egy mini node nevű eszközt, ami lehetővé teszi a digitális kábeltévés jel (DVB-C) átalakítását oly módon, hogy azok is nézhessék a tévécsatornákat, akik csak az internetszolgáltatásra fizettek elő.

Meglopják a tévécsatornákat

Sérülnek a műsorszolgáltatók és a sugárzott tartalmak jogtulajdonosainak érdekei. Anélkül, hogy megnevezták volna, melyik szolgáltatóról van szó, azt írták, hogy az érintett műsorterjesztő cég jogosulatlan műsorterjesztést végez, hiszen így a tévécsatornák olyan háztartásokban is foghatók, akik után nem fizetik meg a havi kábeldíjat.

Digi és a Telekom lehet érintett

A Media1 portál úgy tudja a Diginél 130 tévécsatornát lehet kódolatlanul nézni, a Telekomnál pedig 40 csatornát lehet ügyesen elcsípni.

Kiterjedt probléma

Több városban, például Gödöllőn és Érden is tesztelték az érintettek, hogy valóban kódolatlanul elérhetők a DIGI hálózatán a tévécsatornák akkor is, ha nem fizettek ezekre elő. Azt egyelőre nem tudni, hogy pontosan hány háztartás érintett, de akiket megkérdezett a portál, mind azt mondták, hogy kiterjedt, sok településen átívelő problémáról van szó.

Az RTL Klub csendben van

A Media1 megkereste az RTL Magyarországot, mit szólnak hozzá, hogy műsoraikat egyesek díjfizetés nélkül is elérhetik bizonyos szolgáltatóknál, illetve kérdezték, terveznek-e kártérítési igénnyel fellépni az érintett szolgáltatóval szemben, és végeztettek-e auditot független féllel mostanában a DIGI hálózatán annak kiderítésére, hogy a lejelentett előfizetőszám egyezik-e a tényleges háztartások számával. A tévétársaság annyit reagált, hogy erről a témáról nem kívánnak nyilatkozni.

Minden rendben

A hírportál szerint a Digi és a Telekom tagad, szerintük megfelelő a hálózatuk, mindent tökéletesen titkosítanak, náluk nem lehet tévécsatornát előfizetés nélkül nézni. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Levelet kaptunk a Magyar Telekomtól

Cikkünk megjelenését követően a Telekom a következők közlését kérte szerkesztőségünktől.

“Sajnos a Média1 írása, és maga a cikk címe is ténybeli tévedést tartalmaz, amely alkalmas arra, hogy a cégünket rossz színben tüntesse fel. A cím és később a cikk szövege is – Ballai Ferenc úrra és más névtelen szakértőkre hivatkozva – azt állítja, hogy a Telekom esetében közel 40 tévécsatorna érhető el egyes településeken díjfizetés nélkül, amiért az érintett cégek nem, vagy nem megfelelő védelemmel látták el a műsorok jelfolyamát, és amelyek után nem fizet kábeldíjat. Ezzel szemben az a tény, hogy ilyen gyakorlat a Magyar Telekomnál nincsen, szolgáltatásunk során minden előfizetőnk felé vagy fizikai szűréssel, vagy szoftveres megoldással (kódolással) juttatjuk el a műsorjelet, tehát minden ügyfél csak azokat a csatornákat tudja nézni, amelyekre az adott csomagban előfizetett.

Ballai Ferenc úr állításában a MT IPTV alapcsomagjának DVB-C technológián való párhuzamos terjesztésére utalhat. Ebben az esetben az IPTV szolgáltatás mellett – kizárólag HFC hálózaton – szűrőzéssel megvalósított hozzáféréskorlátozással oldjuk meg, hogy csak az férjen hozzá az említett 36 csatornás alapcsomaghoz, akinek arra érvényes előfizetői szerződése van. Ez megfelel a médiaszolgáltatók által elvárt hozzáférési korlátozásnak, és széles körben elterjedt a használata az iparágban. Ezzel akadályozzuk meg, hogy egy privát set-top-box felszerelésével, vagy DVB-C tunerrel felszerelt TV készülékkel műsorterjesztési szolgáltatásunkban elérhető csatornákat jogosulatlanul nézni tudja olyan ügyfél, aki TV szolgáltatásra nem, csak internethozzáférésre fizet elő. Természetesen a Magyar Telekom ezekre a csatornákra is megfizeti a műsor- és jogdíjakat. Ahogyan azt korábbi válaszunkban is hangsúlyoztuk, a szerzői jogok tiszteletben tartása alapvető számunkra, többek között azért is, mert műsorszolgáltató partnereinkkel hosszú távú, korrekt kapcsolatra törekszünk annak érdekében, hogy ügyfeleink számára mindig színes és széles tartalmi választékot kínálhassunk.” – írta szerkesztőségünknek a Telekom.

Levelet kaptunk a Média1.hu oldaltól is

Miután megjelentettük a Telekom fenti levelét, reagált a Media1.hu hírportál főszerkesztője, aki azt állítja, hogy a Telekom fenti levelének megjelengtetésével szerinte mi a Telekomot mentegetjük és a Média1 hitelét kikezdő írást jelentettünk meg.

Mint fogalmazott a szerkesztőségünknek küldött levélben: “Sajnos a Média1 írása, és maga a cikk címe is ténybeli tévedést tartalmaz” – idézi a portál főszerkesztője a Telekom írását. Ezt követően a Media1.hu főszerkesztője így fogalmaz: “A valóság ezzel szemben az, hogy a Media1 írása valós tényeket tartalmaz, a Media1 írásában írottak megalapozottak, azt több tanú és videófelvételek is alátámasztják” – írja nekünk a főszerkesztő.

A Telekom és a Média1.hu levele után a BudaPestkörnyéke.hu szerkesztősége számára egyértelmű, hogy a Média1.hu oldalnak és a Magyar Telekomnak van vitája egymással. Örülünk, hogy eddig felületet biztosíthatunk a párbeszédnek, javasoljuk folytassák le egymással a vitát. Természetesen, ha szükséges – ahogy eddig – ezután is korrekten tájékoztatjuk olvasóinkat az ügy fejleményeiről és állunk mindkét fél rendelkezésére.

Kiemelt kép: illusztráció