Nincs jó állapotban a 45 éves népligeti felüljáró, ezért ma elstartolt az esetleges felújításának első fázisa a vizsgálat. Ezzel kapcsolatban markáns véleményt fogalmazott meg a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület. Szerintük a népligeti közúti felüljáróra sem forgalmilag, sem várospolitikailag nincs szükség, a csomópont szintben is megoldható, a főváros vezetésének pedig a bontási és csomópont-építési terveken kellene dolgoznia, időhúzó és haveri vállalkozás-etető megoldások helyett.

Rossz állapotban van

Ma indult a munka a népligeti felüljárón. Az építmény jelenlegi szerkezetének teherbíró képességét vizsgálják meg, hogy eldöntsék, felújítással és állagmegóvással tovább használhatják-e az autósok, vagy esetleg olyan rossz állapotban van, hogy már nem bírja el az óriási terhelést és le kell bontani. A biztonságos használat érdekében a 12 tonnánál nehezebb járművek már rég nem hajthatnak át a felüljárón, ebbe a kategóriába tartoznak az Üllői úton közlekedő csuklós autóbuszok is. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Napi 30 ezer jármű

Az Üllői út és a Könyves Kálmán körút találkozása felett átívelő híd napi forgalma hozzávetőlegesen 15 ezer jármű irányonként. Vagyis 24 óra leforgása alatt a hídon mintegy 30 ezer jármű halad át. Sok más budapesti átkelőhöz hasonlóan a népligeti felüljárónál is elmaradtak a szükséges korszerűsítési munkák az elmúlt évtizedekben, nem véletlenül van tehát pocsék állapotban a híd.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Pénzkidobás a vizsgálat

A felüljáró felújításáról a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesületnek (VEKE) is megvan a markáns véleménye. Szerintük pénzkidobás a felüljáró vizsgálatára költeni, egyszerűen le kellene bontani, mert nincs rá szükség és még ronda is. „Ocsmány betonszörny a város közepén” – írják a cikkünk megjelenése előtt nem sokkal publikált Facebook-bejegyzésükben.

Nem éri meg felújítani

Arról is írnak, hogy szerintük hangulatkeltés és hergelés megy az autóspárti sajtóban a népligeti felüljáró kapcsán. Az egyesület arról írt, hogy akikkel csak beszéltek a felújítás kapcsán, azt állítják, hogy valójában nem éri meg felújítani, mert nem is igazán lehet. Egy ideig még lehetne rajta 2×1 sávos út, mert a két szélső sáv alatti szerkezet menthetetlen, de utána mindenképpen bontani kell az egészet, mert a tartóoszlopok is megrogyhatnak.

185 milliós időhúzás

„Mivel ez a költség horribilis, ezért a főváros vezetése azt találta ki, hogy húzza az időt és vizsgálódik. Nettó 185 millió forintért, egy év múlva, a haveri vállalkozó majd megmondja, amit úgyis tudunk, de addig is telik az idő, majd a következő városvezetés foglalkozik a kérdéssel, a vállalkozó meg etetve van.” – írják a VEKE oldalán.

Luxus az autósoknak

A közlekedési egyesület több pontban foglalja össze a felüljáró ellenes érveit. Állítják: „A felüljárón sem közösségi közlekedés nem halad át, sem kerékpárral nem lehet átmenni. Valójában semmi más ez már, mint egy luxus az autósoknak, akik így 2×2 sávon száguldhatnak a belváros felé. Ez a 21. századi fenntartható várospolitika?” – teszik fel a kérdést a posztban.

Semmi sem történne a felüljáró nélkül

Szerintük az autósközlekedést egyáltalán nem segíti a felüljáró, hiszen előtte és utána is lámpák irányítják a közlekedést. Állítják: az Üllői út autós kapacitását nem a felüljáró, hanem a lámpák határozzák meg, ezért szerintük az égvilágon semmi nem történik, ha kivesszük innen a felüljárót és szintben lehet átmenni ezen a kereszteződésen.

Pontosan tudják mit kellene tenni

A VEKE szerint a felüljáró nélküli kereszteződés tervét a Főmterv letette a városvezetés asztalára. „Pontosan tudják tehát, hogy ha azt a 185 milliót nem vizsgálódásra, hanem mondjuk a bontási tervekre költik, jobban járna a város, de hát jövőre is etetni kell még a vállalkozót.” – írják a posztban.

Ocsmány betonszörny

„Könnyen belátható, miért is valósítható meg ez a csomópont szintben. Tessék megnézni a Kerepesi-Hungária csomópontot, az pont olyan, mint ez, mégis megvan felüljáró nélkül. Forgalomtechnikailag tehát a csomópont sima ügy.” – írják. Végül azt is megjegyzik, hogy milyen ocsmány ez a betonszörny a város közepén. Ezzel többen vitatkoznak a hozzászólások között. Van, aki azt állítja, hogy a környező épületek sem túl szépek, vagyis tökéletesen beleillik a környezetébe a népligeti felüljáró.

Normális biciklisáv kellene

A VEKE szerint a csomópont átépítésével, a felüljáró lebontásával egyidejűleg komoly mennyiségű P+R hozható létre, az Üllői út teljes hosszában pedig kétoldali, irányhelyes, szintben eltolt kerékpársáv létesíthető. „Nem sárga csík, rendes, biztonságos kerékpársáv.” – teszik hozzá a poszt végén.

Legalacsonyabb árajánlat

A 45 éves felüljárót 1978 december 22-én adták át, azóta naponta sok tízezer jármű koptatta. A sorsa öt hónap múlva dőlhet el, őszre ígérik a vizsgálat eredményeit. A munkálatokat a Lánchidat is felújító A-Híd Zrt. végzi, a közbeszerzési eljárás során ők adták a 185 millió forintos legalacsonyabb árajánlatot. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Népligeti felüljáró – Forrás: GoogeStreetView